Gäddfisket på Runn

PP med spöt i högsta huggJa gäddfisket på Runn vart inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag har visserligen aldrig fiskat på Runn förut men jag vet ju att ska finnas gott om gädda i sjön. Mina följeslagare för dagen var om man ska använda en mer ungdomlig term rena Noobs. Ja i alla alla fall så när som på en som fiskat en del tidigare.

Efter att jag och Johan blivit upphämtade vid slussen i Falun styr vi ut på fjärden och lägger i våra beten. Jag fiskar på en stor Zalt i grönt och svart och de andra på wobblers i olika färger och storlek. Det börjar bra när jag måse påpeka Johan att han håller spöt upp och ner. (No offence Johan) Hur som helst börjar det ganska bra beror på hur man ser det, PP säger i alla fall att han tycker att det känns tungt i spöt och jag ber att få känna. Det visar sig att han har fisk på, hans livs första jag tror jag. Han sätter igång och veva och en stund senare kan vi konstatera att det var en gädda på ca 2kg. Han hade i ett svagt ögonblick lovat att skulle äta en gädda om han fick en. Men när han får se den är han av en annan inställning till den saken. Själv anser jag att gädda är okänligt som människoföda. Ingen verkar vilja ha upp gäddan i båten så jag krokar av den i vattnet så den får simma tillbaka. Lika bra det, när det gäller catch and release så är det ju bäst att ha så lite kontakt som möjligt med fisken. När fisken väl är i vattnet fortsätter vi på kurs mot Skjutudden och jag tänker att det här kanske blir bra i alla fall. Jag brukar ju inte gå fisklös på mina turer. 
 
Jag provar nu att byta till en annan wobbler i blått och silver. Nu ska det väl i alla fall hugga på nåt. Men nej det är fortfarande helt dött för alla fyra. Fyra personer i båten visade sig för övrigt vara i mesta laget att vara i båten. Vi gör en lång sväng och går mot samma ställe där PP fick sin gädda och hoppas på att få nåt på tillbakaturen. 
 
Kväll på RunnEfter att ha passerat det området en gång till har vi fortfarande inte fått någon mer fisk. Dessutom ser PP att det inte finns nån olja i motorn vilker leder till att vi måste gå i land för att fylla på. När vi väl är ute på sjön igen går vi motFrämby udde och Källviken. Här är det inte lika djupt och vi får alla bottenkänningar och vi får ta upp flera gånger för att rensa dragen från sjögräs och annat. Efter 20 minuter får i alla fall Oskar känning i spöt och kan snart meddela att han har fisk på. Det visar sig vara en abborrre på 3-4 hekto. Även denna fisk får simma tillbaka för att förhoppningsvis få växa till sig lite till. 
 
Vi fortsätter på samma kurs i närmre en timme innan vi bestämmer oss för att ge upp för dagen. Fisket vart inte riktigt som jag hade tänkt mig men det var riktigt trevligt att komma ut på sjön. Jag hoppas att det blir fler turer nu när jag lokaliserat en båt bland mina vänner. Det ska väl inte vara helt omöjligt att få upp en fin gädda... Micke du kanske har några tips var vi ska leta nästa gång ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0