Ett tvättäkta put & take-vatten

Klockan 12 slog jag upp ögonen efter 5 timmars sömn. Idag var det bestämt att jag vi skulle fiska i ett tvättäkta put & take-vatten utanför Falun. Redan när jag går upp känner jag att det skulle sitta fint med ett par timmars sömn till. Men finns chansen till fiske så måste man ta den. Daniel hade kollat runt lite och det verkade som om det var nyligen man planterade in fisk. Dessutom vet vi att man sätter in riktigt stora bågar, fiskat på upp emot 6-7 kg. Även om dom är fullmatade med pellets så vore det kul att få påen sån gris nån gång.

Verkligheten vart dock en annan. Det var väldigt sparsamt med vak och eftersom tjärnen är riktigt grund på många ställen sa vår logik att vi borde fiska i den djupare delen. Det visade vara helt fel! Dels ser vi inga vak och dels verkar de inte vara intresserade av att ta under vattnet heller. Till slut har vi fiskat oss runt tjärnen och står nu i en riktigt grund del. Det är då det hugger en båge på Daniels fluga och drillningen är igång. Jag tar in min lina och ställer mig för att se på och kanske hjälpa till med en håv. Det verkar vara en fin fisk, dock ingen jätte. Tyvärr släpper den när den gör en rusning.

En stund senare har jag en fisk som följer min fluga och det blir en stor plog på vattnet. Det här ser ut som om det är en större fisk. Efter några kast till är den där igen och den här gången drar den lite i flugan. Det här ska bli den sista kontakten med fisk för den här dagen. Vi har i alla fall bestämt att vi ska fiska i Dalälven till veckan. Då hoppas vi på en storslagen revanch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0