Det vill sig inte riktigt!

Nu har jag varit på samma ställe och fisket i tre dagar. Tjärnen har varit öppen i över en vecka nu men ändå verkar fisken inte ha vaknat till än. Jag funderar på om det kan vara så att det är alldeles för låg syrehalt i vattnet. Det det skulle vara intressant mäta syrehalten, men det har jag tyvärr ingen möjlighet att göra. Nackdelen med att plantera in fisk i skogstjärn som saknar genomströmmning är just man riskerar låga syrehalter. Det som skulle kunna ändra på det (om det nu är låg syrehalt) är ett ordentligt blåsväder. Lite vågor skulle helt klart göra vattnet lite syrerikare. På dessa tre dagar har jag endast sett två vak. Jag har även sett fisk som sett allt annat än pigg ut.

Den första maj är det premiär i strömmande vatten. Visserligen har jag fuskat lite i klubbvattnen som inte har dessa begränsningar. Men jag hoppas på att kunna kroka en och annan harr på torsdag. Jag hoppas att vattenflödena inte är allt för höga. Imorgon blir det i alla fall fiskeledigt, man kanske ska unna sig lite sovmorgon, jag jobbar eftermiddag så de vore skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0