Isfiske efter regnbåge

[Falun 30/12 - 07]
Idag var det återigen en tur ut på isen. Jag och Martin hade inte någon vidare lycka sist vi försökte. Idag följde jag med Stefan till en tjärn för att prova på lite regnbåge. Nog för att jag visste att det fanns gott om fisk i tjärnen var inte på något sätt säker på att jag skulle få nåt. Det är en sak med flugfiske, det anser jag mig i alla fall ha ganska bra koll på vid det här laget. Men det är något annat med vinterfiske, jag har inte direkt haft det intresset innan men jag börjar tycka att det blir roligare och roligare för varje gång. Vädret kunde inte vara bättre, i alla fall inte för välbefinnandet, för fisket är det bättre med lite mer moln. Idag var det strålande solsken och temperaturen omkring noll grader. Vi borrade var sitt hål, angade med räka och satte igång. Medan vi sitter och småpratar känner jag något som försiktigt rycker i min lina sen smäller det bara till. Jag börjar dra in linan, det är inte mycket, här är det bara max två meter djupt. Jag lyckas få en slank och fin regnbåge som  kommer att bli dagens middag är det tänkt. Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle laga fiskgratäng till middag, så det var tur att jag fick en. Alltså efter redan ca: femton minuter har jag fått min första fisk och Stefan får också han en fisk bara några minuter senare. Efter en liten stund hugger nästa fisk i ett annat hål. Den lyckas slita sig men det gör inte särskillt mycket då detta skulle innebära att det är slutfiskat för min del. Man får nämligen bara ta upp två fiskar här. Att sätta tillbaka fisk på vintern är inte att rekommdera då fisken har mycket mindre chanser att överlva en återsättning. Jag är ändå rätt nöjd med att bara få vara ute och under en och en halv timme har jag ett flertal hugg men tappar även dem. När det börjar skymma ute hugger ytterligare en fisk i samma hål som jag fick den första och denna lyckas jag kroka och dra upp. Stefan har inte kännt något mer över huvudtaget. Nöjda med dagen packar vi ihop våra saker och åker hemöver, nu har det blivit mörkt ch det ska bli skönt att komma in i värmen. Nu återstår det bara att rensa fisk och laga den utlovade middagen Naturligtvis var kameran med och det togs ett par bilder.

[HÄR HAR JAG DAGENS FÖRSTA REGNBÅGE]
[ETT FÖRSÖK TILL EN MER KONSTNÄRLIG BILD]
[STEFAN I ETT SISTA FÖRSÖK ATT FÅ EN FISK TILL]
[MÖRKRET SÄNKER SIG ÖVER TJÄRNEN]

Blandade nyheter

[Vinterpyssel]När vintern känns mörk och kall och dagdrömmarna om flugfiske kommer krypande binder man flugor i norrbotten.
Norrbottenskuriren - Flugbindning

[Kick Off flör flugfiskare] Ännu ett stopp på vägen innan fisket drar igång på allvar är flugfiskemässan 14- 16 Mars 2008. Här visas nya produkter kastuppvisning och mycket annat. Jag kommer definitivt att göra ett besök på mässan i år.
Länk till mässans officiella webbplats. www.flyfishingfair.com

[Regnbågar på rymmen] Odlad fisk är många gånger en förutsättning för fiske i en del vatten. Men ibland kan odlad vara mer till skada en nytta för ett vatten. I Dalarna har detta blivit ett faktum. Läs artikeln i Dalademokraten.

Som utlovat

[Falun 28/12 - 07]
Som jag lovade tidigare ska jag skriva ett par rader om vinterfiske. Efter att ha suttit inne alldeles för mycket under julen bestämde jag och Martin att vi skulle sticka ut och prova lite pimpelfiske efter regnbåge och öring. Vi bestämde oss för att åka till Lilla Logärden som ligger ett par mil från Falun. Till en början var jag lite orolig över att isen skulle vara tunn (man vill ju gärna inte bada så här års!) Det var hur som helst helt obefogat, isen var 3-4 decimeter tjock och då ska det mycket till innan man går igenom. Eftersom det var en del som skulle fixas innan vi kunde komma iväg vart vi lite sena ut. Men väl på plats borrades det ett par hål. Det agnades med räka och nu var det bara att hoppas på fisk. Efter en och en halv timme hade vi fortfarande inte fått nån fisk och vi började bli lite hungriga. Ett gäng som satt hundra meter ifrån hade i alla fall fått fisk så vi visste att det fanns. En eld och lite mat trodde vi skulle vara ett fragångsrecept. Vid en slogbod intill stranden fixades det en liten brasa, veden som borde funnits vid slogboden var naturligtvis slut så det fick bli en samlingsrunda innan. Det var skönt att få ingång en liten eld. Trots att det inte var särskillt kallt ute blir man ändå fort kall när man sitter stilla på isen. I ryggsäcken hade vi med oss bacon. prinskorv och rökt lammbog. Denna blandning smakade riktigt gott efter en vända i stekpannan.

Mätta och varma igen skulle det fiskas ytterligare en stund, mörkret var på gång och vi hade inte mycket mer än en timme på oss att lura någon av sjöns öringar att smaka på våra räkor. Tyvärr vart vi överlistade denna gång, fisken var tydligen inte sugen på räkor idag. Kanske det skulle ha fungerat bättre med maggot, vem vet. Nästa gång ska vi i alla fall ta oss ut tidigare och prova lite fler metoder. Det har i alla fall var en trivsam dag och frisk luft skadar ju aldrig. Dessutom fick jag använda kameran idag. Jag postar ett par bilder tagna under dagen.

[EN BILD INNAN DET ÄR DAGS ATT GÅ]
[MARTIN HAR BORRAT SITT HÅL]
[ISBORREN ORDENTLIGT FASTBORRAD]
[MARTIN STEKER KORV OCH BACON]
[SNART KLART ATT ÄTAS]
[JAG HAR FORTFARANDE INTE FÅTT NÅN FISK!]

Ny kamera

Nu har jag äntligen införskaffat mig en ny kamera. Som jag tidigare många gånger nämt här på bloggen så badade ju min förra kamera. Nu blev det en Nikon D40, valet stod mellan den och en Pentax 100 S. På nåt sätt sätt det som om Nikon gör bättre kameror även om Pentaxen inte är dålig. Så nu kan jag ladda upp lite bilder med bättre kvalitet än de som tas med mobilkameran. Meningen var att det skulle bli lite fiske nu i veckan men det fick ge vika för julbord och byte av termostat i Johans bil. Hoppas på att man kan komma ut lite under julledigheten. Nu har jag i alla fall gjort lite reserch på tänkbara sjöar. Det vore fint att dra en skaplig öring och lägga i röken.

Jag återkommer väl när det väl blivit av och då med bilder oxå.

Kallt väder!

Nu har det varit en bra bit under nollstrecket ett tag. Detta innebär att isarna börjar bli tillräckligt tjocka för att jag ska våga mig ut på dom. Det har pratats en del i veckan på jobbet om att åka iväg och pimpla lite röding. Isfiske är ju dock inte riktigt min grej, men i brist på flugfiske får man ju göra så gott man kan. Vi har hört talats om en mindre sjö där det ska finnas riktigt grov röding. Enligt rykten ska även det svenska rekordet på just rödning vara från den sjön. Hur det ligger till med sanningshalten i det ryktet vet jag inte. Hur som helst ska det finnas grov fisk och det är ju alltid lockande.

Nu när det inte är nån snö är isarna riktigt fina och jag hoppas på en dag med mycket sol inte inte så många minusgrader. Fast å andra sidan hade det varit trevligt med mycket snö så man kunnat ta skotern ut på isen. Men det kommer förhoppningsvis mer snö i vinter. Jag återkommer med en detaljerad rapport hur rödingfisket har gått senare i veckan.

Harrfiske i regn och blötsnö

Idag vart fiskesuget alldeles för stort, jag och Martin fick för oss att vi skulle åka till Krokfors och prova att fiska lite harr. Väl medvetna om att det är näst intill omöjligt att få fisk en dag som denna var vi optimistiska när vi åkte. Vädret var inte det bästa tänkbara, ett par plusgrader och snöblandat regn i luften är inte direkt njutbart. Väl på plats kände jag redan när jag hoppade i vadarna att det skulle bli kallt, fingrarna var iskalla redan när jag satt ihop spöt och knutit på en fluga, men skam den som ger  sig. Jag kan inte påstå att det blev mycket bättre när jag kom i vattnet, vattenståndet är högt och strömmen är stark så här års och man vill verkligen inte ramla i vattnet nu.

Fisket gick väl som vi hade förutspått, alltså inte ett liv, till en början i alla fall. När jag kommit en bit nedströms känner jag i alla fall ett hugg på min fluga, det är mycket försiktigt men det är i alla fall fisk. Hoppet tänds för en kort stund om att få fisk men slocknar ganska snart igen. Vi fiskar i en timme sen är vi kalla och blöta och det känns som en bättre ide att åka hem och bädda ner sig i soffan.

Jag tog ett par bilder och vad säger ni, ser det inte härligt ut?