Kommentaren om vattenkraft i Lungsjöån

Ni kanske har läst Olas kommentar om att en ansökan om att få bygga ett kraftverk i Lungsjöån lämnats in till Länsstyrelsen. Detta gjorde gjorde mig nyfiken så jag tog kontakt med Miljöbalksfunktionen på länsstyrelsen för att kolla om detta stämde. Svaret jag fick var både glädjande och oroande. Det finns ingen ansökan inlämnad, men de har hört att en person har sådana planer. En ansökan om ett vattenkraftverk ska föregås av en samrådsfas där berörda parter får säga sitt innan den lämnas in till miljödomstolen.

Jag ska försöka hålla mig uppdaterad om hur det går med det här. Det vore olyckligt om det byggdes ett kraftverk i Lungsjöån. Det kan helt enklelt inte vara särkilt lönsamt heller. Jag vet inte, men jag hoppas att Jonas Hagborg drar in mer pengar på att sköta och upplåta Lungsjöån och Borrsjöån för fiske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0