Harrfiske i Krokfors

Det var som sagt dags att bryta trenden nu. Det fick bli med att åka och fiska harr i Krokfors. Jag har inte fiskat där sedan reparationen av kraftstationen började. Som ni kanske minns skrev jag om det på bloggen. Det har varit alldeles för lite vatten i strömmen och vi har varit rädda för att det ska ha haft en negativ påverkan på harrbeståndet i ån. Det är fortfarande lite vatten och stora delar är torrlagda. Efter en dags fiske verkar det i alla fall som om det inte har påverkat beståndet nämnvärt mycket. Jag fick börja fiska längre ner i strömmen än jag brukar göra men det tog inte så lång tid innan den första harr huggit på en superpuppa. Vädret var helt underbart och harren är ju inte direkt skygg i starkt solsken. Kanske är det därför Westrin kallar den för solfisken, eller vad vet jag.

Under min vandring nedtröms lyckas jag fånga ett 15-tal harrar. Alla låg i spannet 25 - 30 cm vilket är ganska bra för det här vattnet. I vanliga fall brukar det vara mindre fisk. Just det faktumet väcker dock en fråga; har den mindre fisken påverkats av det låga vattenståndet? Det är inte helt lätt att svara på, jag får helt enkelt fiska mera för att få en bättre uppfattning kring det.

Kommentarer
Postat av: Jari

Mycket riktigt att Gunnar W kallar harren just för solfisk, jag har haft lite svårt för den benämningen på harren. Uppe i norr tar den helst på kvällen och tidig morgon, då stiger de riktigt stora upp ur älvens djup för att äta i de grundare ström gliden.

2008-07-25 @ 23:13:52
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Daniel

Vad skönt att harrbeståndet tycks ha klarat sig i Krokfors.

2008-07-28 @ 16:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0