Trolla efter lax

       Jag tror att jag har nämt förut här på bloggen att jag varit sugen på att prova lite trollingfiske efter lax eller havsöring. Till skillnad från flugfisket kan man väl lugnt säga att det inte är bara att sticka iväg till någon lokal ström eller tjärn. Här det krävs lite mer utrustning minst sagt. Många skulle nog säga att flugfiske är en dyr hobby, men det är inget emot trollingfiske. Till att börja med lär man ha en båt som klarar att vara ute i hårt väder, det är väl den största utgiften. Till skillnad mot flugfisket så räcker det inte med ett spö... prova med tio istället, här ökar nämligen chanserna ju fler spön du använder, den sanningen kanske är giltig även när det kommer till flugfiske, men det är svårt att fiska med fler spön på en gång. Sen kan det vara bra med djupriggar, ekolod och lite annan utrustning. Kalaset hannar snart på hundratusentals kronor, och inte garanterar det för att man kommer få fisk. Jag har nån gång hört att går cirka 70 timmars fiske mellan fångsterna på en lax av respektabel storlek. För i det här fisket är det just storleken man vill åt. Naturligtvis vill jag som flugfiskare alltid fånga mitt livs fisk, en större öring och sitt livs fajt. Men när en trollingfiskare pratar om storlek är det fiskar mellan 15 och 20 kilo. Visst flugfiskas det efter så stor lax som t.ex. i Alta älv i Norge. Men även det fisket är inte förunnat några fattiglappar. Här kan ett fiskekort kosta hundratusen kronor för en vecka.

    Om man inte vill lägga ner hundratusentals kronor på egen utrustning kan man ju alltid åka på en guidad tur. Det finns idag många bra guider runt om i Sverige. Själv har jag varit sugen på havsöringsfiske i stockholms skärgård nu på vårkanten. Jag hittade en artikel i sydsvenskan om en guidad tur utanför Simrishamn. Artikeln väckte i alla fall min nyfikenhet igen för detta fiske. Får väl se om jag tar en tur eller om jag ger mig till tåls tills isarna ger med sig här omkring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0