Det vill sig inte riktigt!

Nu har jag varit på samma ställe och fisket i tre dagar. Tjärnen har varit öppen i över en vecka nu men ändå verkar fisken inte ha vaknat till än. Jag funderar på om det kan vara så att det är alldeles för låg syrehalt i vattnet. Det det skulle vara intressant mäta syrehalten, men det har jag tyvärr ingen möjlighet att göra. Nackdelen med att plantera in fisk i skogstjärn som saknar genomströmmning är just man riskerar låga syrehalter. Det som skulle kunna ändra på det (om det nu är låg syrehalt) är ett ordentligt blåsväder. Lite vågor skulle helt klart göra vattnet lite syrerikare. På dessa tre dagar har jag endast sett två vak. Jag har även sett fisk som sett allt annat än pigg ut.

Den första maj är det premiär i strömmande vatten. Visserligen har jag fuskat lite i klubbvattnen som inte har dessa begränsningar. Men jag hoppas på att kunna kroka en och annan harr på torsdag. Jag hoppas att vattenflödena inte är allt för höga. Imorgon blir det i alla fall fiskeledigt, man kanske ska unna sig lite sovmorgon, jag jobbar eftermiddag så de vore skönt.

Ny tjärn idag

Idag blir till att prova att fiska i en ny tjärn. Det är samma ställe där jag såg den märkliga fisken. Nu är garanterat isen helt borta och fiske har fått en chans att "vakna" till lite. Vädret är lite sämre idag men det regnar i alla fall inte. Hur som helst spelar det ingen roll, jag köpte en ny skaljacka igår. Det blev en Fjällräven 3-lagersskal. Det är nästan att man hoppas på lite dåligt väder så man får se om jackan håller vad den lovar.

[FJÄLLRÄVEN PAK5 JACKET]

Nu är filmen klar, resultatet ser du här.

Ja igår skulle vi pröva att filma lite, tanken var mest att testa kameran lite för den händelse att vi skulle vilja göra nåt lite seriösare nån gång Jag var lite rädd att fisket skulle vara dåligt, det har en tendens att vara det när jag göra nåt liknande. Men tvärtom om, det var helt perfekt och vi fick myket material att klippa från. Vi satt hela kvällen igår fram till 02.00 på natten. Det var kul att pilla med lite redigering, vi har aldrig gjort det förut så därför måste ni inse det när ni ser filmen. Hur som helst här kommer filmen.

Fiskefilm

Imorrn är det tänkt att jag och en kompis ska filma lite fiske. Vi har tänkt att samla lite material under sommaren för att en kortare film. Det är ju ganska populärt att lägga upp fiskefilmer på youtube nu. Tyvärr är väl filmerna oftast av ganska dålig kvalité. Nu kanske jag inte ska säga för mycket, jag kan ju inte påstå att jag vet nåt om att göra film. Jag lägger väl upp filmen här om jag törs, den kanske blir så dålig att jag inte vill skylta med min okunskap i ämnet. Nåja jag ska ju i alla fall inte filma utan fiska.

Märkligt beteende

Efter de senaste dagarnas värme har nu även mina favorittjärnar sköljt. Jag åkte upp för att kolla hur långt det hade kommit med den saken idag. Jag hade inga fiskegrejor med mig utan skulle bara kolla läget lite. Jag gick ett varv runt tjärnen och när jag kom till en liten vik med grunt vatten ser jag en regnbåge ligga platt på sidan på botten. Jag tror direkt att den är död, men när jag går lite närmare skrämmer jag den och simmar iväg en bit. Nu kommer det märkliga; den lägger sig på sidan igen, precis som om den lägger sig för att sova. Jag står och tittar på den ytterligare en stund. Den gör sedan ett par varv för att lägga sig på ett nytt ställe. Jag har aldrig sett en fisk göra så här förut. Jag misstänker att den är på väg att dö och inte har mycket krafter kvar Men den gör ändå så många simturer att jag ändå tvivlar på den teorin. Nåja jag kanske ser om det ligger en död fisk där när jag kommer nästa gång.

Jag tog ett par bilder på den.

Trött

Sitter på jobbet och är rätt seg nu. Det vart fiske idag också, alltså en långpromenad igen. Det var riktigt trevligt, fisken högg på torrfluga vilket är lite roligare tycker jag. Eftersom jag bloggar från mobilen ska jag fatta mig kort. Det är länge tills man får sova, jag ska besiktiga bilen kl 07.20, hoppas bilgudarna är nådiga.

Sammanfattning av dagens fiske

Nu är jag hemma igen och det känns att man har varit ute hela dagen. Det vart ju en promenad på nästan två mil. Det var lite av en chansning, jag visste ju inte om det var öppet vatten än. Men nyfikenheten och fiskesuget vann. Nu när det riktigt fina vårvädret har kommit så kan jag helt enkelt inte försitta chansen till fiske. Det var med viss spänning jag vek av ner på stigen den sista biten till tjärnen. Gissa om jag blev glad när såg det glittrande vattnet. Den lyckan vart snart ännu större när ser två vak direkt jag kommer ner till vattnet. Jag smyger mig försiktigt genom skogen, jag vill inte skrämma fisken i onödan nu när jag redan gått så långt. Jag gör i ordning spöt och tacklar upp med en röd streamer. Jag känner på mig redan nu att jag kommer få fisk men efter de första kasten har det inte hänt ett smack, jag fortsätter med streamern ytterligare ett par kast. Nu gäller det att hitta något som fisken vill hugga på. Jag knyter på ett guldribbat haröra och fortsätter fiska. Jag vet att det är den motsatta sidan av tjärnen som erbjuder störst chans. Men jag vill ändå prova här innan jag beger mig dit. Inte heller harörat ger något resultat och jag ser att det har börjat vaka mer frekvent på andra sidan nu. Jag plockar ihop grejorna och går över till andra sidan. Jag kommer ihåg från förra året att fick bra utdelning på liten räkimitation, kanske vill dom ha det i år igen. Jag knyter i alla fall på en ljus räkimitaion och börjar fiska. På andra kastet kommer hugget ganska försiktigt och fisken fastnar inte. Jag ytterligare två kast innan den hugger till ordentligt. Det är en ganska stor fisk och den ger mig ett bra motstånd och ett par rejäla hopp. När den väl ligger i håven kan jag äntligen andas ut, nu har jag spräckt nollan.

Nästa fisk hugger en halvtimma senare på samma fluga. Den här gången hänger kameran runt halsen. Den är inställd på seriebildtagning och jag hoppas på att få nån bild på hoppande fisk. Jag måste säga att det är inte det lättaste att fotografera och drilla fisk samtidigt. Jag är en betydligt skickligare fiskare än vad jag är fotograf. Men det vart ändå ett par hyfsade bilder från dagen. Nu återstår bara att äta lite mat, vila en stund för att sen åka till jobbet. Men jag hoppas att jag inte för trött imorgon så jag orkar med ännu en promenad till tjärnen.

Här kommer lite bilder från dagen.

[Det är lång väg att gå, men i detta väder spelar det ingen roll]

[Dom är pigga så här på våren]

[Till slut är den besegrad]

[Årets första flugfångade, skaplig storlek också]

Första fisken landad

Nu är första fisken landad. Det känns helt underbart, jag är lycklig som ett barn. Det kommer upp lite bilder senare.

Isfritt

Nu sitter jag vid tjärnen och det är äntligen isfritt. Vägbommarna var naturligtvis stängda så jag fick en rejäl promenad. Men det var det värt, för fisken vakar och det är underbart väder. Ibland är det bra att kunna blogga från mobilen.

Nu blir det fiske!

Idag är det återigen strålande väder ute Det tänker jag utnyttja och åka och fiska. Idag har jag tänkt att pröva en tjärn som jag tror kan ha öppet vatten vid det här laget. Jag har inte varit där än så jag vet inte, men jag hoppas i alla fall. Om det visar sig att det är is så blir det öringfiske i ett av klubbvattnen. Hoppas att det är idag som jag får ta årets första flugfångade fisk.

Återkommer med rapport under kvällen.

Till minne av Pernilla Hellgren

Igår när jag var på väg hem från jobbet och och närmar mig min parkering ser jag några marschaller på cykelbanan. När jag kommer närmare ser jag att det är hundratals marschaller tända längs hela cykelbanan ner mot den gångtunnel där Pernilla Hellgren mördades för några år sedan. Det finns inte en människa i närheten och jag antar att det har varit nån form av minnesstund tidigare under kvällen. Jag parkerar bilen och går en tur längs cykelbanan. Jag måste säga att det var en ganska märklig känsla som infinner sig. Ett varmt ljus som sprider sig genom skogsdungen och jag hör ljudet från marschallernas fräsande. Det var en fin gest av de som anordnat detta, det måste kännas otroligt skönt för de anhöriga att historien tillslut har fått svar och ett avslut.

Jag skulle ha skrivit om detta redan igår natt men det gick inte att logga in. Det har varit lite mycket strul på blogg.se på senaste tiden tycker jag. Hoppas att allt kommer fungera bättre efter flytten.

Mobilblogga

Sitter på jobbet och tänkte prova att blogga från mobilen. Gjorde en fisketur igår igen men utan resultat. Idag hinner jag tyvärr inte, har tvättstugan, men men det måste ju göras det med.

Jakten går vidare

[Falun den 15:e april]

Idag har jakten gått vidare. Jag har gjort ytterligare ett försök att spräcka nollan. Jag kände för att prova ett annat vatten idag. I det här vattnet finns både öring och harr. Jag tänkte att det kunde öka chanserna med en art till att fiska på. Jag vet i och för sig att det är ganska glest med öring, men de som finns är stora och mycket stridbara. Vad det beträffar harrbeståndet så är det riktigt bra. Det är mest fisk runt 35 cm men det finns fiskar upp mot kilostrecket. Jag tror dock att det är lite för kallt än så länge. Jag kände inte för att dra på mig vadarna den här gången så jag kastade från land. Detta begränsar ju fisket en hel del eftersom det är ganska tätt med träd och annat. Nackdelen med att kasta från land är att linan behöver ligga bland vass slagg. Den här slaggen finns verkligen överallt, men det är väl inte så konstigt kanske, tusen år av gruvdrift i Falu koppargruva är väl en bra förklaring. Jag lyckades inte heller idag att kroka varken harr eller öring. Idag fick jag i alla fall testa det nya spöt och linan på riktigt. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Linan kändes lite ovan att kasta med till en början men efter nån timme fungerade allt perfekt. Även om jag inte fick nån fisk så var det skönt att vara ute [det här börjar bli en återkommande floskel tror jag] fan jag vill ha fisk, sen är det skitsamma hur vädret är!!! Nästa gång tror jag att det blir vadarbyxor på. Då kan kan jag fiska mig igenom hela strömmen.

Ett par bilder från dagen:

Fortfarande tjock is

Idag tog jag en tur ut med flugspöt igen. Jag provade samma ställe som tidigare men utan nåt resultat denna gång heller. Jag antar att det bara är att nöta på så ska det väl lossna nångång. Det vart en ganska kort tur, jag kom inte ut förrän klockan var fyra på eftermiddagen. Jag fiskade av ett par intressanta strömmar under en och halv timma, sen var mina fingar blåa och stelfrusna. Eftersom jag var i krokarna av våran tjärn så tänkte jag passa på att kolla hur det stod till med isen. Denna gång ställde jag bilen på fast mark och gick ett par kilometer till tjärnen istället. Väl på plats kunde jag konstatera att isen ligger kvar. Det har dock tagit en hel del på den och längs stränderna börjar den släppa. Jag skulle tro att inom två veckor så är det öppet vatten. Det som var lite positivt dock är att det börjat kläcka en del insekter nu i alla fall. Jag såg en del fjädermygg och andra små flygfän. Nu är det bara att ge sig till tåls ett litet tag till innan det lossnar.

För ett år sen...

För ett år sen, den 8:e april fångade jag årets första fisk på flugfiske Det var ren regnbåge i en av klubbtjärnarna. Jag kommer ihåg att jag hade varit där flera gånger innan, så isen borde ha gått upp flera dagar innan. I år är det betydligt senare, isarna är fortfarande tjocka. När jag var upp och kollade sist var den uppskattningsvis över tre decimeter. Men man ser att det börjar hända grejer nu i alla fall. Jag har sjön Runn som referens, jag ser den varje dag när jag åker til jobbet. Då är det lätt att kolla hur långt det har kommit med issmältningen.

Den där bilden togs den 26:e april förra året. Då hade verkligen vårfisket efter regnbåga kommit igång på allvar. Imorse när jag kom ut från jobbet kändes det snarare som om det var i februari snarare än april. Det hade snöat hela natten och träden var vita och tempraturen var under nollan. Ja man borde väl ha lärt sig vid det här laget; april är april och man kan inte lita på vädret.

Snö igen

Idag är det typiskt aprilväder, ena dagen är sol och fint och idag så ligger det snö på marken igen. Jag hade tänkt att jag skulle fiska idag men jag hoppar nog över det. Istället tror jag att jag ska åka och köpa ett telezomobjektiv till kameran. Jag har hittat ett som verkar passa min ändamål bra. Jag får väl passa på att städa lite hemma också innan det är dags att åka och jobba inatt. Jag har beställt lite nya flugor som jag hoppas ska funka bra på våröringen. Jag tänkte prova med tubflugor nästa gång.

Årets första seriösa flugfiske

Igår vart årets första seriösa flugfiskedag. Vädret var rikitgt trevligt och jag och Martin tog en sväng till ett av klubbens vatten. Fortfarande är det väl inte någon större chans till att få fisk även om de ökar för varje dag som går. Vi fiskade uteslutande efter öring eftersom det är det som vattnet innehåller. Nog finns det en och annan gädda som lurar i de lugna partierna. Det är alltid svårt så här års att veta vad man ska fiska på. Jag provade dels med små nymfer i storlek 14 och dels med streamers i storlek 8. Inget av dessa lockade någon öring till hugg igår. Själv tror jag nog mest på nymferna än så länge. Det känns att säsongen är på väg att komma igång nu, det blir bara mindre och mindre is och snö ute, fingrarna fryser inre sönder och man ser till och med en del insekter kläcka. April kan bli en spännade fiskemånad om våren sätter lite fart. Jag längtar efter att få triumfera med årets första flugfångade fisk här på bloggen.

Min utbildning - en förlustaffär

Läser en artikel på svd.se om att vissa utbildningar kostar mer än de smakar. Detta bekräftar visserligen något jag redan visste. Att lärarutbildningen tillhör just den kategorin. Lönerna inom den kommunala skolan är idag skamligt låga i paritet till utbildningskraven. Eleverna förtjänar välutbildade lärare, men samtidigt förtjänar lärarna en anständig lön för sitt arbete. Efter att jag tagit min lärarexamen arbetade jag ett år på en skola, och det var ingen större lycka när löneskedet kom. Idag är min nettolön nästan lika hög som min bruttolön var när jag jobbade på skolan. Många av mina nuvarande arbetskamtrater har ingen eftergymnasial utbildning men tjänar ändå riktigt bra. Jag diskuterat detta men andra lärare som blir lite sura när dom inser hur dåligt dom tjänar. Ett återkommande argument brukar vara att du jobbar ju skift så du kan inte räkna så Naturligtvis spelar det in att jag jobbar skift, men det är ändå de pengar som hannar i plånboken i slutet av månaden som räknas. Det är vad jag vad jag brukar replikera. Visserligen är det kanske inte helt sant, men diskussionen gällde; lön i förhållande till utbildning och då är det enkelt att säga att lönen är ett skämt. Jag kan ta ett exempel: en av mina arbetskamtrater är 21 år, har ingen eftergymnasial utbildning. Han har en grundlön, alltså innan skifttillägg på 21.300 kronor. När jag började på skolan efter 4,5 års högskolestuider fick jag 20.000 i ingångslön. Detta bekräftar artikeln, lärarutbildningen är en ren förlustaffär.

Tråkigt

Fan ibland är det bara tråkigt att vara ledig. Jag har dessutom skitledigheten nu, alltså att vara ledig mitt i veckan. Inte är det nå bra väder heller så man kan ju inte fiska. Hade det vart säsong hade det ju inte spelat nån roll, men så här års är det inte direkt nån mening att dra iväg om det är pissigt väder. Jag tog en tur med bilen idag, mest för att ha något att göra. Tänkte att jag skulle ta en tur till en av tjärnarna för att kolla hur mycket is det är kvar. Fortfarande är det en hel del men jag skulle tro att det kommer gå hårt åt den om det bara får vara lite varmt ett par dagar. Det som däremot inte var så stabilt, var vägarna. Trodde helt ärigt att jag skulle köra fast långt ut på skogen. Men jag hade tur och klarade mig, men jag kan säga att nästa gång blir det att gå en bra bit. Jag borde köpa mig en bättre bil, nåt fyrhjulsdrivet vore ju ganska klokt med tanke på dom vägar jag åker på. Men det är ju inte direkt gratis att köpa en bil tyvärr, det är bara att hoppas på den där lottovinsten som borde komma nån gång i alla fall.