Laddar inför älgjakten

Idag tog jag mig tid till att åka till skjutbanan. Det är hög tid att börja övningsskjuta inför älgjakten. Jag gör det alldeles för sällan trots att det är jäkligt roligt. En bidragande faktor kan ju vara det faktum att det kostar 5 spänn per smäll. Jag sköt i alla fall 20 skott idag. Det räcker helt klart, efter 20 skott med 30.06:an känner man sig ganska mör i axeln.

Resultaten var väl helt godtagbara, men jag behöver skjuta mera känner jag. Med bänkstöd inga problem, då sitter träffarna inom en 5-krona. Helt på fri hand sitter dom i tavlan (A4) stående med stöd av stople inom 8 cm. Jag ska köpa mig ett nytt kikarsikte, det jag har nu är inte det bästa, när det är fixat kommer det att underlätta skyttet en hel del. Det skulle vara trevligt att ha en 22:a att övningskjuta med, billigt och smäller inte så in i helvete heller.

En liten bortglömd skjutbana mitt i skogen, helt perfekt!

Tar jag en tjäder på 100 meter är det väl fan om jag inte ska träffa en älg också

Idag var det bättre fiske

Idag fick jag sms av Daniel som frågade om jag hade lust att fiska. Eftersom jag jobbat natt vaknade jag av sms:et och till en början med ville jag bara somna om, men ganska snart kom fiskesuget smygande. Utan att ens veta vad det var för väder ute tackade jag ja till detta erbjudande. Det skulle visa sig vara helt rätt beslut. Till skillnad från igår var det idag helt vindstilla ute, tjärnen låg som en svart blank spegel under en tung mörkgrå himmel.

Redan när vi kommer till slogboden ser vi flera fiskar vaka, det verkar som om fisken är lite mer på gång än igår. Vi studerar vaken en stund och resonerar oss fram till att det måste vara precis i ytfilmen som fisken äter. Jag knyter på en superpuppa i storlek 18 och Daniel testar med en geting. Jag lägger ut ett kast nära några näckrosor, jag låter flugan ligga stilla på ytan och efter en liten stund bryts ytan och en regnbåge suger i sig superpuppan. Nu märks det att det blivit kallare i vattnet. Fisken drar iväg med en jäkla fart och backingen närmar sig snabbt. Det blir en rolig fajt med flera långa rusningar.

Nästa fisk är det Daniel som tar. En förtyngd nymf som fått sjunka en stund och sakta tas hem blir till slut oemotståndlig för en regnbåge. Även denna fisk är i bra form och rusar ut mot mitten av tjärnen. Efter en snabb avkrokning och lite bilder simmar den återigen i tjärnen. Vi får en varsin fisk till under eftermiddagen båda på mycket små kläckare som fisken tar ytterst försiktigt. Det här var helt klart en bra uppladdning inför nattens arbete.

Fortfarande trögt

Regnbågsfisket har fortfarande inte riktigt kommit igång igen. Jag tog en tur nu på kvällen, förhållandena verkade faktiskt riktigt bra för en gångs skull. Inte mycket vind, lite kallare i luften och förhoppningsvis i vattnet också. Det var inte mycket insekter i farten och därmed sparsamt med vakande fisk. Jag fiskade därför endast under ytan med varierade nymfer och streamers. Jag provar mig runt tjärnen utan att ens känna minsta dragning i linan. När jag kommer till en sten där det brukar stå fisk matar jag ut lina för att börja kasta. Flugan är i vattnet och sjunker sakta. Då. Linan löper snabbare genom spöringarna. Innan jag har fattat vad som hänt sticker en regnbåge iväg med min fluga, jag hinner aldrig göra ett mothugg innan fisken förstått att flugan den tagit inte är ätbar.

Det blir ingen fisk ikväll heller. Men det är en riktigt skön kväll och det känns att hösten är på väg nu. Vilken dag som helst nu kommer fisket att explodera och då kommer jag definitivt vara på plats för dra lite regnbåge.

Äntligen lite fiske

Idag kom jag äntligen iväg på lite regnbågsfiske. Hade fått rapporter om att fisket skulle vara bra nu så jag stack iväg en stund på eftermiddagen. Tyvärr blåste det en hel del men inte värre än att det gick att fiska. Det var rikitgt trögt och till en början såg jag inte ett enda vak. Det tog säkert en timme innan jag ser en fisk vaka.

Jag blindfiskar med stora nattsländor och till slut stiger en båge på en Goddard Sedge. Jag är inte beredd för fem öre så mothugget blir det lite si och så med. Jag fortsättar att fiska mig runt tjärnen utan vare sig vakande fisk eller hugg på min fluga. Jag träffar lite andra medlemmar vid tjärnen och vi sitter å snackar lite skit i slogboden innan jag och Stefan bestämmer oss för att prova en den andra tjärnen istället.

Där börjar allt om igen, kasta byta fluga, kasta byta fluga... Efter en herrans massa kast och flugbyten har jag hittat rätt. En horribel orange skapelse som tas hem snabbt triggar en regngåge till hugg. Det är extra kul att få drilla fisk när man verkligen kämpat för det. Det är en fin båge på ca 8 hekto som gör några rusningar innan jag kan kroka loss den och se den simma ner i tjärnens svarta vatten. Idag hade jag inte kameran med mig, men några bilder vart det i alla fall. Jag måste säga att det blir ganska hyfsad kvalitet på bilder från Iphonen.

Det drar ihop sig

Nu är det inte mycket kvar av öringsäsongen och jag har inte fiskat alls så mycket som jag ville och planerade. Häromdagen var jag och satte upp lite skyltar vid ett av våra vatten. Vi har infört nya regler och det behövdes nya skyltar så alla vet vad som gäller. När arbetet var klart stod jag och  såg ut över ån. I luften svärmade nattsländor och vid en strömkant  såg jag två öringar vaka ett flertal gånger. Fiskesuget kom som ett brev på posten, men tyvärr hade jag inte några fiskegrejer med mig. Jag fick nöja mig med att bara stå och se på denna vakfest.

När jag blir ledig ska jag i alla fall ta en kväll vid denna å och förhoppningsvis få komma till tals med dessa öringar. Dessutom börjar ett roligt sjöfiske på regnbåge. I september, när vattnet börjar kylas av vaknar regnbågen och roliga fajter med skrikande rullar väntar.

En plats för lugn och ro

Älvdalsfiske

Idag blir det en tur till Älvdalen och lite fiske. Enligt den senaste rapporten är det 70m2 tappning i Österdalälven. Det är lite i mesta laget så det kanske får bli fiske i Rotälven eller Vanån istället. Vädret ser ut och bli bra och jag tror att det kan bli riktigt bra fiske under dagen.

Bristen på uppdateringar beror likaledes på fiskebrist. Jag har inte haft tid då jag jobbat i princip hela tiden sen jag kom hem från fiskeresan till Jämtland. Nu kommer det lugna ner sig lite och jag hoppas att det kommer bli mycket fiske nu.