Liten attraktor för vårtrötta regnbågar

Jag kommer ihåg en fluga som jag använde mycket intensivt för att fånga regnbågar. Minnet för detaljerna sviker mig dock en aning. Jag kommer i alla fall ihåg att det var en flashig nymf som funkade klockrent på vårkanten Jag antar att jag köpte den i någon fiskebutik, men jag har inte sett den sedan dess.

Jag tänkte att skulle försöka återskapa denna förträffliga nymf ur minnet. Efter några flugor i skräppåsen hade  jag tillslut bundit en fluga som stämmer ganska väl överens med mitt minne.

Här kommer en kort bindbeskrivning:

Krok: TMC 3769
Bindtråd: Vit
Stjärt: Krystal Flash pearl
Kropp: Flash chenille
Huvud: 3,5 mm silverhuvud

Börja med att trä på huvudet och förtyng 2/3 av kroken med bly. Fäst in bindtråden och linda fast huvudet ordentligt. Vill du vara extra säker så lägg på lite superlim. Fortsätt med bindtråden ner till krokböjen. Fäst in två sycken spröt av Krystal flash pearl. Fäst in chenillen och linda fram till huvudet. Fäst och avsluta med en whip finish.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Oj, något att efterapa till smygfisket efter bäcköringarna här nere snart ;) Ser het ut!

2010-05-18 @ 10:38:30
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0