Snart är det semester!

Snart är det äntligen dags för semester. Ska bara jobba 3 dagar till! Första projektet på semestern blir en tur till härjedalen ett par dagar och fiska. Jag har inte fiskat där innan så det kommer att bli spännade. Jag kommer att skriva på bloggen om hur fisket har gått. Förhoppningsvis kommer det att vara bra fiske, jag har hört mycket bra om det område vi ska till. Jag hoppas på att få ta en riktigt grov harr, det är väl just harr som det kommer fiskas under vistelsen.

[Lite kortfakta om harren]

Harrens latinska namn är Thymallus thymallus och det nuvarande officiella svenska sportfiskerekordet är 2850 gram, en fisk som fångade på spinn i den lappländska sjön Harrejaure sommaren 1986. Harren är en mycket tacksam flugfisk eftersom den äter insekter under hela sin livscykel, även om den då och då även fångas på spinnare och småfiskimitationer. Den tillhör familjen laxfiskar och enligt uppgifter på databasen; Fishbase har den en publicerad maxvikt på 6700 gram och en rapporterad maxålder på 14 år. Idag kan man betrakta en harr över kilot som stor och en harr kring två kilo som sällsynt.

Efter härjedalsresan blir det endast hem och vända för att sen dra upp till idretrakten och ännu mera fiske. Där har jag i och för sig varit ganska mycket redan men nog ska man kunna hitta nya spännande vatten även där. Det är bara att hoppas att vädret blir bra, och att det inte är allt för jävla mycket mygg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0