Eu-reglerat sportfiske


EU vill som bekant lägga i alla tänkbara frågor. Hitills har sportfisket inte varit en del av EU:s byråkrati. Nu ska det i alla fall bli ändring. Man vill få bättre kontroll på allt fiske som sker av hotade arter. Exempel på skadligt sportfiske finns i Medelhav et där det finns hundratals organiserade, kommersiella båtturer för sportfiskare som vill fiska blåfenad tonfisk. Kan detta jämföras med till exempel svenska fiskecamper i norrland? Den svenska sportfiskeindustrin, om jag får kalla den för det verkar i allra högsta grad för fiskens och naturens bästa.  Hur sedan kontrollen rent praktiskt ska genomföras i Sverige återstår att se, hur ska man egentligen kunna kontrollera alla sportfiskare?

Jag menar att initiativet är ett steg i rätt riktning, något måste göras för att trygga bestånden av hotade arter. Jag är dock rädd att detta bara är en byråkratisk papperstiger som inte kommer morra särskilt länge. Sportfiskare delar naturligtvis ansvaret för våra bestånd men jag anser att fokus först och främst måste ligga på det yrkes- och industrimässiga fisket. Läs en längre artikel på svd.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0