Sammanfattning av dagens fiske

Nu är jag hemma igen och det känns att man har varit ute hela dagen. Det vart ju en promenad på nästan två mil. Det var lite av en chansning, jag visste ju inte om det var öppet vatten än. Men nyfikenheten och fiskesuget vann. Nu när det riktigt fina vårvädret har kommit så kan jag helt enkelt inte försitta chansen till fiske. Det var med viss spänning jag vek av ner på stigen den sista biten till tjärnen. Gissa om jag blev glad när såg det glittrande vattnet. Den lyckan vart snart ännu större när ser två vak direkt jag kommer ner till vattnet. Jag smyger mig försiktigt genom skogen, jag vill inte skrämma fisken i onödan nu när jag redan gått så långt. Jag gör i ordning spöt och tacklar upp med en röd streamer. Jag känner på mig redan nu att jag kommer få fisk men efter de första kasten har det inte hänt ett smack, jag fortsätter med streamern ytterligare ett par kast. Nu gäller det att hitta något som fisken vill hugga på. Jag knyter på ett guldribbat haröra och fortsätter fiska. Jag vet att det är den motsatta sidan av tjärnen som erbjuder störst chans. Men jag vill ändå prova här innan jag beger mig dit. Inte heller harörat ger något resultat och jag ser att det har börjat vaka mer frekvent på andra sidan nu. Jag plockar ihop grejorna och går över till andra sidan. Jag kommer ihåg från förra året att fick bra utdelning på liten räkimitation, kanske vill dom ha det i år igen. Jag knyter i alla fall på en ljus räkimitaion och börjar fiska. På andra kastet kommer hugget ganska försiktigt och fisken fastnar inte. Jag ytterligare två kast innan den hugger till ordentligt. Det är en ganska stor fisk och den ger mig ett bra motstånd och ett par rejäla hopp. När den väl ligger i håven kan jag äntligen andas ut, nu har jag spräckt nollan.

Nästa fisk hugger en halvtimma senare på samma fluga. Den här gången hänger kameran runt halsen. Den är inställd på seriebildtagning och jag hoppas på att få nån bild på hoppande fisk. Jag måste säga att det är inte det lättaste att fotografera och drilla fisk samtidigt. Jag är en betydligt skickligare fiskare än vad jag är fotograf. Men det vart ändå ett par hyfsade bilder från dagen. Nu återstår bara att äta lite mat, vila en stund för att sen åka till jobbet. Men jag hoppas att jag inte för trött imorgon så jag orkar med ännu en promenad till tjärnen.


Här kommer lite bilder från dagen.

image120
[Det är lång väg att gå, men i detta väder spelar det ingen roll]


image122
[Dom är pigga så här på våren]

image123
[Till slut är den besegrad]

image124
[Årets första flugfångade, skaplig storlek också]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0