Småpåvar i fiskevårdsområdena

Idag läste jag en ganska komisk men tillika orande artikel i Fiske-Feber. Artikelförfattaren hade för avsikt att pröva lite nya fiskevatten men möttes av problem redan när han köpte fiskekortet. Det skulle visa sig att många fiskemetoder var tillåtna men dock inte trolling som var just det man hade avsett att ägna sig åt under dagen. Bland annat var det tillåtet med handredskap, mjärdar, nät, långrev med 100 krokar men däremot inte trolling, det var vattnet för litet för. Arikelförfattaren ringer upp ansvarig för området och ställer ett antal frågor och denne bekräftar de dumheter som redan står på kortet. Förlikningen blir att de får fiska med varsitt spö (alltså 3 st) men inte med fyra för det är ju sjön för liten för. Artikeln behandlar sedan problemen med att i vissa fvo´n så finns det väldigt lite kunskap om sportfiske. Det är istället sammanslutningar som vill hävda sina egna intressen och sina husbehov. Hittils har jag inte stött på några såna här galenskapar under mina fiskeresor. Dock har reflekterat över att man inte kontinuerligt följer upp de förutsättningar vattnen har utan fortsätter med de regler som skrevs när fiskevårdsområdet  en gång bildades. Artikelförfattaren nämner ytterligare en regel som tyder på direkt okunskap. På ett annat ställe kan han konstatera att det där förbjudet med ekolod och varaner. Nog för att trollingfiskare ibland använder sig av paravaner, men att de skulle fiska med stora ödlor har jag aldrig hört talas om. Har du stött på något liknande när du varit ute fiskat?

Kommentarer
Postat av: Magnus

Vet en sjö i mina trakter som precis som du beskriver inte har tillåtelse i fiskekorten att idka trolling. Däremot är nät, långrev och angeldon väl tilltaget. Upp till 10 st. angeldon per fiskekortsbetalande får du rätt till på vintern... Det är sjukt. Skall tillägga att sjön är stor!

2008-09-18 @ 09:59:46
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja där ser man, angeldonen glömde jag nämna det stämmer precis med 10 st.

2008-09-18 @ 10:51:11
URL: http://www.flyfisher.se
Postat av: Herr D

Haha...Varaner...den var rolig ;-)

2008-09-18 @ 16:50:01
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0