Vargar och vattenkraft

Vargar och vattenkraft har inget som helst samband. Det är bara det att de senaste dagarna har jag tänkt på hur stor uppståndelse vargjakten har skapat i Sverige. Det är minst sagt infekterat mellan jägare, djurvänner och tyckande allmänhet. Att licensjakt på ett tjugotal vargar kan uppröra så många är rätt konstigt när inte särskilt många reagerar över den totala ödeläggelsen av våra vattendrag som näst intill utrotar fiskbestånden och annat liv som är berorende av strömmande vatten.

Jag tänker inte ge mig in i vargdebatten, den har för länge sen spårat ur fullständigt. Det är lätt att ha en åskikt när den inte innebär påverkan eller ansvar. Många av de som skriker högst bor i delar av Sverige där det inte  ens finns någon varg. Inte heller behöver de göra något för den ena eller den andra sidan.

Jag är ingen vän av vattenkraften, men jag förstår naturligtvis att den behövs. Men behöver vi mer vattenkraft och kan den inte göras mer miljövänlig? Jag gör det lilla jag kan för att bidra, genom att bara köpa el från vindkraft i nuläget. Den är betydligt dyrare men jag tycker det är värt det. Jag hittade en film från Sportfiskarna som tar upp problemet på ett någorlunda objektivt sätt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0