Fiska i Faluån?

    Jag vart minst sagt förvånad när bläddrade igenom gårdagens DD (Dalademokraten) när jag kom till jobbet. På en helsida med  en stor  bild  läser jag; "Faluån full av liv igen". På bilden syns en leende flugfiskare som är utvadad mitt i ån. Jag läser snabbt artikeln som handlar om att fiskbeståndet har börjat återhämta sig igen så sakteliga. Man ska ha sett gäddor i ån men även andra arter ska ha återhämtat sig. För er som inte känner till Faluån så har/är den kraftigt förorenad från utsläpp från den gamla svavelyrafabriken. Tonen i artikeln är märkligt positiv och man talar om ett allmänhetens fiske i ån. Det är naturligtvis mycket bra att vattnet återhämtat sig, men att tala om ett allmänhetens fiske är kanske lite väl att ta i.  Läs hela artikeln

    Jag har även noterat att jag på kort tid läst om projekt där man återställer eller bygger om vatten för att möjliggöra lek för hotade arter. Det är både här i länet men även i mina gamla hemtrakter, Karlskoga. Det vore kul om den inplaterade gullspångsöringen i sjön Möckeln obehindrat kan föröka sig. Inte för att jag fiskar särkskilt ofta där, men det kanske skulle bli ändring på det om utbudet vore bättre.




Kommentarer
Postat av: Fröken Harritz

Hej! Läste din kommentar på artikeln jag var med i på Metro och kan bara säga att jag instämmer helt med vad du sa!

2008-03-13 @ 21:21:51
URL: http://metrobloggen.se/lararen
Postat av: Honken

Hehe ja... statestiken talar sitt tydliga språk; Kenza har 50.000 besökare dagligen jag har 10.

2008-03-13 @ 22:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0