Sex, död och flugfiske

Ännu en plats i bokhyllan skall krönas av ett stycke flugfiskelitteratur. John Gierach, en helt ny författare för mig, men långt i från någon nykomling. Han har skirvit ett flertal böcker om flugfiske men är även kolumnist i Daily times-Call och Redstone Review.

Sex, Death and Fly-fishing ligger nu på bordet framför mig och jag ser verkligen fram mot att läsa den. Jag ska nog spara den lite till vintern närmar sig. Krypa ner i soffan med en kopp kaffe och bara drömma sig tillbaka till sommarens fiske. När snön yr utanför fönstret behöver själen värmas, och vad passar då bättre en kaffe och en bok om flugfiske. Vill man ha lite extra värme kan man göra kaffet irländskt.

Sex, död och flugfiske. Det är vad som rör sig John Gierach universum. Det är livets, stora och eviga mysterier. Frågor, stora och outgrundliga, och kanske är det bäst så, speciellt när man har stått i flera timmar i en flod utan att ha något att visa upp. Men som Gierach kvickt och kraftfullt observerar om fiskelivet, är att resan till destination, och löftet om större öringar och oupptäckta strömmar är oemotståndlig.

Gierach äventyr tar honom från lugna hemmavatten västerut till platser som Utah´s Green River, Wyoming och British Columbia. Med filosofiska drag och torr humor skriver Gierach om mindre älskade fiskar som harr, om den praktiska nyttan av att föda upp tuppar för sina hackle-fjädrar. I slutändan kan det finnas fler frågor än svar, men det är OK "Jag vet inte exakt vad flugfiske lär oss", säger Gierach, men jag tror det är något vi behöver veta.


Kommentarer
Postat av: Daniel Sporre

Ja John Geirach är ett mycket bra boktips.... Undra vem du fått det av?... =)

2009-09-16 @ 15:52:50
Postat av: Honken

Hehe ja det kan man undra :)

2009-09-16 @ 20:02:09
Postat av: Thomas

Bra bok! Nu blev jag sugen att läsa om den!

2009-10-20 @ 13:07:28
URL: http://atankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0