Vetenskapliga fisketips

Satt och surfade lite och sprang på lite vetenskapliga fisketips. Några forskare på Göteborgs universitet har kommit fram till att öringar hugger snabbare på iögonfallande byten. Jag är nog faktiskt beägen till att hålla med om dessa teorier då de flesta av mina öringar är fångade på färglada streamers. Då har huggen kommit snabbt och hårt.

Här kommer artikeln för den som är intresserad.

Varmt varmt varmt...

Nu är det helt enkelt för varmt för att fiska. Man orkar inte annat än att bara ligga på stranden och slappa i det fina vädret. Även om det går att få fisk i denna värme är det ju inte att rekommendera då fisken inte mår särskilt bra av att drillas i varmt vatten. Nu börjar även semestern lida mot sitt oundvikliga slut. Imorgon är det dags att börja jobba igen. Den här semestern har varit ganska lång men det har ändå gått alldeles för fort. Igår vart det en tur till Stockholm för att hämta hem alla Natalies saker. Nu ska vi nämligen bli sambos. Jag vart riktigt sugen på att stanna på "Be Out Door" i Slagsta Gate. Jag åkte ju ändå förbi där. Men vi var ganska trötta efter ha burit en massa saker så det får bli en annan gång. Fast nu kommer det nog ta lång tid innan jag åker till Stockholm.

Vad det gäller fisket så hoppas jag på att kunna komma ut lite med båt. Tyvärr är dom möjligheterna lite begränsade för min del. Men med lite tur så blir det en tur till Oresjön inom kort. Annars får jag vänta på lite svalare väder. Skulle vara nice att få nån fin öring till innan sommaren är slut. Det kan ju annars bli fina dagar i höst när man kan fiska harr.

Harrfiske i Krokfors

Det var som sagt dags att bryta trenden nu. Det fick bli med att åka och fiska harr i Krokfors. Jag har inte fiskat där sedan reparationen av kraftstationen började. Som ni kanske minns skrev jag om det på bloggen. Det har varit alldeles för lite vatten i strömmen och vi har varit rädda för att det ska ha haft en negativ påverkan på harrbeståndet i ån. Det är fortfarande lite vatten och stora delar är torrlagda. Efter en dags fiske verkar det i alla fall som om det inte har påverkat beståndet nämnvärt mycket. Jag fick börja fiska längre ner i strömmen än jag brukar göra men det tog inte så lång tid innan den första harr huggit på en superpuppa. Vädret var helt underbart och harren är ju inte direkt skygg i starkt solsken. Kanske är det därför Westrin kallar den för solfisken, eller vad vet jag.

Under min vandring nedtröms lyckas jag fånga ett 15-tal harrar. Alla låg i spannet 25 - 30 cm vilket är ganska bra för det här vattnet. I vanliga fall brukar det vara mindre fisk. Just det faktumet väcker dock en fråga; har den mindre fisken påverkats av det låga vattenståndet? Det är inte helt lätt att svara på, jag får helt enkelt fiska mera för att få en bättre uppfattning kring det.

Nyhetstorka

Det råder nyhetstorka i många avseenden i samhället just nu. Om det inte hade varit för rättegången mot Anders Eklund skulle det inte finnas särskilt mycket att rapportera om. Men det är inte bara där det råder nyhetstorka. Nej jag har inte haft särskilt mycket att blogga om den gångna veckan. Inget fiske har det blivit, jag har inte ens varit fiskesugen, hur konstigt är inte det. Men nu känner jag att suget börjar smyga sig på igen. Jag antar att det blir en tur antingen idag eller imorgon.

Back to basic

Nu är det varmt och skönt ute igen. Jag har inte varit ute och fiskat något den senaste tiden. Efter fiskeresan mättade jag en hel del av fiskesuget. Men idag var vi nere på stranden och solade lite. Eftersom det alltid ligger någon form av fiskeredskap i bilen så vart det lite fiske idag. Jag tog med mig ett kastspö ner och kunde stå i solen och kasta med en spinnare. Jag hade nästan glömt hur skönt det är att bara stå och kasta en spinnare och hoppas på att en hungrig abborre vill hugga. I vanliga fall finns en viss stress över fisket, på något sätt har mitt fiskande gått över till någon form av idrottsutövning om ni förstår vad jag menar. Jag förväntar mig att prestera något när jag flugfiskar. Att stå på en brygga i solen och helt kravlöst kasta en spinnare är något helt annat. Det är ren och skär avkoppling, det borde man helt klart göra oftare.

Vad vill ni...

Jag köpte för ett tag sen domänen www.flyfisher.se. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra med den än. Tanken är just nu att utforma den som en nättidning/blogg. Jag tror att jag vill slussa över bloggen sinom tid för att få mer kontroll över utformning och så vidare. Men, jag tänkte även fråga er läsare, vad vill ni läsa på en fiskesite? Namnet talar ju sitt eget tydliga språk; att sidan handlar om flugfiske. Men, jag kommer även att skriva om annat fiske och sådant som relaterar till det.

Har ni några bra idéer eller är intresserade av att producera text så är det bara att höra av sig.

Fiskeresan 2008

Här kommer en något försenad rapport om fiskeresan vi gjorde under veckan. Hoppas ni kommer orka läsa hela inlägget, det blir ett långt inlägg om jag ska få med så mycket som möjligt.

Nu är jag hemma från årets fiske resa. Resan startade i Falun med kurs mot Älvdalen som första stopp. Jag har alltid gillat att fiska i Älvdalen. Jag tycker att området erbjuder en mängd varierande vatten som dessutom håller grov fisk. Även om man inte behöver åka så långt från Falun så känns det ändå som om man kommit till ett helt annat landskap. Här skulle i alla fall fisket börja för vår del. På vägen upp tätnar molnen och tempraturern sjunker för varje mil. När vi kommit till Mora är det 9 grader ute och regnet öser nu ner. Här kompletterar vi packningen lite och passar på att käka lite korv med bröd på macken.

När vi köpt fiskekort på Älvdalens fiskecenter bestämde vi oss för att fiska vid nya bron över älven. Vi var båda ganska ivriga på att komma igång så tältresing fick vänta. Nu hade också Fortum sänkt vattentappningen till 60m3/sek vilket är nästan hälften mot förra gången jag var här. Vattnet var inte lika kallt som förra gången och harren vakade lite överallt i älven. Jag började att fiska med en nymf, men efter att ha sett en harr stå och vaka på samma ställe en stund knöt jag på en superpuppa istället. Det visade sig vara rätt fluga, harren hugger på första gången flugan flyter förbi och jag kan börja drilla resans första fisk. Vi fiskar av en sträcka av älven men bestämmer oss för att gå lite uppströms, dels för att fiska men även för att kolla efter en lämplig plats att slå upp tältet på. Efter en kortare promenad hittar vi båda delarna, en helt perfekt ström med djupare partier och lugnare vatten på sina ställen. Det är även ett helt perfekt ställe att slå upp tältet, lite avskilt, vi kan ha bilen bredvid tältet och vattnet ligger tjugo meter bort. Eftersom vi promenerat hit nu så får lägret vänta, den strömmen måste bara fiskas av på en gång. Jag ställer mig på en klipphäll och spanar några minuter efter vakande fisk och kan förnöjt konstatera att minst fyra olika fiskar vakar precis framför mig. Jag lägger ett kast tvärs över strömmen och låter flugan drifta ner längs strömmen. Det tar inte många sekunder innan en har stiger och sväljer flugan. Den här gången är det en fin harr som tagit. Jag känner tyngden av fisken och när den ställer sig i strömmen låter den sig inte kuvas i första taget. Till slut har jag i alla fall lyckats landa fisken, en harr som uppskattningsvis väger mellan 7 - 8 hekto. I den här delen av älven är det speciella regler som gäller, man får endast ta upp fisk mellan storleksintervallet 20 - 30 centimeter. Bror står lite längre ner men har inte lyckats få nån fisk ännu. Han försvinner iväg över på andra sidan och snart har även han lyckats få en fin harr. Det ska senare visa sig att just den fisken vart den största på resan. Den väger över ett kilo och är den största harr jag sett i våra dalavatten. Tyvärr hade ingen av oss kameran med oss vid det tillfället. Efter någon timme har vi fått flera fina harrar och vakandet har avtagit. Det är dags för oss att sätta upp tältet och få i oss lite mat.

Dagen efter bryter vi upp ganska tidigt för fortsätta resan upp mot Jämtland och skogsälvarna, Hårkan och Långan. Under vintern har jag kollat på just de här vattnen ganska mycket. Jag har hela tiden tyckt att det verkar helt perfekt. Verkligheten skulle visa sig vara en annan. Det är inte så att vattnen på något sätt var dåliga, men det verkar lite som om fisket inte hade kommit igång ännu. Långan skulle vara ett vatten som erbjuder det bästa dagsfisket och Hårkan skulle vara bäst nattetid. Vi började med att fiska i Långan vid Bötelsforsen, nästan det enda stället vi kunde ta oss till med bil. Tyvärr var älven väldigt grund här och det verkade som om vattentappingen var väldigt låg. Det fanns gott om fina ståndplatser som jag är överygad om att de hållit någon lurande öring. Varken jag eller bror lyckades i alla fall inte lura någon av dem. Eftersom klockan ändå är rätt så mycket bestämmer vi oss för att fortsätta till Hårkan för ta nattfisket där. Till att börja med var det hög tid att få upp tältet och få igång köket, lite ärtsoppa, hårdmacka med Gustafskorv smakar rikitgt bra efter en massa bilkörning och fiske. Under tiden vi smörjer kråset anländer ytterligare två fiskare för att se vad natten har att erbjuda. Ofta när man är ute på det här viset slutar det nästan alltid med att man sitter och pratar med människor man aldrig träffat innan. När vi kom till den här gläntan var det redan en husvagn uppställd och en fiskare från Stockholm hade varit här sedan dagar tillbaka. När matbestyren är avklarade anslutar vi till en liten slogbod där en brasa brinner och de tre sitter och disktuerar. Snabbt försvinner några timmar vid brasan innan det är dags att ge sig ut längs Hårkans strömmar. Fisken har börjat vaka lite grann men det är inte att jämföra med Älvdalen.

Vi går uppströms och fiskar samtidigt av intressanta ställen. Tidigare på kvällen hade jag haft ett par hugg på ett intressant sel. Nu är jag tillbaka på samma ställe och kastar frenetiskt på en vakande harr. Till slut hugger den och jag lyckas kroka den. Detta ska bli den enda fisk jag fångade i Jämtland. Visst vart jag något besviken på fisket men natten jag upplevde gav så mycket annat. Det är ett helt fantastiskt ljus här uppe, långa dimslöjor sveper över vattnet och det är helt underbart att bara vara en del av den här natten. Vi fiskar till fyra på morgonen, när vi kommer tillbaka till lägret är vi genomfrusna men till våran glädje ser vi att brasan brinner för fullt. Det är "Stockholmaren" som fortfarande är uppe och hållt brasan vid liv. Inte bara det han serverar kaffe och thé vilket smakar riktigt bra nu. Efter en stund dyker även de andra två upp, båda från Östersund. Av någon anledning presenterades aldrig några namn, vilket egentligen inte spelar någon roll. Vi blir sittande vid brasan flera timmar där diskussionerna flyter mellan fiske, Jan Guillou, Leif GW och andra livets trivialiteter.

Dagen efter togs ett beslut om att ta oss tillbaka till Dalarna och Älvdalen för att få lite bättre fiske. Men nu känner jag att det här inlägget börjar bli alldeles för långt. Jag avslutar istället med lite fler bilder.

Nu flyter det på

Nu är brasan tänd, vi har mat i magen och ölen smakar bra. Det har varit en regnig inledning på veckan men vi har båda fått harr kilot. Nu väntar vi på nästa vakperiod. Over and out!

Nu drar vi snart

Ikväll kommer bror upp till Falun. Ikväll ska vi bara vi ta det lugnt och gå och äta lite. Imorgon blir det till sticka ner på stan och inhandla det sista som ska med. Jag ska i alla fall kosta på mig ett nytt liggunderlag, ett uppblåsbart så man kan ligga lite skönare. Det känns som om det kommer vara värt varje krona. Dagens investering blev en ny keps (Loop så klart) Efter shopingturen blir det väl antagligen att packa bilen för på söndag sticker vi. Det hade vart nice med ett mobilt bredband så hade jag kunnat blogga under resans gång. Det kommer säkert att bli lite mobiltelefonsbloggande om inte annat.

Klass 3

Jag har funderat ett tag nu på att skaffa mig ett klass 3 spö Det skulle vara kul att fiska med ett lätt spö i vatten som inte håller så grov fisk. Men det borde även bli en bättre känsla i fisket. I många av de vatten jag fiskar i krävs sällan några långa kast. Med ett lätt spö får man bra kontakt med fisken även om den inte är så stor. Funderar dock på att kolla runt lite på begagnade spön, det känns ändå inte som jag vill lägga flera tusen på ett som jag inte kommer att använda så där jättemycket. Om det är någon som har erfarenheter av "lätt" fiske så kom gärna med tips.