Jag längtar efter hösten

Vi är fortfarande bara i juli månad och jag börjar redan vänta på hösten. Än ska det vara mycket sommar kvar, men det känns inte riktigt som sommar, regn och rusk hela tiden. Nu kanske ni undrar varför jag längtar till hösten. Många förknippar nog hösten med just, regn och rusk. Själv väntar jag på de där dagarna med hög, kall, klar luft. Alla färger på träden som gör att det känns som om skogen brinner. Och självklart! Fisket. När vattnet kylts av igen och fisken vaknat ur sin sommarkoma. Favoritfisket om hösten är helt klart regnbågsfisket. Det är då skogstjärnarna kommer till sin fulla rätt. Att fiska efter huggvillig och mycket stridbar regnbåge är fantastiskt kul. Att sitta vid en brasa och dricka kokkaffe från sotpannan. Kanke grilla ett par korvar medan man söker över vattenytan efter vakande fisk.

Det är inte bara regnbågsfiske som lämpar sig på hösten. De dagar solen skiner och temperaturen är hygglig kan man få ett riktigt bra torrflugefiske på harr. Tyvärr så stängs många strömamnde vatten helt under öringleken. Det är visserligen bra att öringen får leka i fred. Men ett riktat fiske efter harr kan fortfarande bedrivas utan fara.
Jag har flera gånger sagt att jag inte är mycket till gäddfiskare. Men just under hösten kan detta vara riktigt trevligt, dessutom finns ju chansen att få drilla riktigt stor fisk när man fiskar gädda.

Nu ska jag ska försöka njuta av resten av den här sommaren, jag vet att det kommer en lång vinter när man inte gör annat en önskar det vore just sommar. Dessutom är det alltid trevligt att ha något bra framför sig istället för bakom sig.

[Gäddfiske i Oresjön i slutet av september 2007]

Sista dagen på semestern

Nu är det sista dagen på semestern och ångesten börjar smyga sig på. Det är dags att sammanfatta fisket under den lediga tiden. Det har faktiskt inte blivit så mycket som ni kanske tror. Regn och kallt väder har varit en bidragande faktor till detta. Men likväl sol och väldigt varmt väder har gjort att fisket inte varit det bästa.

Första veckan gjorde jag och Daniel en intervju med Dalademokraten om fisket runt om i Dalarna. Det är kul att fisket uppmärksammas lite i dagpressen också. Efter det var det dags för mig och Martin att ta oss till Älvdalen för lite fiske i Österdalälven. Det var under den riktigt varma perioden. VI fick rapporter om att fisket skulle vara riktigt bra trots denna värme. Men jag är inte riktigt beredd att hålla med om det. Visst fick vi fisk, men kanske inte av den kalibern som det utlovades.  Det vart i alla fall en mycket trevlig vistelse vid älven. Just Älvdalen är lite av ett favoritställe för mig.

Om förra sommaren var en öringsommar så kan jag inte säga det om denna. Hittills har jag bara fått en öring som kan läggas till protokollet. Det var i ett av mina närvatten jag lyckades lura en stor öring att hugga på min dagslända. Med #3-spöt vart det än intressant fajt. Värmen hade visserligen gjort fisken lite slö, vilket nog var tur, annars vet jag inte hur det gått.

Bortsett från Jämtlandsresan har det mest blivit dagsturer runt om i länet. Juli månad har inte bjudit på några större överraskningar, men ska jag var ärlig hade jag inte väntat mig det, men man hoppas ju alltid.  Förhoppningsvis har semestern gjort mig redo för ett nytt år av arbete, men sommaren är inte slut än på ett tag och mycket fiske återstår. Jag ser nu fram mot höstens härliga dagar med harrfiske i någon trevlig ström. Regnbågsfisket inte glömmas bort heller. Under september månad är det fisket riktigt kul.

Jämtland

Dag ett och två i Jämtland

Årets fiskeresa inleddes med en biltur på 45 mil. Det kanske inte låter så mycket i sammanhanget, men med ett dåligt hjullager kan jag säga att ljudnivån i bilen var direkt obekväm bitvis. Kursen var ställd norrut, och då mot Albacken, Bräcke kommun, Jämtland.

Bokningen gjordes i februari, en fyrbäddsstuga på Albackens jakt och fiskecamp. Tanken var ju att vi skulle vara fyra stycken, men vi vart bara två och vid incheckningen ska det visa sig att vi fått en sexbäddsstuga. Som tur är behöver vi bara betala för en fyrbädds.

Det kanske var lite i värsta laget med en sexbäddare, tre sovrum, tre toaletter och bastu, för två personer blir det gott om plats kan jag lova.  När vi stuvat in all packning och ätit lite mat var det dags att fiska. Vi tänkte prova i en ström ganska nära campen. Min vana trogen tacklade jag med en torrfluga och började söka av några strömkanter. Det tog inte lång tid innan jag kunde börja drilla en välmatad harr. Jag får flera fina harrar på samma ställe, den största runt 45 cm. Fisken vakar inte men tar ändå på torrfluga. Senare fortsätter vi längre nedströms till en bro. Där står det verkligen fisk överallt. Det är mycket smått men även några större. Innan vi är klara har uppskattningsvis landat runt 30 harrar.

Andra dagens fiske bedrevs i Drogsjöforsen, en sträcka vi bokat upp och var ensamma om. Området och strömmarna fullkomligen skrek ”här finns det stor öring” Det skulle dock visa sig att dagens fiske skulle bli trögt. Det vart några harrar och en mindre öring. Jag tror att vi skulle behöva minst en vecka i vattnet innan man börjar se var fisken rör sig. Men förhoppningsvis kommer jag åka tillbaka hit någon mer gång.  Drogsjöforsen är vacker, förförisk och skrämmande. Det växlar med lugna sel, lite snabbare strömmar till rena urforsar. Under natten har ett massivt lågtryck lagt sig över Jämtland. Temperaturen kommer knappt upp till tretton grader. Fisket blir tyvärr lidande av detta, men det finns ändå mycket att upptäcka.

Dag 3 Rek och regn

Den tredje dagen inleddes med en lång sovmorgon. Vädret var allt annat än bra. Efter lite kaffe bestämde vi oss för att ägna eftermiddagen till att reka i området. Vi åkte en lång tur och hittade många fina strömmar. Vi fastnade speciellt för en av dessa. Och det blev den vi skulle åka till framåt kvällen. Fisket skulle inledningsvis vara ganska trögt. Men efter lite förflyttningar hittar jag en ström där det står många fina harrar. De tar flugan precis under vattenytan och på en halvtimme har jag fått fem harrar på över 40 cm. Vi fiskade en bit in på kvällen, sen vart det bastu och öl hemma i stugan.  Sista dagen återvände vi till samma ström för att göra ett nytt försök. När jag står utvadad en bit ser jag på en stor öring vaka på andra sidan. Jag uppskattar att fisken är mellan två och tre kilo. Vi tar oss över på andra sidan för att fiska på den. Vi provar med både torrt och streamer utan resultat. Det går fortsatt trögt under dagen. Endast några små harrar tar på våra flugor. Dagen och resan går mot sitt slut. Det blir lite mer bastu och plock i stugan.

Sammanfattningsvis kan jag säga att fisket inte vart det bästa. Men resan i stort var riktigt lyckad. Jag kommer definitivt åka tillbaka. Det finns så otroligt många och spännande strömmar att fiska i.

Hemma från Jämtland

Nu är jag hemkommen igen. Tanken var ju att jag skulle ha bloggat direkt på plats. Men det visade sig att det mobila bredbandet inte fungerade uppe i de jämtländska skogarna. Jag orkar inte skriva om resan ikväll, det inlägget kommer imorgon så det är bara att hålla ut ;)

Segt trollingfiske

Igår var jag och bror ute och trollade lite men det var segt, Under hela turen hade vi bara ett enda hugg. Det som var mer intressant var att på en del ställen vakade det stor öring. Naturligtvis är fluspöt kvar hemma i Fallun så det gick ju inte ens att prova med fluga. Vi kastade en del med spinnare och annat, men utan resultat. Hur som helst var det trevligt att vara ute och köra lite båt. Det skulle vara mer intressant att lasta båten på trailern och dra iväg till Vänern. Men det får bli någon annan gång det. Ikväll bär det av hemåt igen för en mellanlandning inann vi sticker vidare till Jämtland.

Gös skjuten till döds av polisen

Nu sitter jag på tåget på väl till Örebro och läser obskyra nyheter på aftonbladet. HIttade en nyhet jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av. Schweiziska polisen har nämligen skjutit ihjäl en 70 cm lång gös som bitit flera badare. Flufiskespön och annan larvig utrustning är överskattat, man ska ju helt enkelt skjuta ihjäl fisken.

Läs notisen på aftonbladet.se

På hugget

Ikväll slutade det äntligen att regna. Till och med solen tittade fram. Vid åtta-snåret stack jag iväg till en av regnbågstjärnarna. När vi går genom skogen ser vi att det vakar över hela tjärnen, och just vid den här tjärnen brukar det kläcka stora nattslädor. Det är kul att fiska på dessa då de brukar ge riktigt aggresiva hugg. Jag börjar med en ganska stor nattslända och det tar inte alls lång tid innan första fisken hugger på den. Det blir flera fiskar under kort tid, det är visserligen ingen av större modell, men det är bra fart i dom.

Appråpå aggresiva hugg så vart jag av med fyra flugor. Om det var mina mothugg som var orsaken är lite oklart. men nog högg fisken ordentligt i alla fall. Fler som var aggresiva var knotten och myggen. Myggmedlet har jag tappat och inte köpt något nytt än, så det var bara att stå ut. Det vart en fin kväll med trevligt fiske. Nu blir det inget flugfiske förrän nästa helg när vi styr bilen mot Jämtland och Gimån.

Spöregn hela dagen

Dalarna regnar sönder. Broar rasar och vägarna spolas bort. Det har alltså inte direkt varit läge för fiske. Jag och Daniel gjorde visserligen ett tappert försök igår kväll. Det enda som ville hugga på våra flugor var några stöddiga abborrar. Idag har det varit ett riktigt "vara-inne-väder" Jag har suttit å pillat med bloggen. Det resulterade i en ny logga och en ny bakgrund. Nästa  vecka ska jag göra en tur till mina hemtrakter. Jag ska förhoppningsvis få tid till lite gösfiske, något som det inte blir mycket med här hemma i Dalarna. Jag har också passat på att skaffa mig mobilt bredband (kontant) så jag kan uppdatera bloggen på plats. Fram tills dess tror jag att jag kommer ta fiskeledigt. Men man ska ju aldrig säga aldrig, suget kan ju bli för stort å då lär man ut!

En olycka kommer sällan ensam....

Imorse när jag vaknade såg jag fram emot en riktigt frukost, läsa lite nyheter på nätet osv. Planen sprack ganska direkt när jag skulle slå på datorn. Det visar sig att skärmen är helt svart trots att datorn funkar. Efter lite efterforskningar tror jag mig veta att det är mitt grafikkort som gett upp. Jag är dock inte ensam om problemet. När jag ringer Apple-Care kan de utesluta mjukvarufel och ber mig lämna in datorn till en Apple Service Provider. Problemet är bara det, att den i Falun har gått i konkurs, den närmaste finns nu i Örebro. Nu är det panik i huvet. Fan jag måste ha en dator... Om fiske är min största svaghet så är datorer den andra...

Beslutet

Banken.... Pengar....

Eftersom bilen är trasig, ringa en kompis som förstår vikten av att inte ha tillgång tilll dator...

Lite senare är jag på väg i bil mot Örebro. Via telefon har jag reserverat en ny MacBook Pro, bara att hämta upp.

Nu, X antal timmar senare är den konfigurerad å klar. Det saknas visserligen lite filer från den gamla, men de kan jag leva utan ett tag. Förhoppningsvis kommer reparationen av den gamla bli gratis då NVida´s grafikkort strulat för fler och garantin blivit förlängd.

Kontentan av allt

Jag har varit sugen på en ny dator ett tag, men inte tyckt att det varit läge att byta. Min älskade sambo har ingen dator och  behöver verligen en. Nu har jag en ny och min kära sambo kommer förhoppningsvis få en inom en vecka.

Bilstrul = inget fiske

En dryg vecka in i semstern pajar bilen. Kan man ha mer otur än så? Eftersom det är semster är helt hopplöst att få den på en verkstad. Nu har jag i alla fall lyckats få en till nästa vecka. Men det innebär också att jag kommer klättra på väggarna tills dess. Nu när värmen lagt sig kommer fisket säkert att bli hundra gånger bättre än det var varit de senaste veckorna. Det är bara att hopps på ett återbud så jag få bilj"#%%%**n och funka igen.

Förstasida och mittuppslag

Jag vart minst sagt förvånad när jag köpte Dalademokraten idag. På förstasidan ser jag mig själv med flugspöt i högsta hugg. Artikeln och bilderna har fått mittuppslaget, ska jag vara ärlig trodde jag mer på ett spalt undangömd i sportdelen. Jag är nöjd med hur reportaget vart, bra text med fina bilder. Om du inte har har DD kan du läsa reportaget här.

Weekendfiske i Älvdalen

BÄSTA FISKET SEDAN KRAFTVERKEN BYGGDES
Tidig söndagsmorgon. Jag packar bilen medan jag väntar på att Martin ska komma. När han väl dyker upp kan jag direkt se att han inte sovit många timmar. Lördagsnatten spenderade han på Peace and Love. Vi packar klart bilen och styr norrut och det tar inte lång tid innan Martin sover. Jag tänker att det är lika bra att han får sova. Jag väcker honom strax innan vi anländer vid fiskecentret. Redan hemma har jag kollat att vattentappningen är inom rimliga gränser så nu återstår bara att köpa fiskekort. Vi passar även på att fråga hur fisket varit den senaste tiden. Svaret vi får är lite överraskande. "Det har inte varit så här bra sedan kraftverken byggdes". Tillägget är att det är ganska trögt på dagarna i och med värmen. Det hade vi väl i och för sig räknat med. Men nu ser vi med spänning fram mot kvälls och nattfisket.
MED VÅTT OCH TORRT
Innan vi åker till första älvsträckan stannar vi för att handla mat och andra förnödenheter för två dagars fiske. Vi har tänkt att stanna vid en sträcka vi fiskat ett flertal gånger. Vi vet att det brukar stå fin fisk på hela sträckan. Själv är jag fast besluten om att ta grov harr på torrfluga även på dagen. Martin dock satsar på nymf från start. Det ska snart visa sig att han är den som valt rätt. En fin harr mellan 35 - 40 cm tar flugan och första drillning är igång. Själv tänker jag inte ge upp, jag har sett vakande harr vaka så det är bara att hitta rätt fluga nu. Jag provar med superpuppor i olika färger och storlekar. Jag provar lite med kläckare och nattsländor. Det ska visa sig att det är ett eget mönster som kommer fungera. En liten slända som liknar en kläckare gör susen. I skuggan under en bro stiger en harr på flugan och även jag får drilla fisk. I luften är det nästan trettio grader, men värmen känns inte så påtaglig med halva kroppen i älven. Älven håller nämligen en temperatur mellan ca 10 - 13 grader året runt.

KORT MEN INTENSIVT
Under eftermiddagstimmarna passar vi på att laga lite mat och vila lite. Det känns som om jag har förlorat litervis med vätska så några halvkalla Norrlandsguld får råda bot på detta. Under tiden passar vi också på och sätta upp tältet, vi hittar en plats precis invid älven. Vi lagar makaroner med köttfärssås. Det smakar galet gott, det ett tag sen vi åt nu. Slöa efter maten ligger vi och funderar på vart vi ska fiska under kvällen. Vi kommer fram till att det blir sträckan precis där vi är. Det finns många intressanta partier här, och enligt guiden på centret ska det finnas mycket stor harr här. Tillslut börjar älven leva upp, småharr och öring har nu börjat vaka och vi gör oss i ordning för att fiska. Vi vadar mellan olika ställen i älven och får gott om småfisk. Ett parti har vi lämnat ifred, där tror vi nämligen att den stora fisken står. Det ska ta några timmar innan även den stora fisken börjar vaka. Det visar sig att den vakperioden blir kort men intensiv. Dessutom är harren mycket selektiv och det tar en stund innan jag hittar rätt sorts nattslända. Jag får ett par riktigt fina harrar, men dock ingen troféfisk. Det här med "bästa fisket sedan..." var nog lite raljant tror jag. Visst är det bra fiske, men jag har faktiskt haft bättre här. Vi bestämmer oss för att krypa in i tältet relativt tidigt för att kliva upp tidigt och fiska. Med älvens brus utanför tältet somnar vi båda snabbt.

NYA PLATSER
Kommande dag ägnar vi egentligen mycket åt att hitta nya platser inför kommande fiske. Det finns många fina sträckor och vi fiskar en stund för att sedan leta upp en ny. Vi får både harr och öring, men inga jättefiskar, värmen är tryckande och fisken slö. Det mest dramatiska kommer när Martin gör en störtdykning i älven. Jag kan inte annat än skratta, ur mitt perspektiv ser han ut som John Cleese på speed när han försöker återfå balansen. Även denna dag passerar oss och det börjar bli dags att styra hemåt. Vi kom överens om att vi ska försöka göra samma resa en gång till i sommar. Vi vet ju att det finns stora harrar i älven som vi vill komma till tals med.

Idag pratade jag med DD´s reporter och artikeln kommer med största säkerhet publiceras imorgon (fredag) Eftersom det även kommer publiceras på nätet länkar jag från bloggen. Jag avslutar med ett par bilder från Älvdalen.