Fiskereportaget med DD

Idag träffade jag och Daniel Dalademokraten för ett fiskereportage. Efter lunch mötte vi upp en reporter och en fotograf på redaktionen, för att sedan ta oss till en av klubbtjärnarna. Tanken var till en början att vi skulle ha fiskat i en av strömmarna. Men den senaste tidens regn har gjort att det är extremt mycket vatten och mycket svårfiskat. Det var kanske inget drömläge att åka till en av tjärnarna heller då termometern visade på dryga 25 grader och en klarblå himmel. Fisken är väl inte som aktivast vid de förhållandena.

Vi kände båda pressen om att få fisk när en reporter och en fotograf betraktade oss, och dessutom visa upp våra tillkortakommanden i tryck. Efter att vi suttit och pratat en stund satte vi igång. Det var mycket sparsamt med vak men vi testade båda med torrfluga till en början. Jag är övertygad om att det skulle fungerat med lite mer tid, men varken Daniel eller jag ville göra detta till en bomtur så vi tacklade om till streamers. Fisken skulle dock fortfarande visa sig vara svårflörtad och fotografen var tvungen att avvika tidigare så nu började det bli allvar.

Under tiden vi står och pratar smyger Daniel iväg längs stranden och lägger ut några kast i näckrosorna. Efter en stund meddelar han glatt att han har en fisk på. Jag tror att alla inblandade drog en lättnandens suck. Ett fiskereportage blir väl betydligt bättre om man kan visa upp en fisk. Det ska visa sig att det är en öring som tagit flugan. I den här värmen blir det ingen längre fajt och han kan snabbt landa fisken. Efter en snabb posering inför DD´s fotograf får den gå tillbaks.

Fotografen avviker och vi sätter oss i slogboden för att komma undan solen lite och prata vidare. Hela grejen känns nu ganska avslappnad och vi diskuterar fiske ur flera olika aspekter. Vi fokuserar framförallt på flugfiske då detta är det båda jag och Daniel främst ägnar oss åt. Efter en stund kapitulerar även vi inför värmen och beger oss hemåt. Det vart en trevlig eftermiddag och det ska bli spännande att läsa artikeln. I skrivande stund är det inte fastställt när den kommer publiceras, det kommer bli någon av de första dagarna i juli. Jag återkommer senare när jag vet mer exakt. Under tiden vi fiskade lämnade över kameran till DD´s reporter som tog några bilder. Så nu kommer några exklusiva ”behind the sceens”-bilder.

Foto: Mikael Eriksson DD

2-kilos öring och nej till nytt kraftverk

Någon av er kanske minns att jag vart uppringd av fiskeriverket i vintras. De hade frågor angående fisket i Kolningsån. Anledningen var att Envikens kraft ville bygga ett nytt kraftverk i ån. Jag gav min syn på fisket och de negativa effekter ett kraftverk skulle ha på fiskbestånden i ån. Nu har ett beslut fattats, det blir inget kraftverk. Fiskeriverkets åksikter väger tungt i sammanhanget och det känns bra att jag förhoppningsvis påverkat detta beslut. Vill du läsa en längre artikel om detta så finns den på DT.se

Det har även blivit lite fiske under eftermiddagen. Jag gjorde ett besök till ett strömmande vatten för lite harrfiske. Harren var verkligen inte på hugget. Jag hade knutit på en superpuppa och fiskade av ställen där jag vet att det brukar stå harr. Jag hade endast två stigningar på flugan, men jag lyckades inte kroka nån av dom. Efter att jag bytt fluga till en Adams med olivgrön kropp kom ett hugg. De var inte vilket hugg som helst, nu sitter en stor öring i andra änden. Klass3-spöt bugar majestätiskt under fiskens tyngd. Det är tur att den inte gör några jätterusningar, min puls är redan högre än vad som kan anses som hälsosamt. Jag kan ganska problemfritt och snabbt håva en öring som jag uppskattar väger runt två kilo.

Efter att fisken återfått friheten tar jag en titt på flugan, jag drar lite lätt i den och den släpper från tafsen. Det visade sig att öringen landades i grevens tid. Hjärtat har nu fått normal takt igen och jag kan fortsätta mitt fiske nedströms. Det hade varit trevligt med några fina bilder på fisken. Jag hade inte kameran med i vattnet så det fick bli ett mobilfoto med fisken i håven.

Jag önskar verkligen att jag hade fått en bättre bild på den här skönheten.

Intervju med Dalademokraten

För några dagar sedan vart jag kontaktad av Dalademokraten. De ville göra ett reportage om mig som sportfiskare. Den narcissistiska sidan av mig vakande och jag tackade jag till detta. På fredag ska jag möta upp en reporter vid DD för att sedan åka till något vatten i närheten. Jag har lagt som förslag att vi åker till ett av våra klubbvatten. Sen är det  bara att hoppas att det är bra fiske. Jag återkommer senare med en länk eller sammanfattning av artikeln, jag vet inte om den kommer publiceras på nätet ännu.

En ny och en gammal bekantskap

Idag ringde en kompis jag inte träffat på att bra tag. Vi fiskade mycket förra året, men av olika anledningar har han inte haft tid för fiske på länge. Därför var det extra kul att sticka ut på en tur idag. Eftersom han inte fiskat sen förra hösten satsade vi på ett säkert kort, ja så säkert det nu kan bli i alla fall. Det fick alltså bli regnbågsfiske. Vi hade laddat upp med korv, bröd, räksallad och kräftstjärtar. Ja jag vet att det låter konstigt att ha kräftstjärtar på korv med bröd, men det var riktigt gott.

Det var inte bara vi som var sugna på mat. Nu kommer jag till den nya bekantskapen. Precis när de första korvarna är färdiggrillade smyger en gräsand fram ur buskarna. Även denna krabat var sugen på korv med bröd. Jag har dock aldrig varit med om att en vild and mitt i skogen kommer fram till människor på det viset. Mobilen åkte fram så en kort filmsnutt kunde sparas.

När det kommer till fisket var det inte så märkvärdigt idag. Lite trögt faktiskt, torrflugorna som presenterades, ignorerades. Till slut kapitulerade vi och bytte till streamers. Då lossnade det och fick fick två regnbågar var. Sedan kapitulerade vi återigen, denna gång inför alla knott. Ingen av oss hade myggmedel med oss, dessutom började klockan dra iväg.

Helt galet torrflugefiske

När jag vaknade i morse var fiskeabstinensen klart påtaglig. Det har ju inte blivit något fiske på över en vecka nu. Vid lunchtid sticker jag iväg till en av klubbtjärnarna, jag är sugen på torrflugefiske efter öring och regnbåge. Himlen hotar hela tiden med regn, men än så länge är det uppehåll. Uppehållet ska dock inte vara länge. När jag fått ihop grejerna börjar ett lätt regn falla. Varken jag eller fisken bryr sig om regnet, det vakar hela tiden över hela tjärnen. Jag lägger ut en brun dagslända på ett vak. Det hugger direkt! En öring. En av ettåringarna. Det är kul och se att de har klarat vintern, de är små men riktigt fina. Guldgul med skarpt röda prickar. Jag krokar snabbt av öringen så den får simma tillbaka igen.

Jag torkar flugan med några luftkast och låter den landa på vattenytan igen. Det tar inte många sekunder innan en fisk tar den. Den här gången är det regnbåge. Den gör en snabb rusning och kommer sen upp ur vattnet som en luftvärnsrobot avfyrad från en ubåt. Efter några fler sådana uppvisningar kan jag landa och återsätta regnbågen. Regnet tilltar och så även fiskens aktivitet. Det är hugg hela tiden. Kasta. Drilla. Släppa tillbaka. Det börjar kurra i magen och jag går till slogboden för att tända en brasa. När jag sitter och äter grillad kabanoss med bröd ser jag en rovfågel cirkla över tjärnen. Jag tror att det är en fiskgjuse som letar efter något att slå ner på. Den tar fart, dyker mot vattnet, tumlar på ytan och jag undrar om den slog ihjäl sig. Den breder ut vingarna och lyfter igen. Vad jag kan se så har den ingen fisk i klorna. En minut senare ser jag vad den attackerat, en sjöfågel som jag inte kan artbestämma kommer upp till ytan. Den här gången kom den undan med blotta förskräckelsen, men fiskgjusens vakande ögon finns i periferin.

Efter maten fortsätter fisket som det började. Det hugger verkligen hela tiden. Jag får verkligen ta igen förlorad tid. Efter sex timmar i regnet känner jag mig nöjd. En fisk ligger rensad i skuffen. Jag hade inte tänkt att ta upp någon fisk idag. Men en regnbåge hade krokats i ögat så den får hamna i röken så här till midsommar. Som jag sa i ett tidigare inlägg åker jag numer inte utan att kameran är med. Jag såg visserligen ingen björn idag, men några bilder vart det i alla fall.

Hela midsommarveckan ser ut att regna bort

Regn, regn, regn. Nu har det regnat flera dagar i sträck. Visserligen har jag jobbat, men det hade varit trevligt att fiska en del trots jobb. Nog kan man väl fiska trots att det regnar, men det har verkligen varit ihållande och blåsigt. Jag blir helt enkelt inte så sugen då. Just midsommarveckan brukar ju vara den bästa på hela säsongen. Nu är det bara hoppas på att den förskjuts lite. Än så längre har inte fått särskilt mycket öring. I strömmande vatten är de lätträknade - ingen.  Nu är det i alla fall inte mycket jobb kvar. Efter den här perioden jobbar jag bara fyra dagar till, sen är det semester.

Med det här vädret har det inte heller blivit så mycket bloggat. Jag hoppas att vädret styr upp sig snart. Jag är riktigt sugen på en tur till Älvdalen.

Inte all fisk är bra...

Hittade ett videoklipp på youtube där man rensar en sjö på "skräpfisk" Ja klippet är ganska självförklarande så det är bara att kika.

Möte med en björn

Under kvällens fisketur hade jag och Daniel tänkt fiska i ett vatten vi inte besökt på ett tag. Jag var visserligen där igår och vattenståndet var helt ok för en gångs skull. Därför tänkte vi prova där idag med. När vi kommer fram och ska parkera blien visar det sig att en björn bestämt sig för att hålla till i dikeskanten. Jag svär fortfarande ve och fasa över att jag inte tog med mig kameran. Nu hade jag bara mobilen att fota med. Vi får under 10 minuter sitta och titta på björnen som inte verkar bry sig om vår närvaro. Efter en stund ger den sig av in i skogen. Med tanke på att björnen som förmodligen var en fjolårsunge bara var ett femtiotal meter från strömmen bestämde vi oss för att åka till ett annat ställe. Det är en sak att sitta i bilen och kika på den och en helt annan att stå i vadarbrallor i strömmen när den kommer.

Det är i alla fall riktigt kul att få se en björn i sitt rätta element, det är sannerligen inte ofta man ser dom även om det finns gott om björnar i Dalarna.

Den ser inte särskillt stor ut på bilden men den var större i verkligheten, låter väl som vilken fiskeskröna som helst, men så var det i alla fall. Från och med nu kommer alltid systemkameran ligga i framsätet.

Snart är det semester och dags för sommarens fiskeresa

Nu är det bara dryga två veckor kvar till semestern. Sen ytterligare ett par veckor till fiskeresan. I år ska vi ta oss till Gimdalen och fiska i Gimån, Stavre och andra intressanta vatten. Förhoppningsvis bli fyra stycken som åker, men det är lite oklart i skrivande stund. Det ska bli riktigt kul att prova dessa numera klassiska vatten. Nytt för i år är också att tältet lämnas hemma. Det ska bli oerhört skönt att bo i en stuga, det kommer nog göra underverk för humöret skulle jag tro.

Bilden är det senaste photoshopprojeket. Jag ville ha en ny bakgrundsbild till datorn och då vart det denna.

Nu är det slut med blöta byxor

Idag gjorde jag ett spontaninköp på ett par nya byxor. Det vart par Haglöfs skalbyxor. Det fanns ett stort fel de förra; de vart pissblöta så fort det regnade lite. I övrigt var jag mycket nöjd. Dom här ska förhoppningsvis hålla tätt. Har inte hunnit testa dom ännu, men det blir en fisketur till kvällen och det ser sannerligen ut som det ska bli regn. Slänger upp ett par bilder också så kan jag konkurera lite med modebloggarna.

Rock n Roll-fiske på regnbåge

Igår kväll hann jag med en snabbtur till en av regnbågstjärnarna. Jag och Daniel sköt på det i det längsta med tanke på att vädret var ganska lynnigt. Precis när vi kommer ut till tjärnen sätter det igång och hagla så in i... Trots detta börjar vi fiska. Torrfluga var inte att tänka på i det här läget så det får bli en streamer. Redan i första kastet signalerar Daniel hugg. I nästa kast drillar en han första bågen. Även jag behöver inte kasta många gånger inann även jag har sträckt lina och en majestätisk böj på spöt. Det är tempo som gäller för att få bågarna att hugga. Det blir ett snabbt fiske och i mitt huvud spelas snabb rockmusik.

Det blev en mycket trevlig tur med mycket fisk och väder som bara blev bätre ju längre kvällen gick. En helt perfekt laddning inför ett nattskift på kabelfabriken. Med tanke på det inledande vädret fick kameran stanna hemma.

Kommentaren om vattenkraft i Lungsjöån

Ni kanske har läst Olas kommentar om att en ansökan om att få bygga ett kraftverk i Lungsjöån lämnats in till Länsstyrelsen. Detta gjorde gjorde mig nyfiken så jag tog kontakt med Miljöbalksfunktionen på länsstyrelsen för att kolla om detta stämde. Svaret jag fick var både glädjande och oroande. Det finns ingen ansökan inlämnad, men de har hört att en person har sådana planer. En ansökan om ett vattenkraftverk ska föregås av en samrådsfas där berörda parter får säga sitt innan den lämnas in till miljödomstolen.

Jag ska försöka hålla mig uppdaterad om hur det går med det här. Det vore olyckligt om det byggdes ett kraftverk i Lungsjöån. Det kan helt enklelt inte vara särkilt lönsamt heller. Jag vet inte, men jag hoppas att Jonas Hagborg drar in mer pengar på att sköta och upplåta Lungsjöån och Borrsjöån för fiske.