Idag var det bättre fiske

Idag fick jag sms av Daniel som frågade om jag hade lust att fiska. Eftersom jag jobbat natt vaknade jag av sms:et och till en början med ville jag bara somna om, men ganska snart kom fiskesuget smygande. Utan att ens veta vad det var för väder ute tackade jag ja till detta erbjudande. Det skulle visa sig vara helt rätt beslut. Till skillnad från igår var det idag helt vindstilla ute, tjärnen låg som en svart blank spegel under en tung mörkgrå himmel.

Redan när vi kommer till slogboden ser vi flera fiskar vaka, det verkar som om fisken är lite mer på gång än igår. Vi studerar vaken en stund och resonerar oss fram till att det måste vara precis i ytfilmen som fisken äter. Jag knyter på en superpuppa i storlek 18 och Daniel testar med en geting. Jag lägger ut ett kast nära några näckrosor, jag låter flugan ligga stilla på ytan och efter en liten stund bryts ytan och en regnbåge suger i sig superpuppan. Nu märks det att det blivit kallare i vattnet. Fisken drar iväg med en jäkla fart och backingen närmar sig snabbt. Det blir en rolig fajt med flera långa rusningar.

Nästa fisk är det Daniel som tar. En förtyngd nymf som fått sjunka en stund och sakta tas hem blir till slut oemotståndlig för en regnbåge. Även denna fisk är i bra form och rusar ut mot mitten av tjärnen. Efter en snabb avkrokning och lite bilder simmar den återigen i tjärnen. Vi får en varsin fisk till under eftermiddagen båda på mycket små kläckare som fisken tar ytterst försiktigt. Det här var helt klart en bra uppladdning inför nattens arbete.
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0