Så här i efterhand

Ja jag nämde igår att det blivit en del fiske de senaste dagarna. Tjärnarna är isfria och fisken är på bettet. Detta har naturligtvis utnyttjats. Jag och Daniel fick en mycket fin fiskedag med gott om fisk och god mat. Sen gjorde det inte så mycket att det var sjutton grader varmt och sol heller. Än så länge är torrfluga inte att tänka på, visserligen vakade fisken ganska frekvent, men det är ganska svårt att veta vad dom vakar på. Kanske är det bara så att fisken är lika glad över öppet vatten som vi är och firar med att bryta vattenytan i ljudliga plask.

Flugvalet varierade mellan olika streamers och nymfer. Dessa uppskattades i alla fall av regnbågarna, öringen var desto mer svårflörtad och förblev ofångad under dagen. En höjdpunkt var när grillen tändes för matlagning. Hemma hade jag förberett foliepaket, dels ett med potatis och purjolök i, och dels ett med blandade grönsaker. Till detta, grillspett och en någorlunda kall folköl.

Nu är det bara ett par dagar kvar till den officiella premiären i strömmande vatten. Jag har tagit ledigt sista natten på jobbet så jag ska orka fiska en hel dag. Innan dess är jag rädd att jag inte hinner med något fiske. Istället blir det till att städa ur och fixa till den gamla lägenheten. Jag avslutar med ett par bilder tagna på en av fisketurerna.

Powerflytt

Nu har vi på ca 6 timmar flyttat hela bohaget en våning upp. På två personer tycker jag att det var ganska effektivt jobbat. Det återstår bara lite skräp och småplock att flytta imorrn. Det bästa med den här flytten är att vi fick varsin klädkammare. Behöver jag säga att i min kommer det endast förvaras fiskegrejer.

Nej nu ska vi reda lite ordning i nya lägenheten så man kan sova sen.

Det här även fiskats en del de senaste dagarna. Jag kommer med en uppdatering så snart jag fått lite ordning omkring mig.

Plötsligt händer det...

Välte precis ut en nyöppnad folköl när jag ska ställa ner datorn på soffbordet. Men det är inte det som plötsligt hände, ja i alla fall inte det jag tänkte skriva om. Nej istället har årets första fiskar krokats. Jag tog en tur till tjärnen idag igen, (jag har blivit lite manisk) jag trodde inte att vattnet skulle vara öppet så jag tar inte ens med mig spöt när jag går. Dessutom hade jag bara ett klass 3 spö liggandes i bilen, jag hade inte ens tänkt att det skulle bli nåt fiske. Men till min stora förvåning så har på bara ett dygn all is försvunnit. Jag är dock inte först på plats, vid slogboden sitter två andra medlemmar i klubben och äter korv. De har naturligtvis fiskat och fått två fina regnbågar. Jag kan inte hålla mig, jag måste bara gå tillbaka till bilen och hämta spöt. När jag kommer tillbaka undrar de om jag inte vill ha en korv innan jag börjar fiska. Jag är rätt hungrig så det tackar jag inte nej till. Efter jag svalt det sista av korven går jag till ett ställe där jag vet att det brukar gå fisk. Jag behöver inte göra många kast innan det hugger. Det måste ha vart en liten rackare, troligtvis en av de ettåringar vi satte i, i höstas. Trots att jag har ett klass 3-spö känns den knappt. Hur som helst lossnar den ganska snabbt. Det spelar ingen roll, jag är som ett barn på julafton, jag har kännt fisk, och jag är rätt säker på att det kommer flera. Bara några minuter senare hugger nästa. Nu är det en fullvuxen båge, men även den släpper.

De andra har också fiskat lite mer och krokat en öring. Vi går tillbaka till slogboden för att dricka lite kaffe och snacka lite skit. När de packar ihop och åker hem går jag tillbaka för att göra ett nytt försök. Det har varit ganska sparsamt med vak, men nu har solen kommit fram och detta sätter visst fart på fisken igen. Jag kastar på ett vak flera gånger utan resultat. Det är först efter ett flugbyte som den hugger. Den här lyckas jag landa och kroka lös utan att ens behöva ta i fisken. Flugan sitter helt perfekt i mungipan så det är bara att ta loss flugan så fisken kan simma tillbaka. Det känns helt underbart att ha fått drilla fisk igen. Jag hinner ta två fiskar till innan jag åker hem. Men imorgon blir det en ny tur, då med lite mer anpassade grejer. Tyvärr blir det inga bilder idag, kameran var som många andra bra-att-ha-saker hemma. Men förhoppningsvis kan jag bjuda på lite bilder som bevis imorgon istället.

Snart går isen

Idag fick jag för ovanlighetens skull med mig Natalie på en tur ut på skogen. Jag ville komma iväg och se hur långt det hade kommit med islossningen på en av klubbtjärnarna. Jag hade lovat korvgrillning i solsken och efter att ha införskaffat kabanosser satt vi i bilen. Vid ungefär samma tid förra året höll jag på att köra fast volvon på en ruskigt tjälskadad skogsväg. Med detta i åtanke var planen att ställa bilen på fast mark och gå till tjärnen. Väl på plats visade det sig att vägarna var klart farbara, men det spelade ingen roll, tanken var ju att vi skulle komma ut på en skogspromenad. Om det inte hade blåst lite kallt hade det varit helt perfekt.

När vi stannar vid den lilla slogboden är vinden borta och solen värmer skönt. Det har till och med öppnats sig en liten hölja vid stranden. Efter att vi har fått fart på brasan smyger jag nyfiket bort till höljan för att se om där står någon nyvaken regnbåge och solar sig. Någon fisk syns inte till, så vi tar tag i korvgrillningen istället, eftersom jag har jobbat natt känns det rätt ok att äta grillad kabanoss med bröd till frukost. Vi sitter och bara njuter av solen en stund innan vi fortsätter promenaden genom skogen och slutligen tillbaka till bilen. Det här var ett perfekt sätt att ladda batterierna igen för kommande natt.

ÖPPET VATTEN VÄCKER FÖRHOPPNINGAR OM ETT SNART FISKE

NATALIE NJUTER AV SOLEN

I VÄNTAN PÅ GRILLGLÖD

IDAG LÄMNADES INGEN FÅNGSTRAPPORT

Nattjobb hela helgen

Inget fiske i sikte på hela helgen, Nej jag ska jobba natt och det kommer bli så jäkla segt. Jag är verkligen inte skapt för att jobba natt. Men i dessa tider ska men väl vara glad att man har ett jobb överhuvudtaget. Jag har fått rapporter om att isarna lite söder över nu är ett minne blott. Regnbågarma jagar i ytan och ryggfenor ristar linjer i blanka vattenytor. Här får vi nog vänta ytterligare två veckor skulle jag tro innan tjärnarna sköljer.

Förhoppningsvis blir det lite fiske på den kommande ledigheten. Men jag måste hinna med lite arbete på fiskevårdsprojektet också. Vi har nu kommit lite längre med att formulera idéer för vilka åtgärder vi vill göra. Än så länge nöjer jag mig med det. När jag ser att projektet verkligen kommer igång kommer jag skriva mer om det. Nej nu är det dags att plocka ihop mina pinaler och åka till jobbet.

Årets första fiske i Dalälven

Klockan 10 lämnade vi Falun för att ta oss mot Mora och några trevliga strömsträckor i Dalälven. Efter en del mankemang på Statoil när vi skulle köpa fiskekort såg dagen ut att börja riktigt bra. Det fanns visserligen en del orosmoment som snurrade i huvudet, skulle vägarna vara farbara, skulle vattennivån vara tillräckligt låg för att vi skulle kunna vada? Vägen visade sig inte vara farbar och vi letade efter alternativa vägar utan framgång. Vi fick helt enkelt ställa bilen en bra bit från älven och gå. I vanliga fall hade väl detta inte varit några problem, men nu var det en halvmeter snö på vägen. Lyckligtvis var den i alla fall ganska packad så man trampade bara igenom vart femte steg eller så.

Vad det gäller det andra frågetecknet, vattenståndet, så kunde det verkligen inte varit bättre. Vattennivån var helt perfekt och man hade utan större svårighet kunnat vada över hela älven. Ända sedan vi lämnade Falun hade jag suttit som på nålar, fiskestressen började nu mattas av. Med en lite större variant av en Mickey Finn på tafsen vadade jag ut i strömmen och lät den föras med av strömmen. En annan sak som förvånade mig lite var att vattnet kändes varmare än det borde. Nu sägs det ju att Dalälven ska hålla ungefär samma temperatur året runt. När stressen över att få komma ut i vattnet försvunit infinner raskt en ny. Det finns så otroligt många intressanta spots som jag vill fiska av och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Trots att förutsättningarna verkar perfekta vill fisken inte hugga. Vi fiskar ett par timmar innan vi bestämmer oss för att det är dags att laga mat. Vad kan passa bättre än lite prinskorv, kokt potatis och rödbetssallad. Jag måste erkänna att jag inte var så delaktig i matlagningen, jag kunde helt enkelt inte hålla mig borta från strömmen.

Jag trodde verkligen att jag skulle få fisk idag, men det är inte alltid spådomarna slår in. För att använda en vanligt återkommande klyscha, så var det ändå otroligt skönt att bara få vara i älven och fiska. Vi såg faktiskt en del stora sländor på vattnet. Men trots detta inte så mycket som ett vak. Jag har under dagen testat en hel rad med streamers, tyvärr ingen som uppskattades av varken öring eller regnbåge.

Några bilder från dagen vart det i alla fall. Tyvärr är de lite ljusa, klantig som jag är kollade jag aldrig inställningarna på kameran. ISO-värdet var visst inställt på 1600 vilket är galet mycket för dagsljus.

När solen skiner hinner man inte blogga

Det har varit så otroligt fint väder nu så jag har inte haft tid att sitta framför datorn. Jag har däremot gjort ett till försök på harrfiske. Tyvärr är det ett alltjämt stigande vatten i strömmen, och harren är väl känd för att inte gilla detta speciellt mycket. Men imorgon bär det av mot Moratrakten för lite fiske på regnbåge i Dalälvens strömmar. Jag hoppas att det hugger på en fin båge. Det skulle va riktigt nice att få känna en fisk på spöt.

Jag skriver ett inlägg om fisket imorgon kväll så ni får höra hur det gått. Kameran blir med så jag kan dela med av lite trevliga bilder. Tills dess önskar jag glad påsk till er alla.

Snart är det officiell premiär

Den första maj är det officiell premiär i strömmande vatten. De flesta strömmande vatten i Dalarna stänger mellan första september och trettionde april. Förra årets förstamajfiske var riktigt lyckat, det var inget vidare väder, men vad spelar det för roll när man har ett bra fiske. I år sammanfaller detta med att vi ska flytta. Jag hoppas att vi kommer ha allt avklarat tills dess. Jag räknar med att hinna flytta allt, och ha städat ur lägenheten den trettionde april, då kan man sova lugnt inför fisket dagen efter.

Nu är det ledigt ett par dagar över påsk. Jag hoppas att det kommer bli bra väder så det kan bli fiske någon av dagarna. Planerna finns i alla fall. Jag och Daniel har en plan men vi har inte bestämt riktigt var ska åka än. Dessutom har jag blivit "projektledare" för ett restaureringsprojekt av en ström. Det ska bli riktigt intressant, men mer om det här kommer när projektet drar igång. Nu är det planering på det mer akademiska planet som gäller.

Nu ligger hela säsongen framför mig

Så var premiärfisket till ända. Som jag misstänkte var det en hel del snö kvar och vi kom inte hela vägen fram med bil. Vi stannade längs vägen och krånglade på oss vadarna och fick några undrande blickar på oss av förbipasserande. Direkt när vi kommer ner till ån ser vi en slända, och en till, och en till... Till vår stora förvåning kläcker det en försvarlig mängd med bäcksländor. Senare kan vi konstatera att de kläcker alldeles intill åkanten och sedan flyger in över land.

Det är inte läge för att fiska med torrfluga utan vi testar med en hel arsenal av nymfer. Solen värmer och det är otroligt skönt att bara stå och se ut över strömmen. Det som inte är särskilt varmt är vattnet, efter tio minuter blir jag påmind om att jag har ett par fötter som börjar tappa kontakten med resten av kroppen. Eftersom vi har en hundvalp på fyra månader i bilen går vi tillbaka efter 45 minuters fiskande för att kolla att han inte ätit upp bilen och få i oss lite kaffe.

När vi sitter med varsin kaffekopp i solen känns det som livet på nytt har fått mening, en hel säsong ligger framför oss. Tankarna om kommande fiske snurrar i huvudet och jag känner mig riktigt nöjd med tillvaron. Efter att Boris (valpen) har fått leka av sig lite tar vi oss en bit medströms och fortsätter fiska. Här kommer också den första och enda kontakten med fisk. Jag har lagt ut flugan bakom en sten, strömmen trycker ner flugan mot botten och när jag lyfter spötoppen kommer ett destinkt hugg. Tyvärr fastnar den inte och många försök senare får jag konstatera att den inte kommer att hugga fler gånger.

Efter dryga tre timmar i strömmen är det dags att bege sig hemåt. Det är riktigt skönt att äntligen vara igång igen. De kommande veckorna ska bli riktigt intressanta. Jag tror att harren behöver någon vecka till på sig att vakna till liv.

Nu stundar premiären

Om en timme är det äntligen flugfiskepremiär för 2009. Solen värmer och tempraturen har redan stigit över 10 grader. Med lite tur kommer det bli ännu varmare under dagen. Idag ska jag prova lite harrfiske, tanken är uppströmskast med czech-nymfer. Jag måste erkänna att jag är lite dålig på den här tekniken, det brukar vara otroligt svårt att se eller känna huggen. Idag ska jag prova att knyta en bit polygarn i skarven mellan tafs opch fluglina som nappindikator. Jag hoppas att det kommer göra det lite enklare att se när en fisk tar flugan.

Nu är det dags att börja leta fram lite saker som inte använts på allt för länge. Det kommer en rapport om hur fisket har gått senare under dagen. Jag måste dock medge att jag inte har några illusioner om att det ska bli nån fisk, det är fortfarande tidigt, men nu är chanserna i alla falll rimliga.