Kärringforsen

Idag vart det en snabbvisit till Björbo för lite fiske i kärringforsen. Vi var kanske lite tidsoptimistiska, vi kom inte fram förrän klockan var halv åtta och då var det bara två timmar kvar tills det skulle vara mörkt. Vattnet var ett helt nytt vatten för min del. Här bedrivs endast ekologiskt fiske alltså "catch and release", all fisk som fångas skall ovillkorligen släppas tillbaka igen, detta gäller även om fisken skadas och man måste avliva den. Jag är inte van att fiska i den här typen av vatten, strömmen är riktigt stark men det finns även partier med lite lugnare vatten. På de två timmar vi hann fiska vart det ingen fångst. Vi pratade med en annan flugfiskare som hade haft turen att kroka en skaplig öring och det på ett klass 2 spö. Jag skulle tro att han hade lite och göra innan han hade landat den. För mig är det otänkbart att använda ett spö under klass 5. Jag hade gärna haft ett klass 7 i detta vatten. Det var trevligt att komma till ett nytt ställe och fiska även om jag föredrar lite mindre vatten, jag gillar närheten i fisket och det är alltid trevligt att kunna fiska av hela strömmen. Men visst har det sin tjusning att stå vid kanten av en ström som dånar fram men en otrolig kraft.

Imorgon får det nog bli fiskeledigt då jag MÅSTE! göra lite markservice på hemmaplan, tvättkorgen är för länge sen överfull och det kan ju vara trevligt med lite rena kläder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0