Skinande rent!

Idag var det samma underbara väder som igår Och vad gör jag? Jo jag stannar hemma och städar i stället för att åka och fiska. Men tyvärr behöver även det göras ibland. Nu är i alla fall lägenheten skinande ren och jag känner mig rikitgt nöjd måste jag säga. Jag hoppas dock att vädret håller i sig även imorgon. Tyvärr ser det kanske inte så lovande, eller vad säger ni?

Det vore riktigt trevligt att få ytterligare nån fin dag i harrströmmen innan snön kommer. Men det sista som överger en fiskare är hoppet, som William brukar säga. Nej nu är det dags att göra sig klar och åka till jobbet.

Lite fiske innan jobbet

När jag vaknade i morse var det sol och fint väder. Jag skulle visserligen jobba men lite fiske skulle jag väl hinna med. Det fick bli en snabbtur till en av tjärnarna. Idag var det riktigt kyligt i luften men fisken var på hugget i alla fall. Jag hade en del bomhugg innan jag lyckas kroka en fin båge. Det var skönt att hinna ut en sväng innan jobbet, blir ett kort inlägg nu, sitter på mobilen.

Perfekt avslutning på friveckan!

När tyvärr friveckan slut och det är dags att börja jobba imorrn igen. Varför måste man jobba hela tiden, varför kan man inte bara få fiska? Fiske har det blivit en hel del av den här veckan och så även idag. Jag sa till Daniel igår att jag skulle fiska idag efter mitt möte med jobbet och det bara var att höra av sig om han hade lust. Nu hade han en del plugg och göra så det gick visst inte. Men kring lunch ramlade det in ett sms från en fiskesugen Daniel. Vi bestämde oss för att sticka iväg och fiska lite regnbåge. Jag nämde ju igår att jag köpt ett klass 3-spö för harrfisket. Nu är det så här att jag vart helt kär i det här spöt och ville testa det på regnbåge. Väl på plats tar det inte lång tid innan vi båda, samtidigt drillar var sin regnbåge. Jag måste säga att funkade lika bra till det här fisket med ett klass 3. Fisken var riktigt på hugget och jag fick fyra stycken och tappade en hel hög. Som sagt det här var en perfekt avslutning på den här friveckan.

Dagens fångst på bild

Flyfisher goes modeblogg

Ok, det verkar ju vara populärt med modebloggar idag. Då ska inte jag vara sämre. Vad sägs t.ex. om Karl Lagerfeld som ny trendskapare för oss flugfiskare:  Chanel’s Latest Hot Item: The Fly-fishing Rod

Eller vad sägs om en trendig spötub, köp denna till din flickvän och hon kommer garanterat att hänga med på nästa fisketur!

Nytt spö!

Idag slog jag till på ett nytt spö. Jag har varit sugen länge på ett klass 3-spö och efter jag provat Daniels spö var jag bara tvungen att ha ett. Det är en otrolig känsla att drilla fisk på ett så lätt spö. Harrfisket har fått en helt ny dimension nu måste jag säga. Det vart även en ny lina, en Loop Opti Creek som det var förvånansvärt bra skjut i. Spöt är ett TFO Proffesional 7"6. Naturligtvis vart det en del fiske under dagen också jag var ju bara tvungen att få drilla fisk på mitt nya spö. Jag har även idag fisket i ett av klubbvattnen och fått bra med harr. Det ska bli riktigt intressant när det hugger en lite större fisk än de jag fick idag, synd bara att säsongen nästan är slut.

Harrförsök #2 genomfört

BRA START PÅ TORRT
Idag vart det äntligen lite fiske på höstharr. Vädret var helt kanon och nu passade det både för min och Daniels del för lite fiske. På vägen till strömmen stannade vi bara för att införskaffa lite grillkorv och vi var vid strömmen i bra tid. Eftersom Daniel aldrig fiskat i det här vattnet försöker jag guida lite och delge mina erfarenheter av det. Vi diskuterar flugval och jag ska köra på mina egenhändigt bundna "Lila tagg" medan Daniel knyter på en torrfluga. Det ska snart visa sig att mitt flugval var fel medan Daniels var helt rätt. Den första harren hugger ett 50-tal meter ner från där vi startade. Just det här vattnet håller inte direkt nån stor harr men det är å andra sidan ganska gott om dom. Nu har även jag knutit på en torrfluga, en superpuppa som för övrigt är min favorit när det gäller harren. Jag behöver inte göra så många kast innan det även hugger på mitt spö. Fisken är riktigt livligt i det kalla vattnet och lever om en hel del vilket gör fisket extra roligt.

GRILLKORV PÅ SLAGGVARPEN
Vi fiskar halva sträckan och går sen tillbaka till bilen för att göra upp en eld. Området kring strömmen ser lite ut som ett månlandskap med all slagg som fraktats hit från Falu koppargruva, antar jag i alla fall. Vi får leta lite efter ved men hittar i alla fall tillräckligt mycket för en liten brasa. Det smakar riktigt bra med korv och en halvljummen cola. Vid brasan spekulerar vi i allt möjligt, t.ex. var man skulle fiska om man var lottomiljonär något som jag tvivlar på att vi någonsin får reda på.

FÖRST HARR SEN GÄDDA
Idag har vi även planer på att testa fiska lite gädda nere i dammen där strömmen mynnar ut. Vi plockar med oss spön som lämpar sig bättre för det fisket och vandrar ner mot dit vi slutade innan maten. Först ska vi fiska lite mer  har  och nu kommer vi till det absolut bästa stället i strömmen. Ett parti med lite lugnare vatten och här vet jag att står harr och väntar. Detta stämmer även idag och vi tar många fiskar just här, ja Daniel tar i alla fall bra många fler än vad jag gör. När vi kommer till slutet av strömmen är det dags att fixa gäddgrejerna. Jag har inte fiskat gädda på flugspö tidigare så det ska bli spännande. Jag har dock inte den ultimata utrustningen till det men det får gå med ett klass 7-spö. Flugorna är stora och gör mycket motstånd i luften så de är riktigt svåra att få ut. Efter en del meckande kan vi i alla fall börja fiska. Jag kör med en röd och vit gäddzonker och Daniel på en grön och glittrig historia. Ingen av oss lyckas dock fånga någon gädda även om jag har ett hugg på min fluga. Vi bestämmer oss för att vi ska fortsätta lite mer med harrfisket innan det är dags att åka hem. Gäddfifsket ska vi ge en ärlig chans någon annan dag, någon annanstans. På vägen uppströms blir det ytterligare några harrar och när vi kommer till bilen känner jag att det här den bästa fiskedagen på länge nu. När allting stämmer är nog fisket efter höstharr bland det bästa! Imorgon blir det ett helt nytt vatten för både mig och Daniel, vi ska testa hur fisket är i Isalaån.

Lite fiske, lite arbete.

Idag var det dags att göra lite arbete i klubben men innan det fanns det faktiskt tid för lite fiske. Eftersom jag jobbat natt var jag lite seg men kom ändå iväg i skaplig tid. Regnbågsfisket har varit lite trögt ett tag nu och så även idag. Visserligen vakade det lite mer idag men det var små nymfvak så torrfluga var bara att glömma (även om jag försökte). Jag provade olika små nymfer utan resultat, fisken ignorerade alla mina försök. Efter att ha studerat flugasken ingående bestämde jag mig för att prova med en gul montana. Även denna fluga verkar fisken skita fullständigt i. Jag sätter mig resingerat ner på marken och låter fluglinan ligga kvar på vattnet med flugan och tafsen sakta sjunker mot botten. Efter en stund börjar jag av någon anledning göra korta snabba ryck i linan medan jag tänker på annat. Det är då jag väcks brutalt ur min dagdröm, en regnbåge har tagit flugan och gjort helt om. Äntligen får jag min fight som jag väntat på i flera dagar. Jag njuter verkligen av varje ögonblick och kan efter stund håva en fin regnbåge. Nu har jag kommit på hur de vill ha maten serverad och kort däretfer hugger nästa båge på montanan. Återigen står jag och ler brett medan jag drillar fisken, en fisk som efter håvning återfår friheten.

Det var dock inte bara fiske som var på agendan idag. Idag skulle det även planteras i ny fisk i tjärnarna. 17:30 kommer fiskbilen ångandes och det är bara att hugga i och börja bära fisk. Vi var dock ganska många så det gick ganska fort ändå. När allt var klart känner jag att det är hög tid at åka hem och få nåt i magen. Idag fanns kameran med i packningen så här kommer ett par bilder.

Dom är svårflirtade

Idag gjorde ett nytt försök vid tjärnen. Idag vakade det betydligt mer än igår men det var lika svårt att lura som till hugg. Jag kastade på ett antal vak med olika torrflugor men utan att de ville hugga ordentligt. Jag hade en stigning på en E-12:a och en supperpuppa i storlek 14. Jag knöt på en svart myra och väntade på ett vak. Efter en stund vakade en öring ganska när land och jag lägger ut myran som sakta sjunker. Nu ser jag tafsen och fluglinan rätas ut och jag lyfter spöt och fisken sitter. Tyvärr blir det inte mycke till fight och när jag håvar fisken ser jag att den är skadad vi ena ögat. Dock verkar det näst intill läkt så han får gå tillbaka och kurera sig ytterligare.

Imorrn blir det en ny tur. Lika bra att passa på så mycket som möjligt nu innan vintern (som i ska komma tidigt) kommer.

Regnbåge istället för harr

Tanken var att jag och Daniel skulle fiska harr idag. Tyvärr var Daniel sjuk så det vart inget. Jag åkte istället för att fiska regnbåge och öring. Jag åker till tjärnen under tilltagande regn och temperaturen visar på 12 grader. Fisket ska ju vara bra nu, speciellt för regnbågen. Jag tror dock att lite sol skulle göra saker och ting bättre. När jag kommer fram har det slutat regna men det är fortfarande ganska kallt. När jag kommer ner till vattnet kan ser jag att det inte verkar kläcka några insekter och vattenytan ligger som en spegel. Taktiken blir således att fiska med nymf under vattnet. Jag börjar fiska mig runt tjärnen och jag ser endast ett fåtal vak. Jag jag kommit halvägs runt har inte kännt så mycket som en dragning i linan.

På ett ställe hittar jag ett flertal fiskar som står och vakar, det är lite oklart vad de vakar på och jag försöker med det mesta i arsenalen men inget verkar fungera, Jag fortsäter varvet runt och kan till slut konstatera att det blivt ytterligare en bomrunda. Till veckan blir det nya tag, nu ska jag åka till jobbet och plåga mig igenom en natt.

Harrförsök #2

Imorgon tar jag och Daniel och gör ett försök på höstharr i Korkfors. Det ska bli intressant att se ur det står till med fisket nu så här på hösten. Förra året vart det inte mycket höstfiske i det vattnet. Det ska även bli intressant och se hur beståndet hsr klarat det låga vattenståndet som varit under sommaren i och med reparationen av Sundborns kraftstation. Jag skulle inte tro att det blir något vidare torrflugefiske så jag har tänkt att slipa lite på czech-nymphteknik. Just den fiskemetoden ska vara effektiv på just harren. Dock tycker jag det är väldigt svårt att se när fisken hugger, det brukar bli en spontana mothugg som sällan krokar nån fisk. Men övning ger färdighet som dom säger. Jag hoppas i alla fall att det blir bättre fiske än jag hade i Älvdalen förra veckan. Det har inte blivit så mycket harrfiske i sommar, jag har ju maniskt jagat dessa öringar. Men harrsäsongen håller ju på ett bra tag till så än finns chansen att ta igen en del missat fiske.

Imorgon hoppas jag att jag kan skriva ett utförligt inlägg om fisket och inte bara rapportera att det blivit en bomomgång igen. Så det är bara att surfa in imorrn kväll så vet du hur det har gått!

Småpåvar i fiskevårdsområdena

Idag läste jag en ganska komisk men tillika orande artikel i Fiske-Feber. Artikelförfattaren hade för avsikt att pröva lite nya fiskevatten men möttes av problem redan när han köpte fiskekortet. Det skulle visa sig att många fiskemetoder var tillåtna men dock inte trolling som var just det man hade avsett att ägna sig åt under dagen. Bland annat var det tillåtet med handredskap, mjärdar, nät, långrev med 100 krokar men däremot inte trolling, det var vattnet för litet för. Arikelförfattaren ringer upp ansvarig för området och ställer ett antal frågor och denne bekräftar de dumheter som redan står på kortet. Förlikningen blir att de får fiska med varsitt spö (alltså 3 st) men inte med fyra för det är ju sjön för liten för. Artikeln behandlar sedan problemen med att i vissa fvo´n så finns det väldigt lite kunskap om sportfiske. Det är istället sammanslutningar som vill hävda sina egna intressen och sina husbehov. Hittils har jag inte stött på några såna här galenskapar under mina fiskeresor. Dock har reflekterat över att man inte kontinuerligt följer upp de förutsättningar vattnen har utan fortsätter med de regler som skrevs när fiskevårdsområdet  en gång bildades. Artikelförfattaren nämner ytterligare en regel som tyder på direkt okunskap. På ett annat ställe kan han konstatera att det där förbjudet med ekolod och varaner. Nog för att trollingfiskare ibland använder sig av paravaner, men att de skulle fiska med stora ödlor har jag aldrig hört talas om. Har du stött på något liknande när du varit ute fiskat?

Lite pill med designen

Nu har jag suttit och lekt med photoshop igen. Jag vart sugen på att fixa en ny logga till bloggen och har nu gjort ett antal olika och provat med men hittat en jag är nöjd med. Jag kan inte påstå att jag har talang för det där med bilddesign men jag är i alla fall nöjd. Jag tror att jag kommer lägga mitt andra projekt lite på is och skriva bara här på bloggen istället. Jag känner att jag inte har tid och ork att driva den andra sidan samidigt. Dessutom tror jag mer på bloggar än på webbsidor med en massa information på. Men men vi får se vad som händer med tiden. Nu ska jag se till att uppdatera den här bloggen mer frekvent.

Fisket i Älvdalen

Anledningen till att jag inte bloggat om fisket i Älvdalen i fredags är helt enkelt; det finns inte så mycket att skriva om det. Det är nu andra gången jag åkt till Älvdalen den här säsongen och haft dåligt fiske. Det var väl i och för sig en trevlig dag men det hade varit ännu trevligare om jag hade fått fisk. Jag tappade två små harrar men det var allt som hände under hela dagen. Martin fick två småfiskar inte så mycket att hänga i granen om man så säger. Får se om det blir nåt fiske i veckan, hoppas det i alla fall.

Imorrn blir det harrfiske i Älvdalen

Imorgon drar jag och Martin till Älvdalen. Martin har lyckas slita från jobbet en dag och nu har vi fiskat 2 gånger på en månad och det är rekord för den här säsongen. Jag har nu ikväll bundit upp ett gäng harrflugor som är riktigt bra så här års. Flugan är av ett mönster jag har fått av en kompis. Jag hoppas att jag ska få ta en harr på ett kilo imorrn och på just den flugan. Jag återkommer imorgon eller på lördag med en rapport om hur fisket i Älvdalen gick.

Här kommer även en bindbeskrivning till Lila Tagg.

Krok: Öringkrok strl 12
Bindtråd: Svart
Påfågelherl
Brunt tupphackel.
Koppartråd som ribbing
Lila Polygarn

Börja med att linda bindtråden till krokböjen och en bit ner i böjen. Fäst in en halv cm lila polygarn. Fäst in påfågelherl och koppartråden. Linda fram bindtråden till krokögat. Linda påfågelherlet i täta varv mot krokögat och fäst fast. Linda kopparribbingen och fäst även fast den. Välj ett kort tupphackel och linda fast. Avsluta flugan och klipp polygarnet ca 2-3mm bakom krokböjen.

Lila Tagg

Första fiskedagen på veckans agenda

Fångade gäddor och avbrutna spön
Ja idag bar det iväg upp till Furudal och Oresjön för gäddfiske. Vi var fyra kollegor från Ericsson som skulle prova lyckan. Av tidigare erfarenhet vet jag att det brukar vara bra i den här sjön så här års. Efter lite mankemang med galna hundar och låg bil på stenig åker kom vi i alla falll fram till båten och kunde ge oss ut på sjön. Snart var fyra beten i vattnet, mitt; en Zalt i mörkt grön mönster skulle lura gäddorna till hugg. Vi har inte kört långt innan Einar krokar den för krokodilen det  blir lite förvirring med tanke på fyra linor som ska hållas ifrån varandra utan att trasslas. Tillslut kan Einar landa en gädda på 2 kilo som snabbt klubbas. Idag har nämligen Nicklas mormor tingat alla gäddor som tas upp och gärna för min del. Jag anser nämligen att gädda är okänligt som människoföda. Vi fortsätter på samma stråk men utan fler känningar. Efter en halvtimme är det dags att dra upp för en sträcka med snabbförflyttning. Vi ska till en vik där vi haft bra fiske förut. När vi kommer fram ankrar vi och kastar mot vassruggarna. Det mest dramatiska som händer nu är att Nicklas kastar av sitt spö och eftersom han inte har nåt reservspö är det färdigfiskat för hans del. Hans jobb blir från och nu att köra båten vilket han gör på sämsta tänkbara sätt, nån sjörövare blir han då aldrig.

Lunch och sen en abborre på ett kilo
Efter en del kastande utan resultat börjar vi släpa igen och nu är det min tur att ta en gädda. Även denna är ganska slö och gör inte mycket motstånd. Jag kan ganska snart ta upp en gädda som väger in på 2 kilo den också. Nu har jag fått mersmak men de andra börjar bli hungriga så jag får snällt följa med till en udde där det vankas brasa och Bullens pilsnerkorv. Även om man inte är beroende av brasan för matlagning är det riktigt skönt att sitta och slöa en stund vi en eld. Mätta och belåtna ger vi oss ut på sjön igen. Vi styr tillbaka till samma vik och gör ett par rundor. Återigen är det Einar som får fisk, men den här gången är det en liten snipa som huggit. Jag krokar loss den och den sticker iväg som bara den igen. Nu har vi betämt att prova ett annat stråk i sjön så vi tar upp betena och ger oss iväg. Johan har ännu inte fått nån fisk och påtalar att han anser sig vara lurad. Efter det tar det inte lång tid innan det hugger. Det är en skaplig gädda som tagit, kanske 2 kilo eller lite mer. Johan som inte är nån van fiskare sätter lite för hård press på den och den släpper precis invid båten. Vi fortsätter köra och nu är Johan som igen kan meddela att han fått fisk. Nu går det bättre och han kan landa en abboore som väger in på 1.01 kg. Visarna på klockan har rört som elvispar och vi ska alla jobba inatt så det är dags att börja dra sig mot bilen och åka hem. Det har varit en trevlig dag och alla har fått fisk, ja i alla fall alla som inte kastat av spöt.

[Einar tar den första gäddan]

[Nicklas betraktar sitt avbrutna spö]

[Nästa gädda är det jag som tar]

[Lunchrast]

[Johans abborre - Nicklas såg i alla fall till att den vart ordentligt klubbad]

Veckans fiske

Till veckan blir det lite fiske igen. Nu har jag legat lite på latsidan ett par dagar men det ska det bli ändring på. På måndag bär det av upp till Furudal för gäddfiske på Oresjön. Det är jag och några grabbar från jobbet som ska upp och prova lyckan. På fredag ska jag och Martin åka till Älvdalen för att fiska höstharr. Jag hoppas mycket på det fisket, men det är lite som ska stämma för att det ska bli bra; väder och vind, vattentappning mm. Dessutom ska Edgeflyfishing ha en sammankomst på nämnd plats denna helg. Men vi räknar med att komma lite före detta sällskap. Jag kommer naturligtvis rapportera om detta så fort jag kan.

Jag hoppas även att fiska lite på hemmaplan i veckan också. Blir det fint väder nån dag i veckan ska jag åka till klubbens harrvatten och ta en fin höstharr.

Jag vill även passa på att tipsa om ett nytt fiskemagsin med otroligt fina bilder Catchmagazine.net

Höstfiske

Daniel drillar en regnbågeIgår var det en riktigt skön höstdag. Luften var sval och frisk. Stundtals steg även temperaturen till behagliga sommarivåer. Jag och Daniel bestämde att vi skulle ta en fisketur ihop. Daniel är förhoppningningsvis inom kort blivande medlem i Falu SFK och igår följde han med mig som gäst. Vi möts upp och tar sällskap till tjärnen där vi tänkt att fiska under dagen. För det mesta brukar jag vara ensam vid tjärnen trots att det är över 100 medlemmar i klubben. Men idag stod det redan flera bilar på vändplanen och jag hoppades att mina favoritställen inte var upptagna. Väl nere vid tjärnen gör vi i ordning grejerna och småpratar lite med några andra fiskare. Samtidigt kan jag konstatera att det inte vakar särskillt mycket. Detta ska även visa sig vara kontant, vi ser inte många vak och fisken intresserar sig inte heller för våra flugor. Jag hade egentligen tänkt att vi skulle åka till den andra tjärnen så vi bestämmer oss för att grilla lite korv och sen byta fiskevatten.

Daniel håvar sin fiskNär vi senare anländer till nästa tjärn så står där ännu flera bilar, jag undrar vad det kommer sig att så många valt att fiska just idag. Det ska i alla fall visa sig att de platser jag brukar fiska vid är lediga. Medan vi knyter på flugor säger jag till Daniel att de senaste gångerna jag varit här har jag fått fisk på första kastet. Jag undrar medan jag kastar ut om denna trend ska hålla i sig. För min del vart det ett trendbrott idag, men för Daniel hugger det på en pigg regnbåge på första kastet. Det blir en underhållande drillning och kan ta ett par bilder med han håller på med den trilskande fisken. Under dagen lyckas Daniel kroka ytterligare två fiskar medan jag inte lyckas kroka en enda. Det var ett tag sen jag gick hem utan att fått drilla fisk. Jag i alla fall två bomskott så pulsen steg lite mer än nomalt och ibland är det gott nog.