Äntligen vart det lite fiske

KALLGRADER OCH STRÅLANDE SOL
Ja idag vart äntligen lite fiske igen. Ringde Daniel igår och kollade om han ville följa med, och han hade nog lika mycket abstinens som jag så det ville han. Jag kollade vädret igår och det såg lovande ut redan då, och det skulle visa sig bli lika fint väder som vi haft hela julhelgen. När bilen var packad styrde vi mot en regnbågstjärn några mil utanför Falun. Kvicksilvret hade krypigt en bra bit under nollstrecket, biltermometern visade på minus 11,5 grader. Det känns skönt att slippa gå runt i en semifryst sörja och inte veta om isen bär eller inte. Visserligen var isen inte tjockare än dryga decimetern, men vi behövde i alla fall inte oroa oss för om den skulle hålla eller inte.

HELA FISKEARSENALEN VAR PACKAD
Då vinterfiske aldrig riktigt blivit nån favorit hade jag packat alla mina grejer i arsenalen, det vill säga; ett pimpelspö och två blänken. Jag kan erkänna att jag inte ens äger någon isborr. Som en sann fiskegalning borde jag köpa en bara för att det ska finnas. Hur som helst det kanske vore bra om man skulle vilja ta en tur ensam nån gång. Det kanske inte vore så dumt att köpa en skrilla och ett par pimpelspön till också. Jaja det kostar ju inte många kronor så det kan jag säkert kosta på mig,

FISKEN FINNS MEN GER SIG INTE TILL KÄNNA
I just den här tjärnen vet jag med säkerhet att det finns fisk så nu är det bara för oss att visa vår skicklighet inom fisket. Vi ska dock komma att tvivla lite på just den skickligheten. Mina erfarenheter är inte direkt stora när det gäller vinterfiske på regnbåge. Jag har visserligen fått några stycken innan och jag försöker tänka tillbaka på förhållandena som rådde vid det tillfället. Efter att ha letat i minnet kan jag konstatera att det är exakt samma väder och tempratur, möjligtvis är det lite mer snö på isen den här gången. Vi fiskar ett par timmar i ena änden av tjärnen där vi för några månader sen tog flera fina bågar på fluga. På räka och blänke är det visst lite svårare.

KORVGRILLNING ÄR OBLIGATORISKT
Att inte grilla korv en sån här dag vore näst intill straffbart så naturligtvis har vi packat ner korv med bröd. Vi hade dock lite problem att få nån riktig fart på elden i början. Veden var lite sur och det tog sin lilla stund innan det brann ordentligt. Men har man bara lite tålamod så ordnar det sig alltid och det smakade riktigt bra med korv. Värmen från brasan gjorde inte ont den heller kan jag lova.

NÄR DET SKYMMER SKA DET HUGGA
Jag har hört flera säga att när det skymmer ska det vara bra fiske. Ja sommartid vet jag ju att det är så, men är det verkligen samma sak på vintern. Efter vi stoppat huvudet fullt med korv, borrat nya hål, tacklat med nya räkor står vi vid varsitt hål med spänd förväntan. Den första indikationen till liv får jag av ett konstigt ryck i spöt. Jag är inte helt säker på om det är linan som fastnat i iskanten eller och det är en fisk som varit på räkan. Jag tar upp och kollar, mycket riktigt räkan lyser med sin frånvaro. Jag sätter på en ny och släpper ner den i mörkret och det tar inte många sekunder innan jag återigen känner något som är där och drar i tafsen. Samma procedur igen, räkan borta, ny räka sen ner i vattnet. Nu är det stendött, så efter ett par minuter byter jag till ett annat hål. Nu är det samma visa igen, alltså inte ett liv. Jag avverkar ytterligare ett par hål innan jag får för mig att återvända dit jag känt något dra i min tafs.

Jag släpper ner blänket med räkan och tar upp den ett par decimeter från botten. Det är då det smäller till. Jag fumlar med handskarna och känner till min glädje att fisken sitter. När det gäller isfiske är det ju inte direkt nån drillning att tala om. Jag försöker få upp fisken så snabbt som möjligt och den lever om en del vid hålet under isen. Efter lite lirkande kan jag dra upp en välmatad regnbåge på dryga kilot. Det är inte samma glädje som efter en adrenalinfylld drillning med flugspöt, men jag kan ändå säga att värmen sprider sig i hela kroppen efter att fisken är landad. Mörkret börjar sänka sig över skogen, Daniel har tyvärr inte kännt nån fisk än så han fortsätter en stund till. Själv känner jag bara lugnet över att jag hann fånga en fisk till innan året är till ända.







Kommentarer
Postat av: Magnus

Snyggt fiskat!! Gött att det äntligen klev på en fin båge!

2008-12-29 @ 09:59:24
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Grattis!själv blev jag utan på premiärturen:(

Vi hörs/Micke.S

2008-12-29 @ 17:50:30
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0