Höstfiske

Daniel drillar en regnbågeIgår var det en riktigt skön höstdag. Luften var sval och frisk. Stundtals steg även temperaturen till behagliga sommarivåer. Jag och Daniel bestämde att vi skulle ta en fisketur ihop. Daniel är förhoppningningsvis inom kort blivande medlem i Falu SFK och igår följde han med mig som gäst. Vi möts upp och tar sällskap till tjärnen där vi tänkt att fiska under dagen. För det mesta brukar jag vara ensam vid tjärnen trots att det är över 100 medlemmar i klubben. Men idag stod det redan flera bilar på vändplanen och jag hoppades att mina favoritställen inte var upptagna. Väl nere vid tjärnen gör vi i ordning grejerna och småpratar lite med några andra fiskare. Samtidigt kan jag konstatera att det inte vakar särskillt mycket. Detta ska även visa sig vara kontant, vi ser inte många vak och fisken intresserar sig inte heller för våra flugor. Jag hade egentligen tänkt att vi skulle åka till den andra tjärnen så vi bestämmer oss för att grilla lite korv och sen byta fiskevatten.

 

Daniel håvar sin fiskNär vi senare anländer till nästa tjärn så står där ännu flera bilar, jag undrar vad det kommer sig att så många valt att fiska just idag. Det ska i alla fall visa sig att de platser jag brukar fiska vid är lediga. Medan vi knyter på flugor säger jag till Daniel att de senaste gångerna jag varit här har jag fått fisk på första kastet. Jag undrar medan jag kastar ut om denna trend ska hålla i sig. För min del vart det ett trendbrott idag, men för Daniel hugger det på en pigg regnbåge på första kastet. Det blir en underhållande drillning och kan ta ett par bilder med han håller på med den trilskande fisken. Under dagen lyckas Daniel kroka ytterligare två fiskar medan jag inte lyckas kroka en enda. Det var ett tag sen jag gick hem utan att fått drilla fisk. Jag i alla fall två bomskott så pulsen steg lite mer än nomalt och ibland är det gott nog.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Håller med dig! Det räcker att känna fisk ibland. RB är ju vanligtvis ganska enkel att få till hugg också så det är väl skönt med en omväxling ibland.

2008-09-04 @ 10:50:39
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0