Scierra Canyon pants

Nu är brallorna beställda, fick ju lov att köpa dom på nätet istället eftersom det var omöjligt på annat sätt. Det var visserligen inte helt lätt på nätet heller, det tog ett tag innan jag hittade nån som sålde dom. Efter lite letande hittade jag dom på Dan-Tackel Hoppas att dom blir bra nu, jag har ju inte haft möjlighet att prova dom.

Hur som helst så är dom riktigt snygga.

Längd på blogginlägg

Jag har funderat på hur långa blogginlägg man egentligen ska skriva. Man vill ju inte skirva för långa inlägg som ingen orkar läsa igenom. Men man vill ju heller inte skriva för korta och helt ointresannta inlägg, då känns det mest som om man spammar bloggen. Mitt tidigare inlägg var nog i längsta laget men jag kände ändå att jag ville ha det på viset. Vad säger ni andra bloggare/bloggläsare hur långa ska inläggen vara?

Fiskerapport

Jag lovade igår att jag skulle rapportera hur fisket har gått idag. Som bestämt så drog vi iväg imorse, jag Nicklas och Martin. Planen var att fiska gädda i Österdalälven. Gäddorna borde vara på hugget nu och som jag sa igår vet jag ett bra ställe. Platsen där vi fiskade är inte direkt någon naturskön plats att vara på. Gammalt skräp över allt som en massa puckon har dumpat i älven. Just så här års är det väldigt lågt vatten så allt skrot kommer fram. Vädret var helt ok men kanske lite i kallaste laget innan solen kom fram ordentligt. Till fisket då, alla tre valde att fiska med stora och långsamma beten som ska vara bra så här års. Tyvärr verkade inte gäddorna vara på hugget. Vi fiskade av en sträcka på cirka 500 meter av älven utan resultat. Det mest dramatiska var när Martin fastnade med sin wobbler i Nicklas mössa. Nicklas i sin tur tröttnade och började elda.

Vid 13-tiden hade vi tänkt att ge upp och åka hem, men då kom vi på att vi skulle åka till Gagnef - Djura och prova lite fiske efter regnbåge. Det har nämligen för en kort tid sen släppts ut en massa regnbåge, närmare 40.000 st om jag inte minns helt fel. Sagt och gjort, vi packade om bilarna till en, jag hade nämligen ingen soppa i min bil så det fick bli Nicklas bil. Efter att ha lämnat min bil på Ica Maxi´s parkering i Borlänge var vi på väg. Jag vart tvungen att ringa en kompis för en vägbeskrivning. Jag har aldrig varit i korkarna och fiskat förut. Det var inga problem att hitta dit. Väl på plats kom vi på att vi inte hade några fiskekort så det fick bli en tur tillbaka till Gagnef och Vestli´s Fiske. Det kommer jag att återkomma till, jag har nämligen ett och annat att säga om dom. Efter att fiskekorten var införskaffade och vi var tillbaka så var det vara att börja fiska. Det var visserligen inte bara vi som tagit sig hit för att fånga ett par bågar. Det här stället var betydligt trevligare att fiska på men fisken ville dock inte här heller. Ingen runt omkring oss fick någon de heller. Först efter ett par timmar fick gubbe en regnbåge. Tyvärr så hade tiden runnit ut för oss och vi var tvungna att bege oss hemåt.

Nu till historien om Vestli´s Fiske. När vi skulle köpa fiskekort hittar jag ett par byxor som jag verkligen gillade och tänkte köpa. Problemet var bara att min storlek inte fanns ute i butiken. Jag frågade i kassan om det möjligtvis fanns på lagret.
"Det gör det alldeles säkert, vi har fått en massa kläder, men allt ligger i kartonger" Ok va bra tänkte jag.
"Kan du plocka fram ett par till mig?"
"Njaa, stånk och stön"
"Ok men kan du ta fram ett par till senare, jag kan komma in på vägen hem om ett par timmar"
"Ja jag ska se om jag hinner" Till saken hör att när vi var där så var det just bara vi i butiken så han borde ju kunnat göra det på en gång. Vi kommer i alla fall tillbaka efter par timmar och jag går in för att kolla om han tagit fram byxorna. Ingen av oss trodde visserligen att han skulle ha fixat det. Mycket riktigt, han säger bara lite besvärat att jag har inte ens hunnit äta idag, suck och stön.
Irriterad går jag ut och tänker att jag får väl köpa dom i Borlänge då istället. Samma butik finns nämligen där också. Eftersom jag var riktigt sugen på byxorna så åkte jag in till Borlänge. När jag kommer dit så verkar byxorna inte finnas där så jag frågar och samtidigt försiktigt påtalar jag mitt missnöje med butiken i Gagnef. Då hugger dom direkt och menar att man vet vad som finns på lagret i Gagnef. Återigen får jag lämna Vestli´s Fiske irriterad. Men jag kan nog med säkerhet säga att jag kommer inte att handla av dom något mer. Jag kan verkligen inte rekommendera dom heller. Vad är det för fel på ett trevligt bemötande? Kanske vill dom inte sälja sina produkter eller vad vet jag. Jaja jag får beställa dom på nätet istället då.

Som vanligt togs ett par bilder under dagen. Håll tillgodo.

NICKLAS KASTAR EFTER REGNBÅGE I DJURA

MARTIN LOSSAR EN WOBBLER FRÅN NICKLAS HUVUD

SPÖ HELT ENKELT

DAGENS IRRITATIONSMOMENT

Nytt försök på gädda

Imorrn ska det bli ett nytt försök att fånga en fet gädda innan leken. Jag kom att tänka på ett bra ställe som jag fiskade på förra året vid den här tiden. Visserligen fick jag inget då, men några andra som höll till på samma ställe tog ett par riktigt fina gäddor. Vad jag kommer ihåg så var i alla fall en på över 10 kilo. Det bästa vore nog att fiska med kastmete och levande mört, men det känns som ett allt för stort projekt att köpa mört och fixa flöten. Sen finns det ju lite tveksamheter i att fiska med levande bete. Nu är det bara att hoppas på att vädret blir bra.

Jag rapporterar imorgon om hur fisket har gått. Förhoppningsvis så har jag bilder på en rekordgädda.

Flytt av blogg.se

Äntligen har man fått sova ett par timmar i natt. Nu har det varit två nätter i rad med dålig sömn. Nu är det bara att hoppas att det håller i sig.

Jag såg att blogg.se ska flytta till nya servrar och uppdateras lite. Ja det är väl inte en dag för tidigt. Vet inte hur många gånger bloggen varit nere eller helt omöjlig att logga in på. Gjorde en säkerhetskopia av hela bloggen idag, det känns som en bra idé, jag litar inte fullt ut på att inehållet kommer vara kvar annars.

Trolla efter lax

Jag tror att jag har nämt förut här på bloggen att jag varit sugen på att prova lite trollingfiske efter lax eller havsöring. Till skillnad från flugfisket kan man väl lugnt säga att det inte är bara att sticka iväg till någon lokal ström eller tjärn. Här det krävs lite mer utrustning minst sagt. Många skulle nog säga att flugfiske är en dyr hobby, men det är inget emot trollingfiske. Till att börja med lär man ha en båt som klarar att vara ute i hårt väder, det är väl den största utgiften. Till skillnad mot flugfisket så räcker det inte med ett spö... prova med tio istället, här ökar nämligen chanserna ju fler spön du använder, den sanningen kanske är giltig även när det kommer till flugfiske, men det är svårt att fiska med fler spön på en gång. Sen kan det vara bra med djupriggar, ekolod och lite annan utrustning. Kalaset hannar snart på hundratusentals kronor, och inte garanterar det för att man kommer få fisk. Jag har nån gång hört att går cirka 70 timmars fiske mellan fångsterna på en lax av respektabel storlek. För i det här fisket är det just storleken man vill åt. Naturligtvis vill jag som flugfiskare alltid fånga mitt livs fisk, en större öring och sitt livs fajt. Men när en trollingfiskare pratar om storlek är det fiskar mellan 15 och 20 kilo. Visst flugfiskas det efter så stor lax som t.ex. i Alta älv i Norge. Men även det fisket är inte förunnat några fattiglappar. Här kan ett fiskekort kosta hundratusen kronor för en vecka.

Om man inte vill lägga ner hundratusentals kronor på egen utrustning kan man ju alltid åka på en guidad tur. Det finns idag många bra guider runt om i Sverige. Själv har jag varit sugen på havsöringsfiske i stockholms skärgård nu på vårkanten. Jag hittade en artikel i sydsvenskan om en guidad tur utanför Simrishamn. Artikeln väckte i alla fall min nyfikenhet igen för detta fiske. Får väl se om jag tar en tur eller om jag ger mig till tåls tills isarna ger med sig här omkring.

Till häst

Idag har vi vart ute och promenerat lite, eller i alla fall jag... Natalie har väl låtit hästen gå åt henne. Men det var riktigt fint väder ute så det var rikitgt skönt emellan åt. Kallt i luften men det märks att våren är på väg i alla fall. Det vart även en lite tur på hästen för min också... och ja det finns bildbevis.

Bisarr olycka

Jag brukar ju hitta små tidningsnotiser om fiskeolyckor och nämna dessa i bloggen. Denna olycka måste dock hittills vara den mest spektakulära jag läst om. I Floraida Keys var en kvinna ute på en båttur och hade oturen att kollidera med en örnrocka som hoppade ur vattnet. I kollisionen genomborrades kvinnan av rockans tagg och avled. Detta måste anses som mycket ovanligt även om människor tidigare blivit dödade av rockor. Det mest kända fallet är nog när äventyraren Steve Irvin dödades av en rocka.
Läs artikeln på Svd.se http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1003573.svd

Lite fakta om örnrockan.

Myliobatis aquila (Örnrocka)

Kännetecken: Spetsiga vingar, piskliknande stjärtsvans med gifttagg vid svansroten alldeles bakom den lilla ryggfenan. Översidan gråbrun, ibland med en grön- eller bronsfärgad nyans. Undersidan gräddvit med grå kanter. Längd och vikt upp till 2 m resp. 24 kg.

Utbredning: Söderut i Europa längs hela Atlanten och Medelhavet. Azorerna. Utmed Afrikas västkust till Sydafrika. Madeira och Kanarieöarna. I Nordsjön uppträder arten som en sällsynt sydfiskflyttare sommar och höst. Tillfälligt anträffad i Danmark (1 fynd), Norge (2 fynd) och i Sverige.

Förekomst i Sverige: Fångad vid Trubaduren i Göteborgs skärgård 26/10-1968.

Miljö: Sand- och dybottnar vid kustnära djup ned till ca 100 m, men örnrockan vistas mycket också simmande i fritt vatten ända upp till ytan.

Källa: www.fiskbasen.se

Vända på dygnet

Att jobba 5-skift har sina för och nackdelar, mest nackdelar tror jag. Visserligen tjänar man bra med pengar på att jobba så, men sömnen blir helt fucked up! Jag somnade ganska tidigt igår och vaknade igen vid 0300 och kunde inte sova. Efter att ha rullat runt i sängen i nästan två timmar är det lika bra att gå upp. Nu kanske jag kan vända tillbaka dygnet från att ha jobbat natt. Nu börjar det ljusna ute och det ser ut att bli en mulen dag. Idag ska jag, Natalie och Uno (Uno är Natalies häst) ut på en skogsprommenad. Ska bli skönt att komma ut och röra lite på sig. Tänkte ta med kameran ut och försöka få några fina bilder. Har ju köpt ett stativ till kameran nu och tänkte använda det lite. Jag har upptäckt att det är ganska kul med foto även om jag är en hopplös amatör i ämnet.

Angla gädda

Idag var det tänkt att vi skulle åka till Furudal och angla gädda. Men det var lite svårt att bestämma formerna för det hela. Det diskuterades en massa på jobbet om väder och annat. Till slut bestämde sig Martin för att det ska bli dåligt väder och vi ställde in. När jag öppnade persiennerna i morse var det klarblå himmel ute. Det har vart en riktigt fin dag idag, det skulle ha vart helt perfekt att tillbringat den på isen.  Nu blir det nog inte nån angling i år skulle jag tro. Isarna sjunger på sista versen och jag har ingen lust att bada tidigt i år.

Flugfiskemässa

Idag var det meningen att jag skulle ha åkt på flugfiskemässan. Men naturligtvis jobbade jag idag. Kanske var det lika väl det. Eftersom jag har lagt ut 5000 spänn på bilen den här månaden finns det inte utrymme för särskilt stora utsvävningar just nu. Jag kan tänka mig att shopingjävulen skulle slå till direkt när en massa "bra att ha-saker"  bara radas upp framför näsan på mig. Det är bara att hoppas att det faller bättre ut nästa år. Jag kan ju i alla fall åka till Capricorns minimässa snart, det brukar ju vara ganska trevligt det också, dessutom är det ju betydligt närmare.

Fixa formen

Det är vid den här tiden på året börjar folk tokträna inför beach 2008. Det är väl en del nyårslöften som ska uppfyllas eller som Magus Uggla skulle ha sagt "Sätt ett mål och ropa sen. vi ska ha tvättbräda till sommaren!" hmm undra varför jag citerar Uggla?!? Hur som helst man kanske skulle röra lite på kroppen så man är i toppform när det är dags att svinga spöt igen.

Fiska i Faluån?

Jag vart minst sagt förvånad när bläddrade igenom gårdagens DD (Dalademokraten) när jag kom till jobbet. På en helsida med  en stor  bild  läser jag; "Faluån full av liv igen". På bilden syns en leende flugfiskare som är utvadad mitt i ån. Jag läser snabbt artikeln som handlar om att fiskbeståndet har börjat återhämta sig igen så sakteliga. Man ska ha sett gäddor i ån men även andra arter ska ha återhämtat sig. För er som inte känner till Faluån så har/är den kraftigt förorenad från utsläpp från den gamla svavelyrafabriken. Tonen i artikeln är märkligt positiv och man talar om ett allmänhetens fiske i ån. Det är naturligtvis mycket bra att vattnet återhämtat sig, men att tala om ett allmänhetens fiske är kanske lite väl att ta i.  Läs hela artikeln

Jag har även noterat att jag på kort tid läst om projekt där man återställer eller bygger om vatten för att möjliggöra lek för hotade arter. Det är både här i länet men även i mina gamla hemtrakter, Karlskoga. Det vore kul om den inplaterade gullspångsöringen i sjön Möckeln obehindrat kan föröka sig. Inte för att jag fiskar särkskilt ofta där, men det kanske skulle bli ändring på det om utbudet vore bättre.

Pimplare på drift

Ja jag har ju sagt att isfiske inte är så mycket för mig. Men i Ryssland är detta mycket populärt, men det är inte alltid helt riskfritt. Det har närmare 800 pimplare fått erfara. Stora isflak har lossnat och drivit iväg med ryska fiskare. Ingen verkar i alla fall kommit till skada. Armén löste ut problemet och lyckades undsätta fiskarna.

[Hela artikeln från aftonbladet]

Abstinensfiske

Idag fick det bli lite fiske mot bättre vetande. Jag och bror packade ner ett par kastspön och några wobblers och åkte till Sundbornsån utanför Falun. Det var ett grått och regnigt Falun vi lämnade och det var kallt och ruggigt ute. Det var väl mest för att komma ut och göra något vi åkte, men det var ändå trevligt att få blöta grejerna lite. Ingen av oss var väl egentligen inställd på att få nån fisk och så blev det. Kanske att vi skulle ha haft chans att kroka nån gädda. Vi höll inte på särskilt länge, fingrarna vart snabbt stela och det blåste en hel del. Istället tog bilen och åkte och tittade till några tjärnar som kommer vara intressanta om en dryg månad i bästa fall. Efter en tur förbi Burger King var vi hemma igen. Nu väntar soffan med ostbågar och cola, tänker inte göra allt för mycket ikväll. Som vanligt var kameran med ut och ett par bilder ska jag väl bjuda på.

Planering

Nu är det som jag tidigare sagt hög tid att bestämma vart årets fiskeresa ska förläggas. I helgen kommer bror hit och vi ska planera lite. Som det ser ut nu blir det Jämtland - Hårkan och Långan. Jag har kollat lite lite på nätet vad som skrivits om dessa vatten på olika fiskeforum och det vekar helt ok. Det går ju inte att jämföra med helikopterlyft och fjällfiske men detta kommer att bli betydligt billigare i alla fall. Nu är det bara att hoppas att Martin också kan följa med. Jag vart även otroligt sugen på att fiska i de nedre delarna av Kaitum efter att ha läst ett repotage i senaste "Allt om flugfiske" Nackdelen är att det är så jäkla långt att åka, men det kan det ju å andra sidan vara värt. Jaja vi får se vad det blir... Med ett par öl ikväll ska vi väl kunna utverka en plan hoppas jag.

Nu har jag äntligen fått min rulle och lina i alla fall. Var och hämtade den igår. Jag har redan provkastat den men jag väntar verkligen på att få fiska med den på riktigt. Den här linan var helt underbar att kasta med och den funkade klockrent med det nya spöt. Nu börjar jag se slutet på den här vintern, om en månad kommer jag i bästa fall kunna börja fiska igen.

Bilreparation

Mina bromsar på bilen har varit dåliga ett tag nu. Jag hade tänkt att byta både skivor och belägg själv eftersom jag haft tillgång till verkstad. Men nu ska verkstaden rivas och jag har ingen lust att ligga ute och göra det här. Jag kollade med Volvo vad det skulle kosta och det var inte mycket dyrare än om jag skulle ha gjort det själv. Men idag när dom höll på med bilen ringde dom och talade om att det skulle bli betydligt dyrare eftersom ett bromsok var helt slut också. Istället för 2000 blev det 5000 och det var ju en väsentlig skillnad. Jaja hur som helst måste det ju fixas och nu är det gjort. Det är i alla fall skönt med bra bromsar igen.

Idag blev även en nu mobil så jag har nåt att vara nöjd över i alla fall. Jag var inte helt nöjd med min gamla telefon så nu vart det en W910i istället. Helt ok telefon. Den har visst blivit utsedd till bästa telefon 2008 2007 så den borde ju vara bra i alla fall.

Nya tag i Försvarsamakten

Jag har efter moget övervägande insett att jag inte kan släppa taget helt om de nationella skyddsstyrkorna. Jag kommer visserligen inte lägga ner samma tid som jag gjorde när jag var plutonchef utan hoppas istället på en stabsbefattning med andra intressanta arbetsuppgifter. Att sluta helt känns helt enkelt inte rätt, men jag kommer i alla fall ta det lugnt nu så här i början av året för att komma tillbaka med nya krafter till hösten.

[Planering av fiskeresa]

Det är hög tid att planera sommarens fiskeresa.Jag tänkte försöka få hit bror till helgen så vi kan spika en vecka och ett resmål. Det finns ett antal intressanta alternativ. Jag hoppas att jag kan fånga mitt livs öring den här sommaren. Det har varit lite struligt med att planera årets resa hittills. Men jag hoppas att bi kan komma fram till nåt i helgen

Vårmode

Man kanske skulle skaffa lite nya snygga kläder till årets säsong. Surfade lite Loop´s sida och hittade lite av varje.

Några riktigt schyssta t-shirts

En ny keps skulle inte va helt fel. Den nuvarande är inte så kul längre

Det är ju inte alltid det är t-shirtväder och då kan det va bra med en schysst jacka. Nu har jag visserligen jackor i överflöd, men hur snygg är inte den här då.
Jackan har bland annat en vattentät påse inbyggd för mobiltelefon eller kamera. Det skulle jag sannerligen behöva. Jag har ju sumpat både mobil och kamera i strömmen