Att det ska behöva gå så långt

Den här veckan dumpar Greenpeace fartyg ”Beluga II” stenblock i vattnet längs Hallandskusten. Aktionen är starkt kritiserad men lika fullt laglig. Länsstyrelsen och miljödomstolen har givit tillstånd för Greenpeace att dumpa stenblock i havet. Syftet med aktionen är att förhindra/försvåra för yrkesfiskarna att fiska med bottentrålar. Kritiken mot detta kommer just från yrkesfiskarna, men det är väl inte så konstigt. Jag brukar i vanliga fall vara emot sådana här aktioner. Jag har lite svårt för idéalistiska gaphalsar oavsett vilket läger de tillhör. I det här fallet är jag lite kluven. Som flugfiskare har jag varit intresserad av fiskevård länge och sett vad som händer i våra hav och andra vatten. Och det känns lite bra att i alla fall någon gör nåt även om jag är lite tveksam över metoderna.

Yrkesfiskarna kritiserar aktion med argument som; det är redan förbjudet att fiska där så det finns ingen anledning att dumpa stenblock. Då kan man tycka att det inte borde spela någon roll för deras del heller. Men i nästa andetag säger de; om våra båtar och redskap går sönder får vi betala det själva. Ja det är klart som fan. Om jag tjuvfiskar och bryter av mitt spö så får jag naturligtvis betala det själv, det gäller i alla lägen förvisso men ni ser ju klokheten i uttalandet.

Nej det är tråkigt att det ska behöva komma till sådana här åtgärder för att rädda fiskbestånden. Men i det här fallet är jag nog på Greenpeace sida. Om yrkesfiskarna hade en mer ekologisk och hållbar plan för sitt fiske skulle kanske detta inte behöva hända.

Läs en längre artikel på DN.se

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Jag tyckte också det var bra, lite stenblock på botten kan inte skada när man ändå inte får fiska där.

/Micke.S

2009-08-12 @ 10:03:19
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja si det är ett dilemme det där, men jag håller med dig i det du säger. Det är en stor industri och om någon kan påverka så det märks tillräckligt snabbt så är det GP och med drastiska åtgärder. Någon gång hoppas man ju att det skall glimma till i huvudet på de med destruktivt beteende.

2009-08-13 @ 21:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0