Kvällsfiske i Tänger

Micke och jag har sagt att vi ska fiska tillsammans ett bra tag nu. Igår lyckades vi passa ihop det och vi möts upp vid Tängerströmmen vid sju-tiden. Det var inte bara vi som var sugna på att fiska idag. Det var länge sen det var så mycket folk vid den här strömmen. Jag har blivit så van att vara ensam här så jag blev nästan lite irriterad över att inte vara det idag. Jag hade lovat Micke att det finns grov öring och han med säkerhet skulle få en. Själv var jag sugen på att fiska harr på torrfluga så jag tacklar med en superpuppa. Det vakar harr lite överallt i strömmen, men det verkar bara vara ganska små harrar. Jag får några små när jag fiskar mig genom strömmen Jag ser att det står en fisk och vakar under några grenar som hänger ner över vattnet. Jag kastar på vaket och flugan flyter sakta ner längs strömmen. Nu stiger fisken och tar på flugan. Det är mycket försikitgt hugg och jag antar att det är en liten fisk som har huggit. Men så fort fisken sätter sig till motvärn känner jag att så inte är fallet. Det är en fin harr som simmar ut i mitten på strömmen där den ställer sig och tjurar. Jag börjar sätta lite press på den och spöt böjer sig i en fin båge mot vattnet. Det blir ingen längre fight och jag kan snart håva en fin harr på ca: 40 cm.

Micke har fortfarande inte fått någon fisk och han föreslår att vi ska fika lite innan vi fortsätter. I packningen finns det Gustafskorv och lite rökt bog vilket smakar riktigt bra i kvällssolen. Efter fikat går vi uppströms igen. Jag krokar ytterligare ett par harrar. Jag ser inte riktigt hur det går för Micke, han är ganska långt upp nu. Efter en stund när han kommit längre ner ropar han; "kan du håva åt mig". Det är en liten, liten harr som tagit på en relativt stor fluga. Han  släpper  i fisken och fortsätter förbi mig ner mot en nacke. Efter en stund hör jag Micke ropa rätt ut, Jaaaa! Nu är det då ingen liten harr som huggit, nej nu sitter det en öring. Jag tar in min lina och går ner till honom, för att eventuellt hjälpa till med håven. Det är en fin öring som tagit på en stor muddler. Efter lite trixande ligger den i håven och när den vägs klarar precis kilostrecket. "Den här får fan följa med hem" säger Micke och ser nöjd ut. För min del vart det ingen öring, men jag har i alla fall tagit sommarens hittills största harr. Vi fiskar en stund till innan det är dags att åka hem.

Nu funkar nya bredbandet

Nu funkar äntligen det nya bredbandet. Ska bli skönt att få lite snabbare lina, dessutom är det billigare än det tidigare. jag testade uppkopplingen och det verkar funka bra. Kanske lite lågt värde på utgående trafik. Blir bra när jag ska kolla fiskefilmer på tuben.

En utmaning!

Här kommer en utmaning till er andra fiskebloggare! (er andra också för den delen) Jag tänkte att vi skulle kora veckans fisk här. Tävlingen är enkel, ut fiska, fånga en fisk ta en bild maila den till mig. Jag lägger upp alla utmanare här på bloggen och sen utnämns en vinnare! Det finns inga fina priser att vinna, bara äran av att ha fångat den finaste fisken. Skriv gärna några radar om själva fisket också. Utmaningen pågår till nästa söndag.

Bilderna mailar ni till [email protected]

Äntligen fiske

Ikväll blir det äntligen fiske, det känns som om det var ett tag sen nu. Speciellt känns det som om det var längesen jag fiske i strömmande vatten. Jag och Micke tänkte att vi skulle ta och åka iväg ett par timmar. Just nu tror jag det blir Tänger, i alla fall till att börja med, sen vet man ju aldrig vart det kan bära av.

Om ni har tråkigt där hemma framför datorerna kan ja komma med ett fisketips, jag har inte varit där själv men det ser helt klart intressant ut. www.tv4.se

Flyfisher.se

Nu äger jag domänen flyfisher.se, den har alldeles nyligen blivit ledig och jag hann först att köpa den. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den än. Men tanken är nog att komplettera bloggen med längre artiklar om lite av varje. Det kommer också finnas mer utrymme för bilder osv. Jag gillar ju att skriva, men att skriva långa artiklar i bloggen tror jag inte på. Jag tror att folk inte orkar läsa sånt i en blogg. Nu ska jag bara hitta ett bra webbhotell som kan hosta domänen. Jag tror att det blir Crystone.se eller Surftown.se.

Jag kommer naturligtvis att meddela när sidan kommer upp här på bloggen. Idag får jag stå över fisket, jag lånade ut bilen så jag kommer inte så långt. Men jag hoppas att det kan bli nån tur i helgen. Jag är lite sugen på att komma ut på sjön och fiska lite gädda. Det var ett bra tag sen och även om det inte är nåt favoritfiske så blir man ändå sugen.

Jag räknar ner...

Nu känns det som om nedräkningen har börjat! Alltså nedräkningen inför fiskeresan vecka 28. Visst det är ett tag kvar, men det ska bli riktigt kul. Det som ändå känns roligast är nog att inte fiska ensam för en gångs skull. Det blir för det mesta ensamfiske för min del. Men det beror antagligen på att jag fiskar ganska mycket, förresten ganska mycket var kanske en underdrift. Idag vart det en kort tur till en av tjärnarna, jag ville försöka lura en sommartrött regnbåge mitt på dagen. Det blir helt enkelt lite mer sport då. Men idag var det fisken som överlistade mig. Istället åkte jag och bar in 2.5 ton hö till Nattis häst medan jag väntade på att hon skulle komma hem från jobbet. Sen tog vi en ridtur, jag lånade en häst idag som jag lyckades hålla mig kvar på under hela turen. Imorrn blir det fiske på förmiddagen, men jag vet inte riktigt vart jag ska åka än.

Fisk till middag

Efter nederlaget i Älvdalen behövde jag känna en riktigt fisk på spöt. En fisk som orkar börja spöt, och det rejält. Eftersom jag samtidigt var sugen på att äta fisk fick det bli en tur till en av regnbågstjärnarna. När jag är på väg längs stigen ner till tjärnen sätter det igång och blåsa nåt så in i helvete. Det är ju ingen höjdare med blåsväder men jag var toksugen på att fiska så det var bara att bita ihop. När det går vågor på en så liten skogtjärn blåser det verkligen ordentligt. I ett litet hörn av vattnet är det lite lä och jag bestämmer mig för att testa där. Egentligen ville jag prova på ett helt annat ställe men där kommer vinden rakt från sidan vilket nog blir lite för irriterande. Jag har tacklat upp med en nattslända, en variant på en E-12. Den brukar vara effektiv här på sommaren. Jag fiskar av ett par ställen utan något resultat, men nu har vinden lättat lite så jag kan ställa mig på ett bättre ställe. Redan i andra kastet kommer hugget bara sekunden efter att flugan har landat på vattnet. Fisken tvärvänder och rusar som en galning ut mot mitten av tjärnen. Rullen överröstar vinden och när jag tittar ner på den ser jag backingen löpa ur spöringarna. Fisken tar ytterligare tio meter backing innan den tillslut stannar så jag börja ta hem den. Så här i efterhand kan jag säga att det inte var nån speciellt svår fisk att ta hem. Men den gjorde flera långa rusningar som fick mig att le brett varje gång. Jag hade lovat Natalie att jag bara skulle åka ut en kortis. Jag rensar fisken på en gång, och medan jag håller på hör jag hur regnet är på väg över skogen ner mot mig. Det låter verkligen som om ett godståg kommer farande genom skogen. Några sekunder senare vräker regnet ner. Jag snabbar mig att rensa klart fisken och skyndar mig till slogboden. När regnet har avtagit smyger jag mig tillbaka upp mot bilen. Jag sa ju tidigare att jag lovade fler bilder på bloggen. Idag är dessa tagna hemma på diskbänken. Det blir en liten bildserie från fångad fisk till anrättad på tallrik.

Antiklimax

Förväntningar och överraskningar
Jäklar vad jag var sugen och förväntansfull på fisket i Älvdalen. Jag vet ju att det kan vara rikitgt bra och så har det varit varje gång jag varit där. Strax före åtta rullade vi mot Älvdalen och med tanke på att de flesta nog var hemma och var bakfulla så var det nästan ingen trafik alls. Med ett kort stopp för att inhandla lite mat var vi vid Österdalälven vid 10-tiden och kunde börja fiska. Så fort vi kommer ner till vattnet ser vi att det vakar harr lite överallt. Stefan korkar nästan omgående en harr. Det här kommer bli bra tänker jag; SÅ FEL JAG HADE! Dom närmaste timmarna kastar jag på vakande harr med ett otal olika flugor, men dom vill helt enkelt inte hugga. Stefan lyckas ta två harrar till på vägen nedströms. När vi återsamlas bestämmer vi oss för att laga lite mat. Än så länge är jag övertygad om att fisket ska komma igång lite senare.

Efter maten väntar nya tag vid en ny strömsträcka
Flintastek och potatissallad är det som står på menyn idag. Engångsgrillen är tänd och Stefan synar skeptiskt steken som är lite i största laget för att tillagas på en enångsgrill. Med lite tålamod blir steken klar och det smakar gott med en rejäl köttbit. Vi resonerar lite kring fisket medan vi äter. Vi är båda överens om att det kommer att bli bättre nu. Vi ska testa en annan sträcka länge upp i älven. Vi parkerar bilen och går den sista biten ner till älven. Här flyter den lite djupare fram genom skogen och vi får hålla oss nära land för att inte dras med i älvens otroliga och outträttliga kraft. Det här stället ser ut att hålla grov fisk. Jag knyter på en streamer och börjar fiska mig neråt. Jag tar mig långsamt nedströms utan att känna så mycket som ett hugg eller en dragning i flugan. Myggen börjar även de tära på mitt tålamod så jag bestämmer mig för att sätta mig strandkanten och iaktta Stefan en stund. "Haha jag lurade den" skriker han efter en liten stund. Han har under en stund stått och kastat på en vakande harr som tillslut hugger på hans fluga. Den är inte av nåt större mått, men det är i alla fall en fisk. Fisket fortsätter att vara dåligt även här och vi beslutar oss för att omgruppera ytterligare en gång.

Vid Rotälven kommer en vändpunkt
Rotälven är ett vatten med stor vildmarkskänsla och ibland känns det som om man vore i djupaste Norrland. Tyvärr är fisket inte bästa. Vattnet har restaurerats så en återhämtning är i alla fall på gång. Vi tänker i alla fall prova, det kan ju inte bli sämre än det varit hittills. Vi åker ett par mil och hittar en sträcka som ser intressant ut. Nu är jag övertygad om att jag kommer bli utan fisk på den här resan. Jag kastar en förtyngd nymf mot brofundamentet och låter flugan driva genom strömmen. PANG! Nu sitter det en fisk, känslan känns obekant idag men ändå så skön. Det är en liten öring som tagit min fluga. Klockan är 17.34, det tog ett tag att få fisk idag. Lite senare hugger även en liten harr på som skräckslagen får simma tillbaka ut i strömmen igen. Vändpunkten kom, jag vart inte utan fisk men fisket fortsätter att vara dåligt resten av kvällen. Vi provar ytterligare en sträcka som restaurerats men även här utan resultat.

Tillbaka vid Österdalälven
Innan det är dags att åka tillbaka mot Falun vill vi prova om kvällsfisket har kommit igång. Nu är jag frusen och fiskar bara på ren vilja. Vattnet är iskallt och vaken har för länge sedan upphört. Detta till trots, hugger en liten öring. En stund senare har jag det kraftigaste hugget på hela dagen, det känns att det är en stor fisk men den vill inte fastna. Strax innan 10 plockar vi ihop grejorna och gör oss klara för att åka hem. Vi har fiskat i nästan 12 timmar och det ska bli skönt att komma hem. Magen har börja kurra igen så det får bli ett stopp i Mora för att köpa korv. Troligtvis har vattenföringen var allt för hög i älven, 90 kubik i sekunden är mycket vatten och det påverkar säkerligen fisket negativt. Det vart inte heller så många bilder, all min energi gick åt till att frenetiskt kasta på allt misstänkt. Ska jag vara efterklok borde jag kanske ha bytt spö mot kamera och fotot lite mer av den underbara natur Älvdalen erbjuder.

Älvdalen imorgon

Det vart inget fiske idag heller! Vi vart kvar i stallet och tiden bara rann iväg. Nu har jag och Stefan i alla fall bestämt att vi ska åka till Älvdalen imorgon och fiska. Jag antar att det kommer vara Österdalälven som gäller. Imorgon ska jag definitivt ha kameran med mig. Det har blivit alldeles för lite bildbevis här på bloggen på senaste tiden. Det ska bli riktigt kul att komma upp till Älvdalen, det var längesen sist jag var där.

I strömmen, mot strömmen

Igår var det midsommarafton, idag är det många svenskar som mår riktigt risigt. Men inte jag i alla fall, det vart endast ett glas vin och några öl. Nej tanken var jag skulle ha fiskat igår men det kom liksom av sig så jag får helt enkelt ta det idag istället. Idag ska väl många fortsätta sitt midsommarfirande på Dössberget eller i nån sommarstuga. Visst är det kul att fira midsommar men helt ärligt är jag mer sugen på att fiska. Säsongen är så jäkla kort och just nu är fisket riktigt bra så det vore bara dumt att låta bli. Först ska vi i alla fall ta ut hästen på lite rehablitering efter att han har varit hos massören.

Ny å och nytt bredband

Idag tänkte jag att jag skulle fiska i en annan å för omväxlings skull. Det har inte kännts nödvändigt eftersom fisket i Tänger har varit så bra som det har varit. Jag tänkte åka till Marnäs idag istället. Jag hoppas dock att det är ordentligt med vatten bara. Det brukar kunna vara mycket lite vatten om man har otur. Jag har fått lite rapporter om att fisket ska vara bra även där nu. Dessutom är det kul att fiska i en annan ström. Igår kopplades mitt nya bredband in också. Nu blir det Fiber-LAN istället. Jag valde bredband2 30/30 och det borde komma igång under dagen skulle jag tro. Det ska bli nice med snabbare bredband för mindre pengar. Synd bara att det är tre månaders uppsägning på det gamla bredbandet.

Det kommer en rapport om hur fisket har gått senare ikväll. Idag tänkte jag ta med kameran också. Den här ån är betydligt lättare och vada i så jag tror inte det ska vara nån fara att ha den med sig.

Midsommarveckan

Just nu kring midsommar är öringfisket som allra bäst. Jag hoppas att jag kommer ha tid att fiska en del i veckan trots att jag jobbar. Idag och imorgon blir det tyvärr svårt men på onsdag och torsdag ska det nog bli lite fiske. Nu har Falu-Kuriren skrvit en artikel efter att vi kontaktat dom. Det handlar om att Falu engeri och vatten gjort en del snesteg i samband med reparationen av Sundborns kraftstation. Läs hela artikeln här: Falu-Kuriren

Payback

Bilkön segar sig fram genom Falun, jag är otålig och vill inget hellre än att kliva ner i strömmen och fiska. Det är stundenttider och alla dessa flak med gastande studenter är ju överallt. Jag bestämde mig redan igår att jag var tvungen att få revanch. Efter att ha haft så mycket otur på en dag måste det helt enkelt gå bättre dagen efter. När jag kör över bron ser jag Daniels bil stå parkerad längs vägen. Det är alltså inte bara jag som är fiskesugen idag. På bron står två flickor i 10-års åldern och fiskar glatt med var sitt spinnspö. Det är kul att se den yngre generationens glädje över fisket. Det är speciellt kul att se unga tjejer fiska, det finns alldeles för lite tjejer som utövar detta. Idag tänker jag enbart fortsätta fiska på samma ställe jag var på igår, jag måste helt enkelt få se en av de öringar som gäckade mig igår. Eftersom dom två sista tog mina bästa streamers för ändamålet fick jag två intressanta flugor av en kompis i går kväll. Egentligen skulle jag vilja börja vid brofästet, men jag vill inte riskera och träffas av de spinnare som tjejerna kastar kors och tvärs nedför strömmen. Jag börjar istället en bit nedströms bron och jag har tacklat upp med en av flugorna jag fick. Jag vadar mig igenom hela strömmen utan att känna ett enda hugg, däremot känner jag en svag panik, ska jag bli helt utan fisk idag.  När jag vänder mig om och ser att bron är tom, jag går uppåt igen och ställer mig bredvid brofästet och lägger ut ett kast. Flugan sveper i en båge strax under vattenytan och jag ser den blänka till i vattnet på dess färd nedtröms.

Efter några kast hugger det äntligen, jag gör ett försiktigt mothugg, jag vill verkligen inte tappa den här öringen. Taktiken fungerar och den sitter. Den gör en snabb rusning nedför strömmen och hoppar sedan rakt upp. Från rullen hörs ett högt surrande när lina matas ut i snabb takt. Nu ler jag med hela ansiktet och på något sätt vet jag att jag kommer landa den här fisken. Men den låter sig inte övermannas i första taget. Den ställer sig mitt i strömmen och tjurar. Ibland gör den kortare rusningar för att på nytt ställa sig stumt i strömmen. På sidan om mig har jag stort träd men grenar som hänger ner mot vattnet vilket minskar mitt manöverutrymme. Jag håller på en kvart innan jag lyckas landa fisken i håven. Jag brukar nästan aldrig ta upp öring, men idag gjorde jag ett undantag, den här ska rökas imorgon.

Jag kommer på att jag inte har någon kniv mig och vill rensa fisken så fort som möjligt så den inte blir dålig. Jag bestämmer mig för att leta rätt på Daniel som borde vara uppströms någonstans. Jag lägger fisken i håven igen och går längs ån uppåt. Snart ser jag Daniel och hans sambo vid strandkanten med flugspön i högsta hugg. Vi småpratar lite och det visar sig att de har kameran med sig. Det är bra, för det var längesen jag fick några bilder från en fisketur. När jag har rensat fisken tar vi sällskap nedåt igen och börjar fiska av strömmen igen. Tillslut är jag tillbaka på samma ställe igen när det hugger på flugan, nu sitter det en öring av samma kaliber och jag får drilla fisk igen. Den här gången går det lite enklare och fisken är landad efter bara fem minuter. Daniel tar lite bilder på fajten, det är alltid kul med bilder som det är lite action i. Jag bestämmer att det är dags för att åka hem, magen kurrar och imorgon är det jobb igen. Men när jag sätter mig i bilen är det inte med frustration jag kör hem utan med en känsla av upprymdhet.

Fiskefilmer i HD

Jag har hittat en sida som gör fiskefilmer i HD-format för gratis nedladdning via deras sajt. Jag har kollat på en del av dom och tycker att dom är helt ok. Det kan vara värt ett besök om du är sugen på att kolla lite fiske från British Columbia. Allt är gratis och du behöver inte ens registrera dig på sajten. Allt som krävs är att du har en Bit-torrent klient för att ladda ner filmer med.

Länk till BC-FISHING

Frustration

Idag mötte jag upp Daniel för att fiska i Tängerströmmen. Det är kul att inte fiska ensam för en gångs skull. Daniel var redan på plats när jag kom. Jag börjar med att knyta på en streamer för att testa att kroka en öring. Men jag känner nästan direkt att jag vill fiska med torrfluga istället. Jag knyter på en superpuppa och börjar kasta på en vakande harr. Efter lite tjatande så hugger den fast, det är en liten rackare som får gå tillbaka snabbt. Daniel står en bit uppströms och fiskar torrfluga även han. Jag ser på håll hur han sätter tillbaka en fisk, jag har svårt att se hur stor den är. När han kommer ner senare visar det vara en stor harr för att vara det här vattnet. Vi fiskar på och får båda två några flera harrar var. Senare på dagen när Daniel åkt hem fortsätter jag att fiska nedtröms. Jag har bytt tillbaka till en streamer igen och jagar återigen öring. Det tar inte lång tid innan det plaskar till rejält i vattet. Det är en öring som gör flera utfall mot flugan utan att krokas. Ok bra, tänker jag, nu är jag i alla fall på rätt spår igen. Jag fortsäter nedtröms och bara 20 meter längre ner hugger nästa öring. Det är ett kraftigt hugg och linan ritar streck på vattnet. Men det tar inte lång tid innan den frigör sig. Jag fortsätter kasta och inom en minut sitter nästa. Även denna lyckas komma loss. Så här fortsätter det nu. Jag går igenom strömmen flera gånger och det hugger öring hela tiden. Men var enda en lyckas komma loss. Ja nästan i alla fall, jag lyckas faktiskt landa en öring, men den är tyvärr ganska liten. Jag räknar till att jag tappar 10 öringar på 2 timmar, det är i alla fall ett rekord! Dom två sista lyckas även ta med sig flugan på köpet. Jag tror inte att jag någonsin haft så mycket otur på en och samma fisketur. Men men det hör väl till antar jag, det skulle dock varit trevligt att få landa någon av dessa. En del av dom var riktigt stora för det här vattnet. Imorgon ska jag göra ett nytt försök, jag måste säga att jag har inte släppt det här än, jag är fortfarande lite frusterad även om det samtidigt var riktigt kul idag.

Skogsbrandssläckning i Leksand

Igår precis innan jag skulle göra mig i ordning för att åka till jobbet vart jag utkallad på skogsbrandssläckning i Leksand. Det var ett stort område i närheten av Ösjön som brann. Jag hade aldrig varit med på en sån här insats förut så det var lite spännande. När vi kommer fram tar det en stund innan vi hittar ett ansvarigt befäl för räddningstjänsten. När vi väl vet var vi ska så är det en bra bit att gå för att komma till brandområdet. Till att börja med ska vi släcka småbränder med vattenkannor som har blossat upp lite här och var. Problemet var bara det inte fanns slangar utdragna dit vi var och att det inte var några småbränder. Vi hittade ett surhål i skogen där vi kunde fylla kannorna och springa fram och tillbaka. I början var röken olidligt dryg att vara i, men det gick bättre efter några timmar när man vant sig. Samtidigt som vi springer runt på marken är det fem helikoptrar som flyger i skytteltrafik och vattenbombar. Vid ett tillfälle står vi på ett hygge och vilar oss lite när helikoptern kommer, den måste se att vi står där och jag kan ge mig fan på att när den släpper vattenlasten gör den det med flit. Det hela filmas så jag har den illvilliga piloten på film. Vi klarade oss ganska bra i alla fall om man jämför med två brandmän som senare får en last rakt på sig. Dom var inte glada när dom kom ner till oss helt genomdränkta.

Senare på natten drar vi slang kors och tvärs genom skogen, det var helt klart mer effektivt att använda slang än vattenkanna. Jag är verkligen inte avundsjuk på de som måste dra in all slang igen. Det är säkert flera mil med slang som ligger ute i skogen. Vid sex på morgonen är det dags för oss att åka hem. Jag stinker rök och har en fruktansvärd huvudvärk när jag sitter i bilen på hem. En snabb dusch sen direkt i sängen, ja nästan i alla fall; det fick bli lite grillad kyckling först.

Jävla fiskmåsar!

Imorse när jag kommer hem från jobbet och kliver ur blilen i godan ro blir jag attackerad av en fiskmås. Nu har dom där jäklarna ungar och är tokaggresiva. Jag har alltså precis gått ur bilen när den kommer som en kryssningsmissil mot huvudet på mig. Första gången var det väl lugnt, men den gör flera attacker och avslutar med att fälla en bomblast [läs fågelskit] innan jag hinner undan. Inte direkt någon trevlig avslutning på en natt i en varm fabrik.

[Ser den inte elak ut så säg...]

Falun varmast i Europa

Nu är det lite väl varmt för att fiska på dagarna. Igår var Falun varmast i Europa med 32.3 grader. På andra plats kom Spanien med 31.4 grader. Visst är det skönt när det är varmt, men igår var det som sagt lite för varmt tycker jag. Men till veckan ska det bli sämre väder igen. Det är så typiskt att jag ska jobba när det är fint väder. Kollar man väderlekrapporten så ska det bli dåligt väder hela min ledighet. Det är bara att hoppas på att det blir bra väder på semestern.

Nattfiske

Jag är precis hemkommen från lite nattfiske. Jag åkte upp till Tänger strax innan tolv för att se om öringen vakade. På vägen upp kändes det inte så mörkt, men när jag väl kom ut i strömmen var det ändå ganska mörkt. Jag hade tacklat upp med en Goddard Caddie i storlek 12. Det är dock väldigt svårt att se flugan i strömmen så det blir lite blindfiske i bokstavlig bemärkelse. Men efter bara ett par minuter så hugger en liten harr på flugan. Jag tar snabbt in den och släpper tillbaka den. 5 minuter senare sitter det något på kroken som jag aldrig tidigare fångat. Det är en fladdermus som råkat fastna på min fluga. Den är så lätt så jag vet inte om den fastnat i luften eller på vattenytan. När jag fått in den ser jag att det inte är nån vacker skapelse, den ser ut som en slätrakad pung ungefär. Ursäkta bildspråket, men den gör verkligen det. Jag lyckas kroka av den lilla gynnaren och den far iväg igen. Nu passar jag även på att byta fluga till en streamer och fortsätter fiska mig ner genom strömmen. 40 minuter senare har jag gått igenom strömmen utan några hugg och jag känner att det ska bli skönt att åka hem och sova ett par timmar.

Harrfiske

Igår vart det lite harrfiske på eftermiddagen. Åkte till ett av klubbvattnen där jag vet att de finns gått om harr. Det vart ett helt ok fiske, men det var bara småharrar som ville hugga. Hur som helst var det riktigt bra torrflugefiske så det var kul. Det är ju betydligt mycket roligare att fiska med torrfluga tycker jag. Jag pratade tidigare om att jag skulle köpa ett par nya vadarkängor. Det fick bli så idag, tog en tur till Capricorn och kom hem med ett par Guideline Crosswater. Dom kändes rikitgt bra, lätta och sköna på fötterna.

Nu hoppas jag att jag hinner ut en sväng imorgon så jag kan testa om dom är så bra som jag tror. Är lite sugen på att prova någon ny ström. Jag vet inte riktigt var jag ska åka. Jag får helt enkelt sätta mig med en karta och kolla efter något bra ställe.

Blogg.se... va fan!

Alltså jag blir så trött på blogg.se. Varför ska det ta flera timmar innan inläggen visas!!!

Nattis första flugfångade fisk

Jaha då var det slut på ledigheten. Varför går ledigheterna så jäkla fort, när jobbveckorna går så jäkla segt? Idag var det verkligen måndag på riktigt. När jag har kommit till jobbet får jag ett sms från Natalie som säger: "Det står en massa folk i hallen som säger att dom ska dra kabel" Det var alltså fortsättningen på allt borrande jag upplevde förra veckan. Men nu skulle det göras hos mig vilket jag hade glömt bort. När vi kommer hem senare på eftermiddagen är kaos hemma. Det står 4 hantverkare i min lilla etta och de har rumsterat om alla möbler. Vi inser ganska snart att det inte är nån ide att vara hemma. Istället åker vi och handlar lite och sticker och grillar lite.

Igår vart det i alla fall fiske. Jag hade övertalat Natalie om att försöka lära sig flugkasta. Vi åker till en strand där vi får vara ifred och sola samtidigt. Efter några timmars övande åker vi till en av tjärnarna för lite skarpt fiske. Det är 30 grader varmt ute och jag vet det är ju inte direkt nåt drömläge för fiske. Det tar inte mer än ett par minuter för en regnbåge att hugga på Nattis fluga. Hon blir lite nervös och jag försöker ge instruktioner. Det är en riktigt stor fisk som huggit men när den gör en snabb rusning rycker den av tafsen. Jag knyter på en ny tafs och fluga och hon fortsätter att jaga en ny fisk. Efter en stund hugger det även för mig. Det är en regnbåge som fått vara i tjärnen sen förra året. Den har fina fenor och det märks för att den var riktigt stark. Jag hinner inte mer än återsätta den förän det sitter ytterligare en fisk på Nattis fluga. Den här gången går det bättre. Det är en öring som fastnat och den är lite mindre än regnbågen. Efter en del drillande kan hon landa sin första flugfångade fisk, dessutom är det en fin öring. Vi känner oss ganska nöjda och i den här värmen orkar vi inte fiska mer.

Hemma igen

Nu är vi tillbaka i Dalarna igen. Efter ett par dagar i huvudstaden känns det skönt att komma hem igen. Tyvärr har jag dragit på mig en tokförkylning vilket inte är lika kul. Bara hoppas att man orkar fiska lite i alla fall. Idag blir det till att börja med lite softning på stranden. Vi har tillgång till en privat strand vilket är tokskönt, jag gillar inte att trängas med en massa männskor. Jag hade ju tänkt att jag skulle leta efter nån fiskebutik när jag var i Stockholm men det vart helt enkelt inte av. Det vart ett par nya solglasögon istället. Nu är det dags att gå ut i solen en stund.