Som utlovat

[Falun 28/12 - 07]
Som jag lovade tidigare ska jag skriva ett par rader om vinterfiske. Efter att ha suttit inne alldeles för mycket under julen bestämde jag och Martin att vi skulle sticka ut och prova lite pimpelfiske efter regnbåge och öring. Vi bestämde oss för att åka till Lilla Logärden som ligger ett par mil från Falun. Till en början var jag lite orolig över att isen skulle vara tunn (man vill ju gärna inte bada så här års!) Det var hur som helst helt obefogat, isen var 3-4 decimeter tjock och då ska det mycket till innan man går igenom. Eftersom det var en del som skulle fixas innan vi kunde komma iväg vart vi lite sena ut. Men väl på plats borrades det ett par hål. Det agnades med räka och nu var det bara att hoppas på fisk. Efter en och en halv timme hade vi fortfarande inte fått nån fisk och vi började bli lite hungriga. Ett gäng som satt hundra meter ifrån hade i alla fall fått fisk så vi visste att det fanns. En eld och lite mat trodde vi skulle vara ett fragångsrecept. Vid en slogbod intill stranden fixades det en liten brasa, veden som borde funnits vid slogboden var naturligtvis slut så det fick bli en samlingsrunda innan. Det var skönt att få ingång en liten eld. Trots att det inte var särskillt kallt ute blir man ändå fort kall när man sitter stilla på isen. I ryggsäcken hade vi med oss bacon. prinskorv och rökt lammbog. Denna blandning smakade riktigt gott efter en vända i stekpannan.

Mätta och varma igen skulle det fiskas ytterligare en stund, mörkret var på gång och vi hade inte mycket mer än en timme på oss att lura någon av sjöns öringar att smaka på våra räkor. Tyvärr vart vi överlistade denna gång, fisken var tydligen inte sugen på räkor idag. Kanske det skulle ha fungerat bättre med maggot, vem vet. Nästa gång ska vi i alla fall ta oss ut tidigare och prova lite fler metoder. Det har i alla fall var en trivsam dag och frisk luft skadar ju aldrig. Dessutom fick jag använda kameran idag. Jag postar ett par bilder tagna under dagen.

image80
[EN BILD INNAN DET ÄR DAGS ATT GÅ]
image81
[MARTIN HAR BORRAT SITT HÅL]
image82
[ISBORREN ORDENTLIGT FASTBORRAD]
image83
[MARTIN STEKER KORV OCH BACON]
image84
[SNART KLART ATT ÄTAS]
image85
[JAG HAR FORTFARANDE INTE FÅTT NÅN FISK!]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0