Jämtland

Dag ett och två i Jämtland

 

Årets fiskeresa inleddes med en biltur på 45 mil. Det kanske inte låter så mycket i sammanhanget, men med ett dåligt hjullager kan jag säga att ljudnivån i bilen var direkt obekväm bitvis. Kursen var ställd norrut, och då mot Albacken, Bräcke kommun, Jämtland.

Bokningen gjordes i februari, en fyrbäddsstuga på Albackens jakt och fiskecamp. Tanken var ju att vi skulle vara fyra stycken, men vi vart bara två och vid incheckningen ska det visa sig att vi fått en sexbäddsstuga. Som tur är behöver vi bara betala för en fyrbädds.

Det kanske var lite i värsta laget med en sexbäddare, tre sovrum, tre toaletter och bastu, för två personer blir det gott om plats kan jag lova.  När vi stuvat in all packning och ätit lite mat var det dags att fiska. Vi tänkte prova i en ström ganska nära campen. Min vana trogen tacklade jag med en torrfluga och började söka av några strömkanter. Det tog inte lång tid innan jag kunde börja drilla en välmatad harr. Jag får flera fina harrar på samma ställe, den största runt 45 cm. Fisken vakar inte men tar ändå på torrfluga. Senare fortsätter vi längre nedströms till en bro. Där står det verkligen fisk överallt. Det är mycket smått men även några större. Innan vi är klara har uppskattningsvis landat runt 30 harrar.

Andra dagens fiske bedrevs i Drogsjöforsen, en sträcka vi bokat upp och var ensamma om. Området och strömmarna fullkomligen skrek ”här finns det stor öring” Det skulle dock visa sig att dagens fiske skulle bli trögt. Det vart några harrar och en mindre öring. Jag tror att vi skulle behöva minst en vecka i vattnet innan man börjar se var fisken rör sig. Men förhoppningsvis kommer jag åka tillbaka hit någon mer gång.  Drogsjöforsen är vacker, förförisk och skrämmande. Det växlar med lugna sel, lite snabbare strömmar till rena urforsar. Under natten har ett massivt lågtryck lagt sig över Jämtland. Temperaturen kommer knappt upp till tretton grader. Fisket blir tyvärr lidande av detta, men det finns ändå mycket att upptäcka.

 

Dag 3 Rek och regn

 

Den tredje dagen inleddes med en lång sovmorgon. Vädret var allt annat än bra. Efter lite kaffe bestämde vi oss för att ägna eftermiddagen till att reka i området. Vi åkte en lång tur och hittade många fina strömmar. Vi fastnade speciellt för en av dessa. Och det blev den vi skulle åka till framåt kvällen. Fisket skulle inledningsvis vara ganska trögt. Men efter lite förflyttningar hittar jag en ström där det står många fina harrar. De tar flugan precis under vattenytan och på en halvtimme har jag fått fem harrar på över 40 cm. Vi fiskade en bit in på kvällen, sen vart det bastu och öl hemma i stugan.  Sista dagen återvände vi till samma ström för att göra ett nytt försök. När jag står utvadad en bit ser jag på en stor öring vaka på andra sidan. Jag uppskattar att fisken är mellan två och tre kilo. Vi tar oss över på andra sidan för att fiska på den. Vi provar med både torrt och streamer utan resultat. Det går fortsatt trögt under dagen. Endast några små harrar tar på våra flugor. Dagen och resan går mot sitt slut. Det blir lite mer bastu och plock i stugan.

 

Sammanfattningsvis kan jag säga att fisket inte vart det bästa. Men resan i stort var riktigt lyckad. Jag kommer definitivt åka tillbaka. Det finns så otroligt många och spännande strömmar att fiska i.

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0