Harrförsök #2 genomfört

BRA START PÅ TORRT
Idag vart det äntligen lite fiske på höstharr. Vädret var helt kanon och nu passade det både för min och Daniels del för lite fiske. På vägen till strömmen stannade vi bara för att införskaffa lite grillkorv och vi var vid strömmen i bra tid. Eftersom Daniel aldrig fiskat i det här vattnet försöker jag guida lite och delge mina erfarenheter av det. Vi diskuterar flugval och jag ska köra på mina egenhändigt bundna "Lila tagg" medan Daniel knyter på en torrfluga. Det ska snart visa sig att mitt flugval var fel medan Daniels var helt rätt. Den första harren hugger ett 50-tal meter ner från där vi startade. Just det här vattnet håller inte direkt nån stor harr men det är å andra sidan ganska gott om dom. Nu har även jag knutit på en torrfluga, en superpuppa som för övrigt är min favorit när det gäller harren. Jag behöver inte göra så många kast innan det även hugger på mitt spö. Fisken är riktigt livligt i det kalla vattnet och lever om en hel del vilket gör fisket extra roligt.

GRILLKORV PÅ SLAGGVARPEN
Vi fiskar halva sträckan och går sen tillbaka till bilen för att göra upp en eld. Området kring strömmen ser lite ut som ett månlandskap med all slagg som fraktats hit från Falu koppargruva, antar jag i alla fall. Vi får leta lite efter ved men hittar i alla fall tillräckligt mycket för en liten brasa. Det smakar riktigt bra med korv och en halvljummen cola. Vid brasan spekulerar vi i allt möjligt, t.ex. var man skulle fiska om man var lottomiljonär något som jag tvivlar på att vi någonsin får reda på.

FÖRST HARR SEN GÄDDA
Idag har vi även planer på att testa fiska lite gädda nere i dammen där strömmen mynnar ut. Vi plockar med oss spön som lämpar sig bättre för det fisket och vandrar ner mot dit vi slutade innan maten. Först ska vi fiska lite mer  har  och nu kommer vi till det absolut bästa stället i strömmen. Ett parti med lite lugnare vatten och här vet jag att står harr och väntar. Detta stämmer även idag och vi tar många fiskar just här, ja Daniel tar i alla fall bra många fler än vad jag gör. När vi kommer till slutet av strömmen är det dags att fixa gäddgrejerna. Jag har inte fiskat gädda på flugspö tidigare så det ska bli spännande. Jag har dock inte den ultimata utrustningen till det men det får gå med ett klass 7-spö. Flugorna är stora och gör mycket motstånd i luften så de är riktigt svåra att få ut. Efter en del meckande kan vi i alla fall börja fiska. Jag kör med en röd och vit gäddzonker och Daniel på en grön och glittrig historia. Ingen av oss lyckas dock fånga någon gädda även om jag har ett hugg på min fluga. Vi bestämmer oss för att vi ska fortsätta lite mer med harrfisket innan det är dags att åka hem. Gäddfifsket ska vi ge en ärlig chans någon annan dag, någon annanstans. På vägen uppströms blir det ytterligare några harrar och när vi kommer till bilen känner jag att det här den bästa fiskedagen på länge nu. När allting stämmer är nog fisket efter höstharr bland det bästa! Imorgon blir det ett helt nytt vatten för både mig och Daniel, vi ska testa hur fisket är i Isalaån.









Kommentarer
Postat av: Micke.S

Ser riktigt fint ut det där,blev nästan sugen på att ta flugspöt och gå ner till älven...

2008-09-25 @ 18:28:01
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja det var verkligen en kanondag. Fisken var riktigt på gång!

2008-09-25 @ 18:38:02
URL: http://honkens.blogg.se/
Postat av: joel johansson

Hur gick fisket i isalaån?

2012-01-03 @ 15:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0