Helt galet torrflugefiske

När jag vaknade i morse var fiskeabstinensen klart påtaglig. Det har ju inte blivit något fiske på över en vecka nu. Vid lunchtid sticker jag iväg till en av klubbtjärnarna, jag är sugen på torrflugefiske efter öring och regnbåge. Himlen hotar hela tiden med regn, men än så länge är det uppehåll. Uppehållet ska dock inte vara länge. När jag fått ihop grejerna börjar ett lätt regn falla. Varken jag eller fisken bryr sig om regnet, det vakar hela tiden över hela tjärnen. Jag lägger ut en brun dagslända på ett vak. Det hugger direkt! En öring. En av ettåringarna. Det är kul och se att de har klarat vintern, de är små men riktigt fina. Guldgul med skarpt röda prickar. Jag krokar snabbt av öringen så den får simma tillbaka igen. 

Jag torkar flugan med några luftkast och låter den landa på vattenytan igen. Det tar inte många sekunder innan en fisk tar den. Den här gången är det regnbåge. Den gör en snabb rusning och kommer sen upp ur vattnet som en luftvärnsrobot avfyrad från en ubåt. Efter några fler sådana uppvisningar kan jag landa och återsätta regnbågen. Regnet tilltar och så även fiskens aktivitet. Det är hugg hela tiden. Kasta. Drilla. Släppa tillbaka. Det börjar kurra i magen och jag går till slogboden för att tända en brasa. När jag sitter och äter grillad kabanoss med bröd ser jag en rovfågel cirkla över tjärnen. Jag tror att det är en fiskgjuse som letar efter något att slå ner på. Den tar fart, dyker mot vattnet, tumlar på ytan och jag undrar om den slog ihjäl sig. Den breder ut vingarna och lyfter igen. Vad jag kan se så har den ingen fisk i klorna. En minut senare ser jag vad den attackerat, en sjöfågel som jag inte kan artbestämma kommer upp till ytan. Den här gången kom den undan med blotta förskräckelsen, men fiskgjusens vakande ögon finns i periferin. 

Efter maten fortsätter fisket som det började. Det hugger verkligen hela tiden. Jag får verkligen ta igen förlorad tid. Efter sex timmar i regnet känner jag mig nöjd. En fisk ligger rensad i skuffen. Jag hade inte tänkt att ta upp någon fisk idag. Men en regnbåge hade krokats i ögat så den får hamna i röken så här till midsommar. Som jag sa i ett tidigare inlägg åker jag numer inte utan att kameran är med. Jag såg visserligen ingen björn idag, men några bilder vart det i alla fall. 








Kommentarer
Postat av: Herr D

det är dessa dagar man kommer ihåg då fisken inte vill hugga över huvud taget, kul med riktigt race :-)

2009-06-21 @ 18:41:13
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Magnus

Härligt skrivet och snygga bilder ;) Ett riktigt race verkar du ha haft!

2009-06-22 @ 14:42:45
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0