Kräftfiske

Idag var det dags för årets kräftfiske. Detta skedde på hemlig plats och kommer aldrig att avslöjas till någon. Efter att jag tillbringat hela förmiddagen och halva eftermiddagen med flugfiske åkte jag till Jesper för att göra i ordning burar. Ja det vart mest Jesper som betade burar, jag var ju lite sliten efter dagens fiske i stekande solsken. När allt var klart bar det iväg vid sjutiden för den första iläggningen. I en båt som sjöfartsverket skulle klassa som livsfarlig fick Stefan ge sig ut med burar och lägga på noga utvalda ställen. Under tiden satt jag och Jesper skönt i solen med varsin öl. Lite senare anlände en otålig Lina för att hjälpa till med att plocka kräftor ur burarna när de väl är tillbaka vid land. Efter lite solande och småprat var det dags att vitja första gången. Stefan fick den stora äran att bege sig ut i båten igen. När de första burarna anländer sitter vi spänt och väntar, det ser att ha blivit bra med kräftor, inte en enda bur är tom. Vi börjar plocka ur kräftor medan Stefan hämtar en ny omgång. Vi får plocka som bara den, det är mycket kräftor och det dröjer inte innan nästa omgång är på väg. Detta resulterar i många nyp i fingrarna men det kan det vara värt. När väl alla burar är tömda, nya beten isatta och tillbaka i vattnet är det bara att vänta ett par timmar innan det är dags att vitja igen. Nu har det hunnit bli mörkt och vi tänder en brasa och plockar fram lite matsäck, man blir helt klart hungrig och jag har inte ätit på många timmar nu.

Under tiden vi sitter framför brasan tänker jag på hur lyckligt lottad man är som har den här möjligheten att komma ut i naturen, vare sig det gäller flugfiske eller som idag kräftfiske. Jag skulle inte klara många dagar med att bo t.ex. Stockholm, kungsträdgården räknas inte som skog. I kolmörker är det nu dags att ge sig ut igen för att ta in burarna. Denna gång är det inte lika mycket kräftor som första gången, men det är inte dåligt i alla fall, endast är bur är tom. Nu återstår det att tömma burarna och ta ur allt bete.

Efter en lång och trevlig kväll åker vi hemåt med bilen full av kräftor. I skrivande stund vet jag inte hur många det är men vi uppskattade det till omkring 400 kanske fler, det lär visa sig imorgon när det är dags att koka dom små gynnarna. Med den mängden kräftor kommer det att ta en bra stund att koka. Sen hoppas vi på en mycket trevlig kräftskiva. Det var allt för den här gången, nu ska jag sova känner att jag är lite trött efter en händelserik dag. Jag avslutar med några bilder från kvällen. Tyvärr är bilderna inte av någon högre kvalitet, då jag nu mera bara har min mobilkamera att fota med.

image42
Här sitter vi skönt i solen
image43
Den omnämnda båten!
image44
Jag plockar kräftor
image45
En suddig bild på några kräftor
image46
Stefan myser vid elden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0