Vattenskada i mobilen

Idag lyckades jag klanta till det igen. Först var det kameran och nu har även mobilen fått bada, jag med i och för sig. I eftermiddags åkte jag iväg för att fiska lite regnbåge. Fisket gick riktigt bra och jag skulle håva dagens 4:e fisk. Jag var dock lite oförsiktig och såg mig inte riktigt för var jag satte fötterna. Detta resulterade i ett kortvarigt bad i tjärnen med en vattentemperatur på ca 6 grader, tro mig det var KALLT!!! Det är väl inte hela världen att bli blöt, men mobilen gillar helt enkelt inte att bada. Den fungerar inte så vidare bra längre. Eftersom man blir helt handikappad utan mobil lär jag åka och köpa en ny imorrn. Det skulle ju vart roligare och lägga dom pengarna på ett nytt spö t.ex.

Jaja det är som det är. Jag har i alla fall haft den bästa helgen på mycket länge. Natalie har varit och hälsat på hela helgen och jag längtar reden efter henne fast det bara är några timmar sen hon åkte. Nu får jag hoppas att jag kan blogga om lite seriöst fiske som inte inbegriper att jag lyckats paja ytterligare nån/några av mina saker. Eller så får jag helt enkelt sluta att ha med mig saker som inte tål vatten.

Nu är förskylningen över!

Nu har det varit ganska tunnt här igen. Jag har legat hemma med världens förkylnig och mått piss rent ut sagt. Det har med andra ord inte blivit något fiske på ett bra tag. Jag har dock hunnit vara med på höstisättningen av regnbåge i våra tjärnar så nu finns det fisk i alla fall kan jag lova. Idag lyckades jag och Martin ta oss iväg för lite fiske. Det blåste naturligtvis halv storm men det gick ganska bra ändå måste jag säga. Redan efter 10 minuter sitter den första regnbågen och jag får fightas lite med den. Den är en av dom vart isatt i måndags, den gör flera ganska långa rusningar och jag har nästan glömt hur kul det är att fiska. Jag måste erkänna att suget inte har varit så stort när jag legat hemma sjuk. Martin får även han efter ett tag sin första fisk för dagen och som medlem i Falu- Sportfiskeklubb. Han lyckas ta ytterligare en lite senare och den får följa med hem för tillagning. Jag tappar ett antal fiskar efter det men det gör inte så mycket idag, det är hur kul som helst ändå.

Vi ägnade ganska många timmar vid tjärnen idag och det togs en del bilder. Här kommer några utvalda från dagen.

Förbannelsen

Nu verkar det som om min förbannelse över att inte ha lyckats fånga nån regnbåge släppt. Idag fick jag äntligen en ordentlig fight med en drygt tvåkilosregnbåge. Det funkar fortfarande bra med stora nattsländeimitationer, just denna tog på en "Goddard Sedge" Det hade ju vart nice med ett par bilder på den med en spegelblank tjärn i bakgrunden men nu har även mobilkameran slutat fungera. Det blir inom kort en ny kamera och den här gången blir det en digital systemkamera. Man måste ju kunna dokumentera sina äventyr. Nu är det bara att hoppas att fisket håller i sig.

[Edit 14/9 16:16] Nu har fått tag ett par bilder som togs vid tjärnen igår. Eftersom min kamera är paj så fick jag bilder på mailen inatt så jag lägger ut dom nu.

Fjällvandring

[Fjällvandring i Grövelsjön]

Efter en seg period på jobbet besämde vi oss (jag själv Martin och två killar till från jobbet) att åka upp till Grövelsjön för att fjällvandra. Vi gick av nattskiftet på måndag morgon och varken jag eller Martin var särskillt trötta så vi bestämde oss för att åka och fiska på morgontimmarna men det är en helt annan historia. När vi lämnade Falun var det med viss skepsis då vädret var allt annat än bra, men väl på plats i Grövelsjön var vädret helt perfekt. Vi hade bestämt oss för att gå över fjället till Hävlingen för att sätta upp tält och övernatta. Eftersom det här var en liten minisemester så hade vi släpat med en hel del öl över fjället. (ryggsäcken var betydligt lättare på hemvägen) När väl tälten stod på plats anlades en brasa och det vankades matlagning. Det vart en trivsam kväll med öl och mycket skitsnack. För min del var inte Grövelsjön nåt nytt direkt, har varit där ett otal gånger, men det är alltid avslappnande att komma upp i fjällen.

Det togs i alla fall över 100 bilder och här är ett några av dom.

Sammanfattning

[Summering och tillbakablickar på sommarens fiske]

Nu är det dags att sammanfatta sommarens fiske. Det har blivit mycket fiske och det ända sedan i april då jag jagage runt efter öppet vatten. Jag vart ju positivt överraskad över hur bra regnbågsfisket kunde vara i april. Det var dock väldigt kallt om händerna att fiska vid den tiden. Fisken var dock pigg som bara den och huggvillig på mina flugor. Det visade sig att det var små nymfer och rödingflugor som fungerade bäst. När väl första maj kom och det var dags för prermiärfiske i strömmande vatten åkte jag och micke till Lamborn under dagen. Det var ganska kallt och det vart inte mycket fisk den dagen, men dock en liten harr lyckades jag kroka. Resten av maj fiskades det en hel del men det var en ganska trög start på säsongen, det var ganska kallt under denna månad. Jag fick i alla fall årets första öring i Maj.

I juni åkte jag och Martin till Älvdalen för att prova Vanån. Det visade sig vara bland den bästa fisketuren på hela sommaren. Vädret kunde inte ha varit bättre, fisket var kanon även om inte fisken var den grövsta. Det var också då torrflugefisket kom igång på allvar. Sen har det fiskats en hel del i Tängerströmmen, och jag måste säga att det har varit rikigt bra. Det var just i tängerströmmen som jag fångade min största öring för sässongen. Sen kom ju förstås den sedan länge planderade resan till fjällen. Den blev ju tyvärr inte riktigt som jag hade tänkt, nu så här i efterhand kanske man skulle ha härdat ut med regn och knott, men vad är det för slags semester egentligen?! Jag har hört av flera som varit på samma ställe att fisket inte var bra då heller.

Det jag inte har haft någon vidare framgång med under sommaren är regnbågsfisket. Vet att det är trögt på sommaren med det borde ha gått bättre i alla fall. Förresten vilar det fortfarande nån sorts förbannelse över mitt regnbågsfiske. Det har inte bara flugfiskats under sommaren utan det har blivit några tillfällen med lite båtfiske efter gädda och annat. Tidigt i våras fiskades det gädda och jag fick ett par fina. Måste dock säga att gädda inte är någon favoritfisk dom är mest stora och fula tycker jag.

Nu lider sässongen mot sitt slut men jag ska väl fortfarande hinna få upp ett par regnbågar till. Hoppas bara min fiskelycka på den fronten vänder. Hmm undrar vad jag ska bloga om i vinter när fisket bokstavligt talat kommer ligga på is. Visst det kommer väl bli en del isfiske men det är ju bara för att hålla den västa abstinensen i schack.