Nu är vi på gång

Nu är det bara de sista förberedelserna kvar inför fiskeresan. Det återstår att handla lite käk och andra förnödenheter och sen bär det av på onsdag. Vi hann med en kortare tur för att få av oss lite av den värsta abstinensen. Det vart lite öringfiske i en av klubbströmmarna. Det var ganska trögt och relativt lite insekter i luften. Men tillslut får bror en öring att hugga på en olivgrön nymf. Tyvärr sliter den sig i den starkare delen av strömmen. Det ska bli den enda känningen under den turen.

Nu är bilen städad och fixad. Takboxen är monterad och redo att packas full med fiskegrejer. Ska bli grymt nice att dra iväg snart.

Det vart en Nikon D90

Efter att jag kontaktat försäkringsbolaget och fått beskedet att de ersätter mig med 40% av värdet på grejerna, räkanade jag över finanserna. Jag kom fram till att jag kunde skaffa mig en ny kamera ganska omgående. Gjorde en del research på nätet igår och fastnade för två alternativ. Antingen en Canon EOS 50D eller en Nikon D90. Valet vart egentligen ganska enkelt. Jag har ju kört med Nikon innan och lärt mig deras system så det vore ju dumt att byta nu. Dessutom verkar det som om D90 är snäppet bättre.

Valet föll som ni kanske förstår på just en Nikon D90. Har inte hunnit pilla så där jättemycket, men jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med den.

Tog ett par bilder under eftermiddagen. Jag måste säga att det är en markant skillnad gentemot D40, konstigt vore det ju annars.

Hur in i helvete jävla dum får man bli...

Såg fram emot lite kvällsfiske i en av tjärnarna ikväll. Så vart det visserligen, fisket orkar jag inte ens börja att beskriva. Nej jag hoppar istället till hemresan. Medan jag packar ihop mina grejer ställer jag kameran på taket på bilen. Precis innan jag ska ta kameran bestämmer jag mig för att lätta lite på trycket. När det är klart har jag totalt glömt att kameran står på taket, resten kan ni själva lista ut. När jag väl kommer på det är det redan för sent. Vi vänder och kör tillbaka, efter en stund ser jag den ligga på vägen. När jag kliver ur bilen ser jag objektivet på ett ställe och resten på ett annat. Jag samlar ihop resterna och kan enkelt konstatera att; Thats it folks! Det är bara skrot kvar. Det är bara att sätta sig i bilen och andas, att försöka motstå impulsen att skrikande kasta sig ur bilen och hoppas på en lika snabb död som kameran fick.

Minneskortet klarade sig visserligen. Så här kommer de sista bilderna min stackars Nikon fångade. Men först en bild på spektaklet.

Beatis Rhodani

Efter förra svängen till Älvdalen tänkte jag att jag skulle binda lite Beatis. Det kläckte otroliga mängder av dessa och jag hade egentligen igen bra imitation med mig. Med detta som baktanke provade att binda några stycken idag. De vart lite sisådär, men jag tror ändå att de kan fungera.

Jag gjorde en enkel variant med en grön dubbad bakkropp, en vinge av hjorthår och ett fallskärmshackel av grizzly. Jag band upp ett gäng på krok i storlek 16, men man kan nog med fördel binda dessa i storlek 18 eller 20. Tog ett par bilder på denna skapelse. Jag borde verkligen skaffa ett macro-objektiv, vart inte så bra bilder, men den visar i alla fall hur flugan ser ut.

Lugnt på fiskefronten just nu

Jag har inte hunnit med nåt fiske de senaste dagarna. Efter helgens tur till Älvdalen satte det igång med jobb igen. Jag hoppas att jag kan komma iväg en sväng till helgen. Det vore ju synd att missa de här veckorna kring midsommar som kan vara mycket intressanta.

Tyvärr har det varit ortroligt mycket vatten i de strömmar jag brukar fiska i just nu. Jag tänkte att jag skulle reka lite vid en av våra klubbströmmar som jag inte fiskat i ännu på grund av det höga vattenståndet. Tills dess får jag nöja mig med att läsa lite fisketidningar och vänta in resan till Jämtland.

Massiv kläckning, trögt fiske

Gårdagens tripp till Älvdalen bjöd på en massiv kläckning av Beatis i olika varianter. Trots mycket insekter var fisket mycket trögt. Eller egentligen var det just mängden sländor på vattnet som gjorde att det var näst intill omöjligt att få fisken av ta flugan. Sen att det regnade hela tiden gjorde kanske inte saken bättre.

Under hela dagen fick vi en lucka på en halvtimme då det inte regnade. Det var under den tiden jag lyckades kroka en harr. Den steg och tog flugan på en nacke och jag fick äntligen känna lite liv i spöt. Med tanke på vätan som kom från alla håll vart kameran liggandes oanvänd i bilen. Lite synd, men när allt är blött känns det som energin bara räcker till att fiska.

Snart är det dags för resan till Jämtland, men jag ska se till att komma upp till Älvdalen några fler gånger under sommaren. Hittade en ny sträcka nu som jag inte fiskat innan. Den ska bli mycket intressant att fiska under lite bättre förhållanden.

Spöregn

Just nu ser det inte så ljust ut inför trippen upp till Älvdalen. Det spöregnar ute och det är ganska kallt. Men eftersom man är lite hårdare än genomsnittet stoppar inte lite regn. Vi kommer i alla fall åka upp och se om vi inte kan lura nån harr eller öring.

Återkommer med en rapport om hur dagen varit.

Iphone4

Jag har flera gånger funderat på att köpa en Iphone. Men då alla jag känner som äger en har haft stora problem med den så har jag avstått. Men nu kommer snart Iphone4. Den verkar vara lite mer "rejäl" den känns hållbarare och förhoppningsvis så har Apple lärt av de fel som fanns på den förra.

Det är bara att vänta och se, förhoppningsvis kommer den börja säljas i Sverige i sommar.

Inget fiske idag

Efter gårdagens fiske vart jag rikitgt sugen på att prova lite andra sträckor i en av våra klubbströmmar. Jag ska dock jobba i natt så jag tror att jag får passa på fiske idag. Det fick bli lite vård av utrustning idag istället. Mina kängor såg ut att behöva en upputsning. Jag hade även tänkt att jag skulle laga mina vadare. Men jag hittade inte mitt reparations-kit, så det får bli en annan gång.

Man kanske skulle ägna resten av eftermiddagen till att binda lite flugor. Tror att jag ska plocka fram Lars-Åke Olssons "Gimåflugorna" Den kanske kan ge lite inspiration på flugor inför resan till Jämtland.

[Kängvård, inte lika maniskt som under värnplikten dock]

Nytt bärsystem

Om det är nånting som man kan bli irriterad på när man flugfiskar är; ja förutom att fastna med flugor i träd och annat otyg, så är det att stå å fippla med grejer i västen. När man står utvadad och ska byta fluga så vill man att grejorna ska vara lättillgängliga. Just nu använder jag en väst från Guideline som jag inte är nöjd med för fem öre. Fickorna sitter inte bra, dessutom är de konstigt sydda och askar och annat ramlar lätt ur.

Jag har hittat en chestpack som jag tror skulle passa riktigt bra. Den har bra med förvaring som är lätt att komma åt, men även andra smarta lösningar för tillbehör som kan vara bra att ha. Den är dessutom mycket bekväm att bära, jag var lite skeptisk innan jag provade, nu är jag till 99 procent övertygad om att det är den bästa lösningen.

Den här kommer från Fishpond och står just nu högst på önskelistan. Jag hoppas att jag kan ta mig råd att köpa en den här säsongen, för jag har verkligen tröttnat på väst.

Efter jobbet-fiske

På senaste tiden har jag inte haft så mycket tid över till bloggande. Visserligen har jag hunnit med en del fiske, men det har inte blivit av att jag skrivit om det här. Är faktiskt ganska nyss hemkommen från en tur. Det vart lite av ett maratonfiske i flera olika vatten. Det första stället vi åkte till visasde sig hålla ett extremt högt vattenstånd. Vi gjorde några försök men fortsatte sen till en annan å som faktiskt gynnas av högt vatten. Men när vi kom dit visade det sig vara helt tvärt om, det var knappt något vatten alls. Det vakade några små harrar, men vi lät dessa vara i fred och åkte till nästa vatten.

Vi hannade till slut i ett av våra klubbvatten. Här hade jag i alla fall varit tidigare i veckan så jag visste redan att vattenståndet var bra och att öring är huggvillig. Några andra som var huggvilliga, var myggen, det vart betydligt fler hugg från mygg än från öring kan jag meddela.

Jag hittade i alla fall efter en stund en vakande öring som jag frestade med en Adams i storlek 14. Efter ett par kast tog öringen flugan och jag kunde snabbt drilla in en liten men ack så vacker öring.

Kameran vart tyvärr liggande i blien så jag kan inte dela med mig av några bilder idag. Men till helgen blir det en tur till Älvdalen och då ska jag se till att rapportera fisket i god ordning.