Rökt fisk till nattskiftet

Det var som planerat en fisketur idag. Dock vart det inte två stopp som jag hade planerat. Nej jag fick en fisk ganska omgående efter jag börjat fisk. Då kom jag och tänka på att det skulle smaka gott med lite rökt fisk att ta med till jobbet. Man måste ju ha nåt att trösta sig med när man ska jobba natt. Så nu ikväll har jag rökt en fin regnbåge på strax under kilot. Ja måste säga att det var tur att jag köpte en stor röklåda, det är precis så dom rackarna får plats.

Sommarens finaste öring

Idag tog jag en öring, inte den största men definitivt den finaste i sommar. Jag åkte ut en sväng efter jobbet och då till en av tjärnarna för att fiska regnbåge. Det har blivit en hel del sånt fisket på senaste tiden. Kanske just för att fisket har varit så otroligt bra en tid tillbaka. Idag när jag kom till tjärnen vakade detlt  inte nånting. Efter en timme hade jag bara sett ett fåtal vak. Jag funderade en stund på att åka en av klubbens strömmande vatten. Just det här vattnet har jag haft lite svårt för. Det är ett litet vatten som ligger otroligt fint, men det är riktigt svårt att få fisk. Det är endast öring i ån och av en naturlig stam vilket gör den extra vaksam mot allt som kommer flytande. Men idag tänkte jag i alla fall ge det här vattnet en chans. Det är helt klart inte nåt jag ångrar nu i efterhand. Redan vid den första sträckan som jag fiskar av hugger en öring, jag tror att det är en liten rackare för den gör inte mycket väsen av sig. Men det visar sig att den ställt sig stilla i strömmen och när den vänder och gör en kort rusning nedströms känner jag att det är en fin fisk. Jag drillar fisken på kort lina och när jag tar in den är det den finaste öring jag sett på länge. Den är alldeles knallgul med illröda prickar, skinnet känns som sammet när jag försiktigt greppar fisken för lösgöra den. Jag tar inte upp den ur vattnet utan krokar loss och låter den sticka iväg nedför strömmen. Den här fisken för givetvis simma tillbaka, här skulle jag aldrig ta upp en öring oavsett storlek. Tyvärr jag har jag ingen bild på denna fina skapelse. Det var bara mobilkameran som var med idag och jag ville inte krångla fram den och därmed riskera att skada fisken. Nu vart jag helt klart taggad att göra flera försök här inom kort, jag vet ju att det finns större öringar i ån.

Då var det klart

Nu har jag hämtat bilen i Avesta och nu står den på parkerigen. Jag måste säga att jag är helt nöjd med detta köp. Hoppas nu bara bilgudarna är goda och sänt mig en problemfri bil... om det nu finns såna.

Tyvärr verkar det som om den förre ägaren var raggare på 80-talet. Inte direkt snyggt att måla texten på däcken!!!

Ny bil

Hyundai Santa FeIdag har jag haft kontakt med en bilhandlare i Avesta. Nu har jag äntligen bestämt för att byta bil. Det är på tiden att jag skaffar en bil som passar mina syften lite bättre. Hittills har jag åkt i en Volvo V40 T4 vilket kanske inte är den optimala bilen när man kommer ut på dåliga vägar i skogen. Nej nu har jag i stort sett gjort klart en affär på en Hyundai Santa Fe  och om allt går som det ska åker jag och hämtar den imorgon. Jag har hållt på och velat fram och tillbaka länge nu om jag ska köpa en ny bil eller inte, men har jag som sagt bestämt mig. Jag tror att jag kommer bli nöjd med den här bilen. Den kostar inte en förmögenhet och den har bra komfort och skaplig framkomlighet så det ska väl duga som fiskebil.

Jag återkommer imorgon om hur det har gått med denna bilaffär!

[Ja det är bilen på bilden som jag har tänkt att köpa.]

Gäddfisket på Runn

PP med spöt i högsta huggJa gäddfisket på Runn vart inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag har visserligen aldrig fiskat på Runn förut men jag vet ju att ska finnas gott om gädda i sjön. Mina följeslagare för dagen var om man ska använda en mer ungdomlig term rena Noobs. Ja i alla alla fall så när som på en som fiskat en del tidigare.

Efter att jag och Johan blivit upphämtade vid slussen i Falun styr vi ut på fjärden och lägger i våra beten. Jag fiskar på en stor Zalt i grönt och svart och de andra på wobblers i olika färger och storlek. Det börjar bra när jag måse påpeka Johan att han håller spöt upp och ner. (No offence Johan) Hur som helst börjar det ganska bra beror på hur man ser det, PP säger i alla fall att han tycker att det känns tungt i spöt och jag ber att få känna. Det visar sig att han har fisk på, hans livs första jag tror jag. Han sätter igång och veva och en stund senare kan vi konstatera att det var en gädda på ca 2kg. Han hade i ett svagt ögonblick lovat att skulle äta en gädda om han fick en. Men när han får se den är han av en annan inställning till den saken. Själv anser jag att gädda är okänligt som människoföda. Ingen verkar vilja ha upp gäddan i båten så jag krokar av den i vattnet så den får simma tillbaka. Lika bra det, när det gäller catch and release så är det ju bäst att ha så lite kontakt som möjligt med fisken. När fisken väl är i vattnet fortsätter vi på kurs mot Skjutudden och jag tänker att det här kanske blir bra i alla fall. Jag brukar ju inte gå fisklös på mina turer.

Jag provar nu att byta till en annan wobbler i blått och silver. Nu ska det väl i alla fall hugga på nåt. Men nej det är fortfarande helt dött för alla fyra. Fyra personer i båten visade sig för övrigt vara i mesta laget att vara i båten. Vi gör en lång sväng och går mot samma ställe där PP fick sin gädda och hoppas på att få nåt på tillbakaturen.

Kväll på RunnEfter att ha passerat det området en gång till har vi fortfarande inte fått någon mer fisk. Dessutom ser PP att det inte finns nån olja i motorn vilker leder till att vi måste gå i land för att fylla på. När vi väl är ute på sjön igen går vi motFrämby udde och Källviken. Här är det inte lika djupt och vi får alla bottenkänningar och vi får ta upp flera gånger för att rensa dragen från sjögräs och annat. Efter 20 minuter får i alla fall Oskar känning i spöt och kan snart meddela att han har fisk på. Det visar sig vara en abborrre på 3-4 hekto. Även denna fisk får simma tillbaka för att förhoppningsvis få växa till sig lite till.

Vi fortsätter på samma kurs i närmre en timme innan vi bestämmer oss för att ge upp för dagen. Fisket vart inte riktigt som jag hade tänkt mig men det var riktigt trevligt att komma ut på sjön. Jag hoppas att det blir fler turer nu när jag lokaliserat en båt bland mina vänner. Det ska väl inte vara helt omöjligt att få upp en fin gädda... Micke du kanske har några tips var vi ska leta nästa gång ;)

Ny rulle

Loop Evotech G3Idag vart det till att spendera lite pengar på Capri-Corn. Har varit sugen på en Loop-rulle ganska länge nu. Dessutom var jag inte helt nöjd med min gamla. Bromsen fungerar inte riktigt som jag vill. Det känns på den nya rullen att det är riktig kvalitet. Den går hur lätt och smidigt som helst. Hoppas jag kommer bli nöjd med den här.

Idag blir det inget flugfiske men väl en tur på Runn. Vi är några killar som tänkte sticka ut och fiska lite gädda. Det var riktigt längesen jag gjorde det så det ska bli kul. Jag passade på att skaffa lite nya wobblers igår så nu har jag en arsenal med nya prylar som måste testas. Jag återkommer med en utförlig rapport hur fisket gått ikväll. Filmkameran ska med så med tiden kommer det även upp en film. Med tanke på det förra mästerverket så har ni nåt att se fram emot ;) Nu är det bara att hoppas på att vädret håller i sig vi inte blir totalt dyngsura på sjön.

Härlig kväll

Igår lyckades jag och Martin till slut få till lite fiske tillsammans. Jag tvivlade in i det sista att han skulle kunna slita sig från jobbet. Men den här gången kom vi äntligen iväg. Vi körde upp till tjärnen jag fiskat vid i veckan för ett säkert kort. Jag var mer förväntansfull inför fisket än vad jag har varit på länge. Det är ju så mycket roligare att fiska när man är flera. Även om jag gillar att fiska ensam så är kul att dela upplevelsen med nån. Vädret kunde vi verkligen inte klaga på. Lite växlande molnighet, svag vid och inte direkt varmt. Det känns i luften nu att hösten börjar göra sitt antåg.

martin tar igen sig vid stranden På vägen upp stannar vi vid en affär för att införskaffa lite matsäck. Lite Gustafskorv och öl känns som en riktig bra idé. Väl framme skyndar vi oss få ordning på grejerna, klockan är redan ganska mycket och vi vill få så mycket fisketid som möjligt. När vi stannar vid första fiskeplaten har vi sett ett par fiskar vaka i närheten. Vi lägger ut varsitt kast och det tar inte mer än ett par sekunder innan det hugger på min fluga. Till en början känns det som om det är en abborre som tagit min fluga. Fisken gör korta och knyckiga ryck, men snart kommer en rusning som botar alla tvivel, det är definitivt en regnbåge som tagit flugan. Det känns skönt att ha räddat namnet redan i första kastet. Martin står brevid och kastar på ett en vakande fisk som dock är lite mer svårflörtad än den jag precis håvat och släppt tillbaka.

Efter en stund har även Martin hugg men tyvärr gör han ett lite för hårt motthugg och flugan är ett minne blott. Vi står kvar och kastar på ytterligare några vak innan vi går vidare längs tjärnen. Nu har det slutat vaka och vi sätter oss och äter lite korv medan vi väntar på att nästa vakperiod ska komma igång. Det är en rikitgt fin kväll och molnen har jagats bort ersatts med en svagt blå himmel. Under tiden vi käkar lite passar jag på att knyta om tafsen, efter att ha synat den ser jag att det är hög tid, man vill ju inte tappa en fisk för att man slarvat med tafsen. Under tiden vi suttit och käkat har det börja vaka lite igen och snart är vi igång med fisket igen.

Förningen en kväll i Augusti Kvällens fiske fortsätter men nu verkar det som om fisken är lite trögare. Dessutom vakar det inte lika intensivt som tidigare. Martin bestämmer sig för att prova på det ställe där vi började. Jag står kvar och blindfiskar tills jag hör martin ropa att han fått fisk. Jag tar med mig kameran och går bort till honom för att försöka få nån bra bild på fajten. Men jag hinner inte mycket mer än komma fram så släpper fisken. Vi båda går nu tillbaka och fortsätter fiska. Nu har vinden lagt sig helt och det börjar återigen vaka lite. Jag kastar på ett vak och väntar spänt på att fisken ska visa sig. Jag har precis tänkt att lägga ut ett nytt kast när fisken försiktigt kommer upp och tar flugan. Motthugget kommer perfekt och jag har krokat en ny fisk. Det här blir kvällens fight. Den gör flera långa rusningar och jag har många meter av backingen ute. Den här fisken vill Martin gärna ha, han har inte fått nån båge på länge så vi tar upp den. Medan han rensar fisken lyckas jag kroka ytterligare en fin fisk. Kvällen börjar lida mot sitt slut och jag ska iväg och jobba. Vi kan bara konstatera att vi haft en mycket trevlig kväll med underhållande fiske. Även om inte Martin lyckades få upp någon fisk verkar han ändå rätt nöjd han också.

Nu finns ett nytt blogginlägg

Nu finns det ett nytt blogginlägg på www.flyfisher.se Jag glömde att dubbelposta den här gången. Ska se till att göra det nästa gång. Men vill ni läsa så får ni surfa vidare.

Nu är regnbågen på gång

Nu är verkligen regnbågen på gång! Idag efter jobbet stannade jag bara till hemmavid för att byta om och hämta fiskegrejerna. Som jag skrev på bloggen igår var jag ju tvungen att prova mina nybundna flugor. Efter att jag bundit klart dom tyckte jag nog att de i alla fall liknade de E-12:or jag har köpt tidigare, men nu var det upp till bevis!Redan när jag går längs stranden på tjärnen ser jag åtminstone fyra, fem, vak. Jag vet att fisken borde vara pigg nu, det var den i alla fall i söndags när jag och bror var här. Vädret är helt ok, lite sol, lite vind och inte så varmt. Jag gillar inte när det blåser, men det har ju sina fördelar om det inte är en klar vattenspegel. Redan vid bilen har jag tacklat upp med en E-12 så när jag kommer fram kan jag börja kasta på vakande fisk direkt. Flugan hinner inte mer än landa på vattenytan i det fösrta kastet innan fisken hugger. Nog för att jag har fått fisk på första kastet förut, men nu är jag allt annat än beredd. Jag har en del löslina liggandes på marken och jag försöker bromsa linan när fisken rusar som en galning. När linan snabbt löper mellan mina fingrar går det så fort att jag bränner mig på linan. Jag blir tvungen att släppa linan och när slaklinan är slut blir det ett för hårt ryck när rullens broms sätter sig till motvärn.

Jag kan med svidande fingrar konstatera att min fluga har fungerat även om inte tafsen höll. Turligt nog lyckades jag binda två E-12:or igår och jag knyter snabbt på en ny för att göra ett nytt försök. Jag står en stund och kikar över vattnet för att hitta ett vak att kasta flugan mot. Nu vakar fisken mer mitt ute på tjärnen, långt utom räckhåll för min fluglina. Men efter en liten stund så ser jag jag regbåge stiga majestätiskt ur vattnet. Ett fint "head and tale-vak" skvallrar om att jag just sett en ganska stor fisk vaka. Jag lägger ut ett kast ungeför en meter från där fisken nyss vakade. Det tar kanske fem sekunder innan fisken stigen och gör en attack mot flugan. Nu är jag lite väl taggad och mitt mothugg hinner före fisken. Flugan landar nån meter bort och jag börjar dra in linan för att göra ett nytt kast. Den här fisken tänker dock inte ge sig i första taget utan hugger på den flyende flugan. Nu hugger den fast av sig själv och jag får börja en underhållande fajt med riktigt pigg regnbåge.

Jag kan efter en stund håva en fisk som efter avlivning väger in på 1,22 kg. [Ja nu har jag äntligen köpt mig en digital våg] Den här fisken får komma med hem, det var ett tag sen jag lagade en god fiskmiddag. Eftersom jag inte vill att fisken ska bli dålig går jag över till andra sidan och rensar fisken samtidigt som jag rapporterar in fångsten. Eftersom det har vaket en hel del där också bestämmer jag mig för att fiska av den stranden också. På den här sidan svärmar det verkligen med någon sorts flygmyror. Nu är inte min E-12 så intressant längre. Jag knyter istället på en liten grå superpuppa och hoppas att den ska kunna lura nån hungrig båge. Efter lite kastande hugger det igen. Den här gången är det en lite mindre fisk som hittat flugan. Den här fisken får simma tillbaka såsom ytterligare en regnbåge och en abborre. När jag åker hem är jag riktigt nöjd med dagens fiske. Det var kul och se att mina flugor faktiskt fungerade. Regnbågen som fick följa med hem slutade som en fiskgratäng smaksatt med dill och citron.

Nu börjar jag binda flugor

Trots att jag nu har flugfiskat i många år har jag aldrig varit intresserad av binda mina egna flugor. Men ska jag vara ärlig så har jag haft funderingar på att börja med detta. Nu passade det ju så bra att jag fick ett start-kit för flugbindning i födelsedagspresent. Så nu har jag suttit och fipplat till mina första flugor. Det jag valde att börja med vart E-12, en klockren fluga för regnbågsfisket. Jag och bror fiskade ju igår med just E-12 vilket fungerade bra. Nu har jag som sagt bundit ett gäng egna. Det kommer bli spännande att se om dom kommer fungera.

Jag måste väl även erkänna att det var ganska kul att binda flugor. Men jag känner att jag behöver öva, mycket, mycket, mycket mer. Dessutom tror jag att jag behöver slipa mitt tålamåd lite till. Här kommer en bild på min första kreation.

Nu fungerar även kommentarsfunktionen på www.flyfisher.se.

Respons på flyfisher.se

Jag har ännu inte fått igång funktionen för att kommentera artiklar och blogginlägg på flyfisher.se Det skulle vara kul att höra era kommentar på sidan. Den är precis nystartad så den den kommer efterhand att byggas ut. Just nu känns det i alla fall som jag har hittat den struktur jag vill ha på sidan och nu skulle jag vilja ha lite respons. Kommentera gärna vad ni tycker om den här på bloggen.

/Tack på förhand

Flyfisher.se

Nu har jag fått igång den nya sidan www.flyfisher.se Tanken är att jag framöver ska fasa över bloggen dit istället. Under en övergångsperiod kommer jag att dubbelposta inläggen. På flyfisher kommer jag få större handlingfrihet och kunna ha mer annat material än vad jag kan ha här på bloggen. Jag hoppas att ni kommer gilla sidan bättre än denna blogg. Ni som redan länkar till min blogg får gärna länka till flyfisher också. Just nu återstår en del arbete med vissa funktioner samt en del designmässiga saker att fixa.

Jag återkommer med fler uppdateringar efterhand.

Regnbågsfiske

Nu vart det äntligen lite fiske igen. Idag trotsade jag blåsten och åkte upp till en av tjärnarna. I och med regnen och lite kallare tempraturer så har även vattentempen sjunkigt något. Detta märktes direkt för fisken var helt klart på gång. Jag började att fiska med en röd och svart montana och efter bara ett par kast kommer första dragningen i flugan. Det verkade som om fisken helt klart var nyfiken på flugorna, det blev dock inte några aggresiva hugg. Det vakade en del fisk runt omkring mig men jag fick fortfarande bara dragningar. Efter ca: en timme ser jag en fisk vaka precis intill land. Jag lägger ut ett kast och börja stripa in flugan. Nu kommer hugget snabbt och aggresivt. Fisken rusar och jag känner att det finns mycket kraft i den. Tyvärr är det en massa näckrosor i just den här delen av tjärnen och jag inser snabbt att det här kan bli lite trixigt. Nu gör fisken ett antal rusningar åt olika håll vilket resulterar i att fluglinan trasslar in sig i näckrosorna. Nu har jag tappat kontakten med fisken ooch befarar att fisken har slitit sig. När jag ska börja ta loss linan känner jag till min förvåning att fisken faktiskt sitter kvar. Nu kan jag styra den bort från näckrosorna. Det har gått en stund och fisken som jag nu ser är en öring har nu tröttnat. Håvningen går utan problem och jag kan kort därefter sätta tillbaka den.

Under resten av kvällen lyckas jag kroka ytterligare två fiskar men som båda lyckas slita sig. Det kändes i alla fall riktigt bra att få komma iväg, nu får det inte bli så här långt mellan gångerna

Fredning ger resultat

Att man i Stockholms skärgård har problem med minskade fiskbestånd är väl knappast någon nyhet. Men en nyhet är kanske att man genom fredade vikar nu kan se att fisken börjat ta sig igen. Att freda vissa vikar för lek har resulterat i större abborrar, och då främst abborrhonorna menar fiskeriverket. Stockholms skärgård har sedan 2004 fått 25 fredningsområden där det råder totalt fiskeförbud mellan 1 april och 15 juni. Det här är helt klart ett steg i rätt riktning om vi vill kunna fortsätta att bedriva ett sportfiske och på sikt även ett yrkesfiske. Att freda öringleken i våra strömmande vatten har ju inte varit några konstigheter så då vore det ju konstigt om man inte skulle kunna skydda fisken i skärgården också.

Läs hela artikeln på http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1516939.svd

Låg aktivitet

Det har varit ganska låg frekvens på inläggen nu ett tag. Det beror på flera orsaker. För det första har jag som tidigare nämnt inte fiskat så mycket på senaste tiden, för det andra håller jag på att bygga upp den nya sajten -flyfisher.se och för det tredje ska jag till och fylla 30 vilket kräver en del planering för partajet. Men jag ska försöka skärpa mig här på bloggen och komma med lite nya inlägg. Jag ska försöka att klämma in lite fiske inom de närmsta dagarna. Jag hoppas att ni inte tröttnar i denna stund av Låg aktivitet.