Skön helg

Helgen som var visade sig bli riktigt trevlig. I fredags kom bror upp till Falun på besök. Efter lite fiskeshoping vart det ett par öl på Kopparhatten med några kompisar. Kvällen avslutades med inköp till en mastodontfrukost. Lite sega på lördag förmiddag (efter en grym frukost) var det dags för fiske. Det visade sig att Sätterbotjärn var stängd så vi fick leta oss vidare. Vi provade i örattjärnarna men utan nåt resultat.

Lördagkvällen spenderades på Harrys där Dregen vände plattor... det var alltså lite kvalitet på musiken för en gångs skull. Kvällen förgyldes även av hjälten från Hjularbo - Discokjelle. Många knäryck blev det under kvällen.

Söndagen ägnades till stor del av brombyte på brors bil. Lite bakis var detta lite lagom kul och som alltid går aldrig att mecka bil problemfritt. Hur som helst lyckades vi få dit skiten och problemet var löst. Resten av södagen blev det mest snurrande i bilen och någon plan.

Imorrn är det äntligen dags för premiärfiske i strömmande vatten efter öring. Det kommer bli fiske i Lamborn och Tängerströmmen. Bara hoppas på fiskelycka och att man inte ramlar i... har ju hänt förr men nu är det jävligt kallt i vattnet.

Nu börjar det närma sig

Nu börjar det närma sig premiären för fiske i strömmande vatten. Den första maj hoppas vi på fint väder, rätt vattenstånd och en massa fisk på kroken. Ledighetsansökan är inlämnad och beviljad så nu återstår bara att välja rätt taktik och dom rätta flugorna. När man har provat hela fluasken så brukar det ju ändå visa sig att det klassiska harörat var det fungerade bäst i alla fall.

Nu har man äntligen blivit ledig efter en skiftperiod. Igår såg jag ljust på den första lediga dagen. Med tanke på gårdagens väder så var planen att idag sitta på kopparhattens uteserving och dricka ett par öl. Det blir ju sällan som man har tänkt dock. När man slog upp ögonen idag så täcktes himlen av tunga molm. Det var i och för sig varmt men den rätta stämmningen infann sig inte. Förhoppningsvis så blir vädret bättre till helgen. Lite fiske och lite öl... blir king som fan.

Vi ses på fredag bror.

Kort dag på jobbet

Idag blir det en kort dag på jobbet. Tre timmar, satan så skönt... Sen blir det planeringsmöte hos Von S, med lite mat och förfriskningar. Just nu är det ju tyvärr typiskt aprilväder så fisket får ligga på hyllan ett par dagar till. Det är väl ganska bra ändå, hade det varit grymt väder hade man ju bara haft ångest över att man är tvungen att jobba hela helgen. Ett ganska meningslöst  blogginlägg, men det kommer nåt vettigare senare.

Årets första gäddfiske

Igår var det dags för årets första gäddfiske. Det skulle ske i Aspan, en liten sjö utanför Borlänge. Det blev fiske från båt med levande agn, jiggar och wobblers. Redan efter 10 minuter krokade jag på en gädda. Detta såg mycket positivt ut för fortsättningen tyckte jag. Bara några minuter efter krokade Stiffe en gädda. Olle fick bara titta på när vi drog upp våra gäddor. Detta skulle bli dagens enda fångst. Efter detta fiske vi av resten av sjön men utan resultat. Vi får hoppas på ett bättre fiske på tisdag, och med gäddor som hunnit växa till sig lite. De som fångades idag tillhörde inte det tyngre gardet.

Deklaration

Jaha då var det dags att deklarera igen då. Det har ju inte varit nåt problem förut så det borde det väl inte vara den här gången heller. Så fel man kan ha! Att sälja en bostadsrätt med vinst ska tydligen straffas hårt. Inte nog med att fogden ska ha sin del, jaja fair enough, skatt ska man väl betala. Men om jag nu ska betala skatt så kan väl i alla fall skattemyndigheten ha vänligheten att tala om mycket jag ska betala. Men nej så enkelt ska det ju inte vara. Ett häfte på fyrtio sidor med instruktioner och räkneexempel skickar man med istället. Man kanske skulle ha vart lite mer aktiv på mattelektionerna för detta är en resa tillbaka till en tråkig mattelektion med världens längsta "lästal" Ja det är bara att sätta sig och klura... eller kanske inte, turligt nog känner jag någon som jobbar på skatteverket. Med detta i tankarna tänkte jag att jag åker och fiskar istället. Väl på plats blåste det 2000 sekundmeter så det blev inte så mycket fiske idag inte.

Varken skattegudarna eller vädergudarna var med mig idag.

Trägen vinner

Efter en seg dag på jobbet fick man äntligen åka hem, byta om, plocka ihop fiskegrejerna och åka iväg. Vädret var fint, soligt men lite blåsigt inlednigsvis. Klockan 15:00 fick jag iväg dom första kasten. Undra vilken fluga som kan tänkas funka idag? Typiskt nog hade jag inga streamers som sjunker tillräckligt. Tillsammans med flytlina var detta ingen kanonkombination för dagen. En och en halv timma senare slutar det äntligen blåsa. Det är fortfarande bara 5 plusgrader med det känns ändå lite varmare. Många flugbyten har hinnit göras under tiden, men ändå ingen lycka. Tjärnen ligger nu som en spegel och nu början fisken vaka. Mitt hopp tänds på nytt. Nu jävlar ska det väl ändå bli nåt. Ytterligare en timme senare har jag serverat ett helt smörgåsbord av flugor men inget verkar duga åt dom. Jag fortsätter envist att kasta och fingrarna har för länge sen frusit till is. Nej nu ger jag upp. Sagt och gjort börjar jag plocka ihop och går lite sakta mot stigen på andra sidan. Ett vak... ett till... Hmm ska man inte testa lite på andra sidan också? Så får det bli. Jag går över till andra sidan och börjar återigen kasta mot ett par vak. Det verkar som om fisken tar mygg på ytan. Jag knyter på en myggimitation, väntar på ett vak. Där! kastar och får den perfekt. Igenting händer. Jag upprepar ett par gånger men inget verkar fungera. Gör ett nytt flugbyte till en nymf som mer liknar en brun maggot. Kastar ut och PANG! Där sitter den. Äntligen, vilken känsla efter långt slit får jag äntligen en fight. Det är ingen jättefisk men ack så härligt att känna den kämpa.

Återigen har man fått det bevisat; tålamod ger utdelning. En bild innan han fick simma tillbaka igen.

image7

Nu kan jag slappna av lite och bara njuta av utsikten en stund innan det är dags att bege sig hemåt igen.

image8

Lite valuta från SVT

Äntligen får man åtminstone nånting tillbaka för allt man betalar till radiotjänst. Nu ska nämligen SVT satsa miljarder på HDTV. Man vill att inom 3 år ska all "Primetime tv" sändas som HD. Synd att kanalerna i övrigt inte har mycket att erbjuda. Vi kan i alla fall se fram mot att se OS i Peking i HD-format nästa år. Hoppas att SVT kan börja visa lite kvalitetstv och inte bara en massa finkulturellt elände. Nog har väl SVT sina kvalitéter men det kunde ju vara mycket bättre. Med dessa tusentals kronor vi betalar bör vi också få ställa lite krav på det som ska sändas.

Sömnlös i Falun

Efter 7 dagars jobb var jag trött som fan, efter 2 dagars ledighet är jag för utvilad. Jag hade tänkt att sova tidigt även idag [läs igår] Problemet är bara att jag vaknar klockan 02:11 klarvaken, känner nästan omgående att jag kommer inte somna igen. Så det är bara att gå upp och hitta på nåt. På tv är det visst inte så mycket att se. Jag tror jag ska roa mig med att se en sässong av 24 på dvd istället. Detta är helt klart nackdelen med att jobba skift, man får ju aldrig nån normal dygnrytm.

Kvällsfika

Kvällsfika på kopparhatten med Magnus och Krille blev till ett par bira på Olearys och lite slutspelshockey. Det vart en trevlig måndagskväll. Tyvärr gick det ju inte så bra för Hv, förlust mot Modo och slutspelet är slut för Hv´s del. Egentligen är jag inte direkt intresserad men men. Nu är jag ledig ett par dagar och tänker mest bara slappa. Idag blir det lite lunch med grabbarna, en promenad och ett gympass.

Alla gillar inte fotboll...

Det är ju inte alla som gillar fotboll. Den här gynnarn gjorde min natt på jobbet i alla fall. Skrattade länge åt denna. Det var nog tröttheten som gjorde den så kul. Nu ska det bli skönt att lägga sig å sova ett par timmar. Sen blir det ett träningspass med Toob. Skönt att bara slappa i soffan lite innan man går å lägger sig.