Sammanfattning

[Summering och tillbakablickar på sommarens fiske]

Nu är det dags att sammanfatta sommarens fiske. Det har blivit mycket fiske och det ända sedan i april då jag jagage runt efter öppet vatten. Jag vart ju positivt överraskad över hur bra regnbågsfisket kunde vara i april. Det var dock väldigt kallt om händerna att fiska vid den tiden. Fisken var dock pigg som bara den och huggvillig på mina flugor. Det visade sig att det var små nymfer och rödingflugor som fungerade bäst. När väl första maj kom och det var dags för prermiärfiske i strömmande vatten åkte jag och micke till Lamborn under dagen. Det var ganska kallt och det vart inte mycket fisk den dagen, men dock en liten harr lyckades jag kroka. Resten av maj fiskades det en hel del men det var en ganska trög start på säsongen, det var ganska kallt under denna månad. Jag fick i alla fall årets första öring i Maj.

I juni åkte jag och Martin till Älvdalen för att prova Vanån. Det visade sig vara bland den bästa fisketuren på hela sommaren. Vädret kunde inte ha varit bättre, fisket var kanon även om inte fisken var den grövsta. Det var också då torrflugefisket kom igång på allvar. Sen har det fiskats en hel del i Tängerströmmen, och jag måste säga att det har varit rikigt bra. Det var just i tängerströmmen som jag fångade min största öring för sässongen. Sen kom ju förstås den sedan länge planderade resan till fjällen. Den blev ju tyvärr inte riktigt som jag hade tänkt, nu så här i efterhand kanske man skulle ha härdat ut med regn och knott, men vad är det för slags semester egentligen?! Jag har hört av flera som varit på samma ställe att fisket inte var bra då heller.

Det jag inte har haft någon vidare framgång med under sommaren är regnbågsfisket. Vet att det är trögt på sommaren med det borde ha gått bättre i alla fall. Förresten vilar det fortfarande nån sorts förbannelse över mitt regnbågsfiske. Det har inte bara flugfiskats under sommaren utan det har blivit några tillfällen med lite båtfiske efter gädda och annat. Tidigt i våras fiskades det gädda och jag fick ett par fina. Måste dock säga att gädda inte är någon favoritfisk dom är mest stora och fula tycker jag.

Nu lider sässongen mot sitt slut men jag ska väl fortfarande hinna få upp ett par regnbågar till. Hoppas bara min fiskelycka på den fronten vänder. Hmm undrar vad jag ska bloga om i vinter när fisket bokstavligt talat kommer ligga på is. Visst det kommer väl bli en del isfiske men det är ju bara för att hålla den västa abstinensen i schack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0