Berguven

Under mitt och Daniels tidiga vårfiske på regnbåge och öring har ett mönster visat sig vara riktigt framgångsrikt. Flugan är en av Daniels kompositioner och har döpts till "Berguven." Nu tänkte jag offentligöra denna skapelse. Nedan följer en av Daniel inskickad bindbeskrivning. Med en Berguv i flugasken törs vi nästan lova er både öring ocg regnbåge.


1) Fäst kroken i städet och fäst in bindtråden. Linda ner till krokböjen

2) Fäst in några fibrer från guld-fasanens nacke

3) Bind in en oval guldtinsel vid krokböjen och fäst även den flata guldtinseln strax bakom krokögat

4) Linda den flata guldtinslet ner till krokböjen och tillbaka och fäst strax bakom krokögat. Följ efter med det ovala tinslet. Fäst och klipp av.

5) Vingen byggs upp i tre delar. Börja med det gula håret. Välj ut en liten bunt, här använder jag mig av isbjörn för att få en lite styvare undervinge. Men rävsvans går bra det med.

6) Bind in en lite bund orange rävsvans

7) Och överst en svart vinge av rävsvans.

8) Klipp bort hårmaterialet som sticker ut, och forma ett huvud av bindtråden.

9) Rotera kroken och fäst in ett par kulögon under vingens infästning.

10) Avsluta med en whip-finish knut och lacka huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0