I Stockholm ett par dagar

Nu är jag nere i Stockholm ett par dagar. Det händer väl inte så mycket skulle jag tro. Vi ska väl mest ta det lugnt och packa lite. Det blir väl en tur på stan också antar jag. Ska kolla om jag hittar nån schysst fiskebutik. Det är ju alltid kul att kolla på lite nya prylar. Jag skulle behöva ett par nya vadarkängor. Tror visserligen att jag kommer köpa dom på Capricorn i alla fall, har köpt nästan allt där redan och dom har bra service. Nej nu ska jag ta och gå ut en sväng, kanske en prommenad till sjön och se om det är nån som fiskar.

Ingen lugn och ro

Hur kommer det sig att efter varje nattskift när man precis lyckats somna och sova ett par timmar så ringer det på dörren? Det har hänt efter varje nattskift nu ett par veckor tillbaka. De första gångerna var det Jehovas och jag struntade naturligtvis i att öppna. Men nu håller man på och drar in fiber i mitt hus och enteprenörerna har huvudnyckel. Idag var det andra gången som det står en okänd människa i hallen när man är yrvaken och oklädd. Till råga på det här ska det borras med slagborrmaskin hela tiden. Det har varit återkommande var tionde minut. Lite svårt att sova då. Idag har det varit lungt på fiskefronten i alla fall. Nu ska jag ner till Stockholm ett par dagar så det kommer inte bli nåt fiske då heller. Visserligen finns det en liten sjö men inplanterad fisk dit jag ska. Jag har varit där och kikat ett par gånger, men jag kan inte säga att jag blir särskilt sugen på att fiska med betonghus och pendeltåg i bakgrunden. Hur som helst blir det till att åka direkt efter jobbet, jag kommer ju ändå inte få sova något. Förhoppningsvis så slipper jag en massa trafik också.

Älg och vildsvin

Under lite bilåkande idag har sett lite vilt för en gångs skull. Det har naturligtvis blivit en del fiske också. Fortsatte att fiska i Tänger idag. Jag hade betydligt mer med tid idag. Jag gick igenom hela strömmen idag och det vart tillslut 4 öringar. Jag fick både av den inplanterade och av den naturliga stammen. Även de stationära öringarna börjar växa till sig nu. Det är bara att hoppas på att det är fler än jag som släpper tillbaka fisken igen. Det har blivit en heldag idag, först fiske, sen lite arbete i klubbens tjänst, och nu är det dags att åka till jobbet igen.

Här kommer ett par bilder på mina viltobservationer under dagen.

[HÄR STÅR ÄLGEN OCH BETAR AV NÅGRA UNGBJÖRKAR]

[HÄR HAR JAG OCH MARTIN SMUGIT OSS PÅ VILDSVINEN]
Vi fick även se en riktigt stor galt, men den lyckades jag tyvärr inte få någon bra bild på.
Den vart skrämd och tog av till skogs

Öring i sista minuten

Nu har det gått ett par dagar sparsamt med fiske. Jag var bara tvungen att sticka iväg en sväng före jobbet idag. Det fick bli en tur upp till Tänger. Jag hade inte mer än två timmar på mig när jag klev i strömmen. Jag började med att fiska efter lite harr på ett olivfärgat haröra. Visst blev det fisk på den, men bara väldigt små harrar. Jag ville känna något tygre på spöt så jag knöt på en streamer istället. När jag kommer ner på den lite djupare och lugnare delen av strömmen börjar det bli intressant. Här brukar det alltid stå en och annan öring och lura. Men idag verkar dom inte vara hemma, eller så är dom inte sugna på min fluga. Jag byter fluga och fiskar mig neråt. Det finns ytterligare ett ställe där det i stort sett alltid står öring. Jag vadar till en bra position och börjar kasta. Efter tio kast har det inte hänt något och jag kollar på klockan som går som en elvisp. Nu får det bli sista kastet. Det är just i det sista kastet det hugger, det känns riktigt skönt att få en fight innan jag måste åka till en mörk och skitig fabrik. Det är en öring på ett halvkilo som bjuder upp till en underhållande drillning.

Nu hinner jag inte skriva mer, måste som sagt åka till jobbet. Hoppas inte det vart allt för många stavfel nu!

Missade fisket idag

Idag hade jag tänkt att jag skulle fiska. Jag ställde klockan på halv 9, men av nån anledning har jag stängt av den och vaknade alldeles för sent. När jag väl slår upp ögenen är det strålande väder ute, men tyvärr alldeles för sent för att jag ska hinna iväg och tillbaka innan jobbet. Det vart en tur i torsdag i alla fall. Det vart en tur till en av tjärnarna. Vädret var perfekt för regnbågsfiske men det var inte ens så mycket som ett hugg. Jag fick i alla fall trevigt sällskap av några andra i klubben. Det är inte helt fel att grilla lite korv och snacka lite skit heller.  Jag får se till att komma upp i tid imorgon, börjar få lite abstinens nu.

Annorlunda fiskevård

Det blir allt vanligare att man försöker återställa vatten till dess naturliga tillstånd. Runt omi Sverige har man återställat strömmar som rensats på stenar för flottningen. I och med detta kan fiskbestånd återhämta sig och fisket blir därmed också bättre. I Sverige görs detta ofta genom att man placerar tillbaka stenar som tidigare rensats. I USA har man gjort på ett helt annat sätt. I fredags dumpade man nämligen 44 tunnelbanevagnar utanför Ocean City. Dessa ska blida nya konstgjorda rev som man hävdar ska gagna fiskbestånden. Tidare har det "dumpats" 1200 vagnar längs andra kuster.

"Enligt Jeff Tinsman, koordinator för Delawares satsning på artificiella rev, har ett rev bestående av 600 tunnelbanevagnar i den delstaten resulterat i att fiskpopulationen ökat inte mindre än 400-faldigt. Vilket i sin tur lett till att de organiserade fisketurerna i området ökat från 300 året innan revet skapades till numera runt 13.000 årligen."

Läs hela artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=770875

Svårt att hinna med.

Jag har haft lite svårt att hinna skriva på bloggen. Jag har haft fullt upp med att lägga upp fiskeklubbens webbsida. Det har vart en del strul. Ett script som installerades ledde till att hela sidan kraschade som i sin tur ledde till att jag fick göra om allt arbete. Som tur var hade jag inte kommit så långt innan sidan kraschade. Nu har jag i alla fall kommit en bra bit på väg så jag hoppas att jag ska mer tid till bloggen.

Vinterövning i maj

Igår hade jag lovat bort mig som övningsledare när insatsplutonen skulle öva. Det var ganska lågt deltagande men ett 20-tal soldater trotsade vädret för att kriga lite. Under genomgången före övningen yr snön omkring oss och jag undrar om det verkligen är den 17:e maj samtidigt som jag konstaterar att jag har alldeles för lite kläder på mig. Tanken idag är att hundgruppen ska övas ordentligt i jakt och spårning. Efter första momentet är vi en gruppchef kort. Han har nämligen kidnappats för en svensexa och jag kan knappt tänka mig hur han mår idag. Hela dagen snöar det och jag är genomfrusen när jag åker hem sent på eftermiddagen. Jag hade kameran med och tog lite bilder. Här kommer några av dem.

[Här är nyckelspelaren för övningen]

[Här har en av terroristerna gett upp]

[Plutonens bilförare övade tillsammans med FMCK]

[Här gör en av grupperna en inbrytning i en byggnad]

Regn och snö!

Nu är det sannerligen inget roligt väder ute. När jag gick skiftet i morse var det snöblandat regn i luften. Man blir inte lika sugen på att åka ut och fiska i det vädret. I helgen kommer jag ändå inte ha tid till något fiske så det spelar egentligen ingen roll. Nu har jag även blivit ansvarig för att få upp en hemsida till fiskeklubben så det kommer väl ta lite tid med det också. Jag har lite idéer på hur jag vill göra och tror det kommer bli bra. Imorrn är det övning också, lovade i ett svagt ögonblick att ställa upp som övningsledare och nu när jag ser ut genom fönstret var det nog en dålig idé. Nej då... det ska bli kul ändå, det var ju ett tag sen jag var ute och krigade. Tänkte passa på att ta lite bilder under övningen och skriva några rader till en artikel på mil.se.

Snabbtur

Nu sitter jag på jobbet och försöker hålla mig vaken. Jag har kommit från till att jag inte kan vänta med fiske ända tills nästa vecka. Om jag tullar lite på sömnen så hinner jag med ett par timmars fiske imorrn. Jag måste dock hinna hem i tid till klubbens årsmöte. Nu är det bara 2 timmar kvar till jag får åka hem och sova. Det ska sannerligen bli skönt. Nej nu orkar jag inte skriva mer, tar sån tid på mobilen.

Lite nyheter

Eftersom jag inte har något eget fiske att rapportera om just nu så satt jag och surfade runt lite. Jag hittade två intressanta nyheter. Den ena gör mig riktigt förbannad medan den andra är betydligt trevligare. Vi kan ta den dåliga först. Det är Norrbottens-Kuriren som skriver om rovfiske utanför Piteå. Någon eller några har troligtvis redan innan vintern lagt ut nät och en ryssja för att sen lämna grejorna där. Det var Länsstyrelsen som hittade redskapen vid en rutinkoll av kuststräckorna. I redskapen satt död och döende fisk kvar. Jag förstår inte vad de som sätter ut näten tänker. Det finns ingen logik nånstans. Min personliga åsikt är att nät borde förbjudas. Norrbottens-Kuriren beskriver det inträffade som rent svineri och jag kan inte annat än instämma. Även om man skulle få tag i de ansvariga tvivlar jag på att de skulle få kännbara straff. Jaktbrott tas på stort allvar men när det kommer till olovligt fiske händer det inte mycket. Läs artikeln på Norrbottens-Kuriren.se

Nu till den lite roligare nyheten. Idag fångades en hälleflundra på hela 202 kg utanför norska Vaeröy. 202 kg det är en imponerade fisk det. Det var under ett guidat fiske fångsten gjordes.

Källa. www.fiske-feber.se

Inget fiske på ett par dagar

Nu blir det tyvärr inget fiske på ett par dagar. Det är så mycket annat jag måste hinna med den här veckan. Jag hoppas att jag hinner få ett par bra fiskedagar till i Tänger innan öringen börjar gå ner i sjön. Visserligen kommer harrfisket igång på allvar snart och det brukar vara rikitgt kul i Tänger. Det börjar även bli dags att tänka på en tur upp till Älvdalen, den 16:e maj öppnar de strömmande partierna i Österdalälven. Jag är riktigt sugen på en tur dit upp, personligen tycker jag att Älvdalen erbjuder det bästa fisket i Dalarna. Det är lite längre att åka men det är helt klart värt det. Jag får väl istället fortsätta med fiskeguiden på lediga stunder. Arbetet med boken har fått en ny inriktning nu och jag hoppas att jag kommer kunna ha den klar till jul. Hur som helst är det ingen panik med den saken, det får helt enkelt ta den tid det tar.

Inte som planerat

Idag har jag varit ute och snurrat en hel del. Det började med att vi åkte upp till Siljansnäs för att fiska efter regnbåge. Eftersom det har varit riktigt bra fiske där innan känns det som om kommer få mycket fisk. Men när vi kommer dit är det inte en enda båt ute, det här verkar skumt. Vi pratar med en kille som håller på att ta upp sin båt om han har fiskat. Det har han. "Det är helt dött" säger han till oss. "Bara för några dagar sen var det kanonfiske, men nu händer det ingenting". Han har visserligen spinnfiskat och vi tänker att det är nog fluga dom vill ha. Vi gör i ordning ringarna och paddlar ut och börjar fiska. Vi provar allt möjligt, olika streamers, sjunklina mm. men utan resultat. Vi bestämmer oss för att prova nån annanstans. Vi funderar på om vi ska hitta nåt annat ställe i Siljan, men det blir tillslut så att vi tänker prova en öringstjärn vi aldrig varit vid.

Det var dock lättare sagt än gjort att hitta dit. Vi snurrar runt på en massa skogvägar innan vi tillslut har kommit fram. Vi får släpa oss igenom skogen med flytringar och spön för att komma till sjön. Inte heller här vakar det. Vi blindfiskar i en timme innan vi bestämmer att nu är det dags att åka nånstans vi vet det finns fisk. Det blir att vi åker till Krokforsen, ett av våra klubbvatten för att fiska lite harr. Den borde helt klart att kommit igång nu, resonerar vi på vägen samtidigt som vi spekulerar i vilka flugor det är som gäller.

Jag har bestämt mig för en klassisk fluga, ett haröra med guldhuvud, det borde funka. Redan i andra kastet visar sig det stämma när en mindre harr hugger. Det här blir första fisken för dagen och den första harren för i år. Klockan har hunnit bli halv åtta redan och jag känner jag behöver komma hem i tid, jag ska jobba imorrn igen. Men jag tänker i alla fall fiska mig igenom hela strömmen innan jag åker hem. Det blir 2 harrar till, fortfarande ganska små men det känns ändå skönt att det händer nåt. Harrfisket har inte kommit igång på riktigt än men nu dröjer det inte alls länge innan det blir riktigt bra.

[Edit] Tvärrr har jag inte tagit några bilder idag, ville inte har med kameran ut i flytringen och sen vart den kvar i bilen.

Flytringsfiske i Siljan imorgon

Imorgon bär det av upp till Siljan för lite flytringsfiske. Det finns fortfarande enorma mängder med regnbåge i Siljan efter att kassarna hos en odlare gått sönder. Mitt fiskesällskap har varit där flera gånger och tagit i storleksordningen 16 stycken vid ett tillfälle. Det är dock inte bara kvantitet utan även bra storlek på fisken. Han fick flera fina bågar omkring 3,5 kg. Det ska bli riktigt kul, hoppas att dom är på hugget bara. Idag har jag fortsatt att jaga den öring jag tappade i måndags. Det känns att säsongen kommit igång på riktigt nu, fisken är riktigt på gång. Idag vart det två öringar varav en var riktigt fin, inte så stor som den i måndags men ändå av hygglig storlek för det vattnet.

Gäddfisket i Furudal

Här kommer en kort rapport från dagen. Egentligen var det inget märkvärdigt med fisket idag. Vi var ute på sjön prick klockan 10 och hade wobblers på släp 10.05. Klockan 10.20 hugger första gäddan på ett av mina spön. Det är en liten gädda på 1 kilo max. Jag skakar loss den utan att ens ta upp den i båten. Jag är inte nån stor fantast av gäddor. Är den inte av beydande storlek slipper jag gärna att kladda med dessa odjur. 10.40 hugger nästa gädda som är ännu mindre, snabb återsättning av den här gynnaren också. Nu har vi kommit in i en vik där vi haft bra utdelning förra året och vi hoppas på nåt större nu. Det hugger på ytterligare några gäddor vilket i alla fall bekräftar att den Zalt jag har på spöt fungerar bra. Eller jag ska kanske säga fungerade bra. Den sitter numera på botten av Oresjön. Totalt blev det fem gäddor för mig idag. Nicklas fick inte en enda, tröttnade ur och ville åka hem. Själv åkte jag hem, bytte utrustning och drog iväg på lite regnbågsfiske istället. Men det orkar jag inte ta nu. Nu är det sängen som gäller, klockan ringer 05.00 och då är det dags för jobb igen.

Bara att åka!

Sådär då kommer jag precis från besiktningen och den här gången var det inga fel på den. Känns skönt nu är det bara att åka ett år till. Nu blir till att packa ner grejerna och åka upp Furudal. Vädret är helt underbart så det kommer bli riktigt trevligt att komma ut på skön. Det kommer ett inlägg ikväll om hur fisket har gått och lite bilder från dagen.

Bromsbyte, besiktning och gäddfiske

Idag vart till att byta bromsbelägg fram. Lämnade in bilen för att byta bromsarna bak för en månad sen. Men på besiktningen tyckte man att jag hade för ojämn bromsverkan fram. Den här gången vart till att göra det själv istället. Jag satte på nya bromsbelägg och smörjde upp ett kärvande bromsok. Nu ska det nog fungera hoppas jag. Jag ska besiktiga om bilen imorgon, jag får åka dit tidigt eftersom vi ska till Furudal och fiska gädda imorgon. Det ska bli kul att fiska lite från båt igen, det var ett tag sen jag var ute på sjön. Jag tror att gäddfisket kan vara bra nu, vattnet har höjts den senaste veckan i många sjöar. Det vore kul att få ta en rekordgädda imorgon, jag har fortfarande ett ganska blygsamt gäddrekord på cirka 5 kilo.

Tappat storöring

Dagens fiske vart som bestämt i strömmande vatten. Även idag tänkte jag uteslutande fiska efter öring. Jag fick nästan på en gång en liten öring. Den var inte stor men kämpade ändå väl. Stärkt av vetskapen att fisken är på gång och flugvalet fungerade fiskade jag mig neråt i strömmen. När jag kommer till det ställe där jag har haft mest kontakt kastar sig en öring flera gånger efter flugan och men missar sina hugg. Jag fortsätter kasta på den en stund för att få den att hugga igen men inget händer. Jag fortsätter nedströms, jag har ändå tänkt att gå strömmen två gånger och hoppas att den kommer hugga igen senare. När jag en timme senare står på samma ställe hugger den på och stannar på kroken i hela tio sekunder. Fan, tänker jag, den kommer inte att hugga igen. Jag kastar ut igen och mot all förmodan hugger den igen. Nu sitter den bättre, Det är en fin öring på omkring 50 cm och den tänker inte ge sig utan fight. Jag håller på i tio minuter och har nästan lyckats håva den. Då gör den en ny rusning snett uppströms, den börjar bli trött och jag tänker att snart kan jag landa den. Då händer det; den jäveln lyckas slita sig. Linan kommer flygande mot mig och fastnar i en härva i björken bakom mig. Nu är jag i alla fall helt säker på att den inte kommmer att hugga nåt mer idag. Det känns lite surt att tappa en sån fin fisk. Men jag ska tillbaka imorgon så jag hoppas att jag får en ny chans då.

Soft kväll

Det var ju meningen att jag skulle fiska i strömmande vatten idag. Men Martin hörde av sig och var också sugen på fiske. Men han ville hellre åka upp till en av tjärnarna. Vi köpte med oss lite korv och bröd, vi tänkte att det kunde vara gott att grilla lite när man ändå är ute. Vi var inte ensamma vid tjärnen. Vi möter ett två andra medlemmar i klubben som varit där under dagen. Vi pratar en stund och det verkar som om fisken har kommit igång. "Det har vakat under hela tiden vi har varit här" säger den ene. Bra bra tänker vi, då ska det väl bli fisk idag då. Jag bestämmer mig för att fiska med torrfluga från början. Martin börjar sin vana trogen med en nymf. Jag knyter på en nattslända och kastar på ett vak. Fisken kommer nästan genast upp och jag är beredd med att göra ett mothugg. Men så fort den får se flugan på närmre håll ångrar den sig. Jag gör ytterligare ett par kast men utan resultat. Jag byter fluga till en grå superpuppa och vi flyttar oss till ett annat ställe. Nu vakar en annan fisk och jag lägger ett nytt kast på den. Den här gången är det rätt fluga på tafsen och fisken sitter. Det är en ganska liten fisk och det blir inte mycket till fight. Martin har inte fått nåt än och vi bestämmer att det är dags att grilla lite korv. Vi sitter och njuter av solen och spånar lite över det kommande fisket. Vi stannar någon timma till och under den tiden har jag krokat men tappat ännu en fisk. Martin börjar känna lite missmod över fisket. Idag vill det sig inte för han. Jag är dock övertygad om att det snart släpper även för honnom.

Nya tag

Imorrn tänkte jag att jag skulle åka tillbaka till Tängerströmmen och göra ett nytt försök att få en öring. Det verkar som om det ska bli ganska bra väder imorrn. Jag ska prova att fiska framåt kvällningen istället för mitt på dagen. Hoppas att vädret och tiden ska ha en positiv inverkan på fisket imorrn. Veckan som kommer blir de nog en hel fiske misstänker jag. Har två nätter kvar på jobbet innan får bli ledig ett par dagar.

Premiär i strömmande vatten

1:a maj förknippar säkert de flesta med lite halvpackade sossar som demonstrerar med sina hemsnickrade plakat. För min del handlar det om något helt annat. Den 1:a maj är det nämligen premiär för fiske i strömmande vatten. Ja i alla fall för de flesta vatten här i Dalarna. 06:30 ringde klockan och jag känner direkt att jag inte sovit tillräckligt. När jag går upp och kikar ut genom fönstret möts min blick av ett massivt molntäcke som inte ser ut att ge vika i första taget. Just vid den här tidpunkten känner jag mest för att gå och lägga mig igen. Men det var det sannerligen tur att jag inte gjorde. Väl i bilen på väg mot Övertänger börjar det regna, jag kastar ett öga på yttertermometern och den visar 8 grader. Missmodet kommer återigen krypande över mig, kan det verkligen bli bra fiske idag?

Strax före halv åtta möter jag upp Martin vid Tängertrömmen. Han har precis kommit och står med vadarbyxorna i knävecken när jag parkerar bilen. Vi är båda ivriga att komma igång trots att vädret inte det bästa och efter lite mankemang är vi på väg genom en tom hästhage längs strömmen. Eftersom det inte stod några andra bliar längs vägen antog vi att vi var först på plats. Det var vi dock inte. När vi kommer en bit uppströms ser vi en annan flugfiskare i strömmen, och står han inte och drillar fisk? Jo  mycket riktigt, när vi kommer lite närmre ser vi att han har en rejäl på spöt. Vi stannar till och kikar lite nyfiket på. >>Det var väl fan att han skulle hugga på<< Säger han med ett snett leende. Efter en stund har han fisken landat och lösgör den snabbt med en peang. Jag frågar vad han har tacklat upp med och visar sig vara en zonker. Jag har inte något som ser ut som just den med jag har istället en blå HN Minnows.

När jag vadar ut märker jag att vattnet inte är så kallt som jag trodde att det skulle vara. Vi börjar på ett ställe där det brukar stå mycket harr på sommaren. Jag tror inte att jag ska få nån öring att hugga ända här uppe. Men efter bara ett par minuter kommer första hugget. Pulsen ökar något och jag fortsätter med en större tillförsikt om att jag kommer få fisk idag. VI jobbar oss nedströns utan ett enda hugg och den där tillförsikten börjar gradvis att försvinna. Samtidigt ser jag under tiden att "den andre flugfiskaren" krokat och landat ytterligare två öringar. När vi kommer ner sitter han i slänten och knyter om tafsen. Jag bestämmer mig att gå upp och snacka med honom. Vi pratar lite om flugval och tyvärr har jag inte det som verkar fungera. Han plockar fram den fluga som han just krokat 3 öringar på och räcker över den till mig. >>Ta den här, den är lite trasig men den funkar nog ändå<< Medan vi sitter där kommer Martin också släntrande och slår sig ner. Han ser att jag sitter och knyter på en ny fluga och undrar vart jag fått den ifrån. >>Jag har en till sån där om du vill ha en<< säger han till Martin. Martin tar emot flugan och nu har vi båda samma fluga på. Nu är det väl fan om vi inte ska få fisk. Vi börjar om en en bit uppströms igen. När jag kommit ett tiotal meter ner så känner jag något hugga på flugan utan att fastna. Jag lägger ut ett nytt kast och den här gången hugger det på ordentligt. Äntligen! Nu sitter det en öring på flugan. Jag börjar drilla fisken och det känns att det är bra storlek på den. Efter ett par rejäla rusningar får jag in den tillräckligt nära för att upptäcka att det är en regnbåge. Jag blir mycket förvånad, det ska inte finnas nån regnbåge i det här vattnet. Samtidigt ser jag att det inte är någon liten regnbåge, den väger ca: 2 kilo och kämpar för allt den är värd. Efter några fler rusningar får jag hjälp av Martin att håva den. Att ha regnbåge i det här vattnet är inte direkt bra, visst är det kul att fiska regnbåge i strömmande vatten, men det är inte en bra kombination med öring. Den här fisken får bli mat.

Efter att ha fått en ordentlig fajt med en stark fisk är jag riktigt nöjd. Vi går tillbaka till bilarna för att fika lite. Det snackas lite taktik och snart är vi tillbaka i strömmen igen. Vi får båda två flera påslag men utan att kroka nån fisk. När klockan närmar sig halv tre känns det man har stått i kallt vatten i närmare sju timnmar. Martin har redan åkt hem och jag känner att det är dags för mig med att bege mig hemåt. För att vara premiärfiske så har det gått riktigt bra och jag känner mig nöjd när jag sätter mig i bilen för att åka hem.

Avslutar med ett par bilder, det vart inte så många, vill inte ha kameran med i vattnet.

[Martin kliver i vadarna]
[En otippad fångst för det här vattnet]
[En bild till innan det är dags för kaffe]