Weekendfiske i Älvdalen

BÄSTA FISKET SEDAN KRAFTVERKEN BYGGDES
Tidig söndagsmorgon. Jag packar bilen medan jag väntar på att Martin ska komma. När han väl dyker upp kan jag direkt se att han inte sovit många timmar. Lördagsnatten spenderade han på Peace and Love. Vi packar klart bilen och styr norrut och det tar inte lång tid innan Martin sover. Jag tänker att det är lika bra att han får sova. Jag väcker honom strax innan vi anländer vid fiskecentret. Redan hemma har jag kollat att vattentappningen är inom rimliga gränser så nu återstår bara att köpa fiskekort. Vi passar även på att fråga hur fisket varit den senaste tiden. Svaret vi får är lite överraskande. "Det har inte varit så här bra sedan kraftverken byggdes". Tillägget är att det är ganska trögt på dagarna i och med värmen. Det hade vi väl i och för sig räknat med. Men nu ser vi med spänning fram mot kvälls och nattfisket. 
MED VÅTT OCH TORRT
Innan vi åker till första älvsträckan stannar vi för att handla mat och andra förnödenheter för två dagars fiske. Vi har tänkt att stanna vid en sträcka vi fiskat ett flertal gånger. Vi vet att det brukar stå fin fisk på hela sträckan. Själv är jag fast besluten om att ta grov harr på torrfluga även på dagen. Martin dock satsar på nymf från start. Det ska snart visa sig att han är den som valt rätt. En fin harr mellan 35 - 40 cm tar flugan och första drillning är igång. Själv tänker jag inte ge upp, jag har sett vakande harr vaka så det är bara att hitta rätt fluga nu. Jag provar med superpuppor i olika färger och storlekar. Jag provar lite med kläckare och nattsländor. Det ska visa sig att det är ett eget mönster som kommer fungera. En liten slända som liknar en kläckare gör susen. I skuggan under en bro stiger en harr på flugan och även jag får drilla fisk. I luften är det nästan trettio grader, men värmen känns inte så påtaglig med halva kroppen i älven. Älven håller nämligen en temperatur mellan ca 10 - 13 grader året runt.

KORT MEN INTENSIVT
Under eftermiddagstimmarna passar vi på att laga lite mat och vila lite. Det känns som om jag har förlorat litervis med vätska så några halvkalla Norrlandsguld får råda bot på detta. Under tiden passar vi också på och sätta upp tältet, vi hittar en plats precis invid älven. Vi lagar makaroner med köttfärssås. Det smakar galet gott, det ett tag sen vi åt nu. Slöa efter maten ligger vi och funderar på vart vi ska fiska under kvällen. Vi kommer fram till att det blir sträckan precis där vi är. Det finns många intressanta partier här, och enligt guiden på centret ska det finnas mycket stor harr här. Tillslut börjar älven leva upp, småharr och öring har nu börjat vaka och vi gör oss i ordning för att fiska. Vi vadar mellan olika ställen i älven och får gott om småfisk. Ett parti har vi lämnat ifred, där tror vi nämligen att den stora fisken står. Det ska ta några timmar innan även den stora fisken börjar vaka. Det visar sig att den vakperioden blir kort men intensiv. Dessutom är harren mycket selektiv och det tar en stund innan jag hittar rätt sorts nattslända. Jag får ett par riktigt fina harrar, men dock ingen troféfisk. Det här med "bästa fisket sedan..." var nog lite raljant tror jag. Visst är det bra fiske, men jag har faktiskt haft bättre här. Vi bestämmer oss för att krypa in i tältet relativt tidigt för att kliva upp tidigt och fiska. Med älvens brus utanför tältet somnar vi båda snabbt.

NYA PLATSER
Kommande dag ägnar vi egentligen mycket åt att hitta nya platser inför kommande fiske. Det finns många fina sträckor och vi fiskar en stund för att sedan leta upp en ny. Vi får både harr och öring, men inga jättefiskar, värmen är tryckande och fisken slö. Det mest dramatiska kommer när Martin gör en störtdykning i älven. Jag kan inte annat än skratta, ur mitt perspektiv ser han ut som John Cleese på speed när han försöker återfå balansen. Även denna dag passerar oss och det börjar bli dags att styra hemåt. Vi kom överens om att vi ska försöka göra samma resa en gång till i sommar. Vi vet ju att det finns stora harrar i älven som vi vill komma till tals med.

Idag pratade jag med DD´s reporter och artikeln kommer med största säkerhet publiceras imorgon (fredag) Eftersom det även kommer publiceras på nätet länkar jag från bloggen. Jag avslutar med ett par bilder från Älvdalen.











Kommentarer
Postat av: Magnus

Det var precis en sån här historia jag var i behov av nu. Näst sista dagen på jobbet innan semestern. Kan suget bli större efter vakande Vätterharr. Här är de inte riktigt så stora, men tanken är ju att testa flytringen ordentligt!



Måste säga att bilden med personen i förgrunden till brasan är bland de bästa jag sett på länge!

2009-07-02 @ 15:07:15
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja ut i ringen med dig! Det är ju helt underbart när man har hela semestern framför sig. Jag tackar för det betyget på bilden.

2009-07-02 @ 16:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0