Yttrandefriheten måste värnas

Jag vet att den här bloggen allt som oftast handlar om flugfiske men vissa saker går en inte obemärkt förbi och bör kommenteras. Återigen har en konflikt blåst upp till enorma proportioner, jag talar om Muhammed som rondellhund. Att en landsortstidning kan skapa sånt rabalder världen över är enastående, i Pakistan bränner man Svenska flaggan och dockor av Fredrik Reinfelt. Hur ska vi ställa oss till det? Vi såg hur muslimer reagearde sist då Danmark var i blåsväder i samma ärende och nu är vi i samma situation. Ur mitt perspektiv finns det nu bara en sak att göra och det är att värna yttrandefriheten, vi kan inte göra inskränkningar i den oavsett vad islamska fundamentalister i Iran eller Pakistan anser. Låt dom skrika sig hesa. Hade Nerkes Allehanda publicerat Jesus som en rondellhund hade det inte blivit sånt väsen, nog finns det säkert dom som skulle tycka att det är ytterst opassande men jag tror inte att det fått såna här effekter. Man borde dock kunnat förutse reaktionerna på Nerkes Allehanda innan man publicerade detta men det ska egentligen inte ha nån betydelse.

Läs hela artikeln på svd.se

Kärringforsen

Idag vart det en snabbvisit till Björbo för lite fiske i kärringforsen. Vi var kanske lite tidsoptimistiska, vi kom inte fram förrän klockan var halv åtta och då var det bara två timmar kvar tills det skulle vara mörkt. Vattnet var ett helt nytt vatten för min del. Här bedrivs endast ekologiskt fiske alltså "catch and release", all fisk som fångas skall ovillkorligen släppas tillbaka igen, detta gäller även om fisken skadas och man måste avliva den. Jag är inte van att fiska i den här typen av vatten, strömmen är riktigt stark men det finns även partier med lite lugnare vatten. På de två timmar vi hann fiska vart det ingen fångst. Vi pratade med en annan flugfiskare som hade haft turen att kroka en skaplig öring och det på ett klass 2 spö. Jag skulle tro att han hade lite och göra innan han hade landat den. För mig är det otänkbart att använda ett spö under klass 5. Jag hade gärna haft ett klass 7 i detta vatten. Det var trevligt att komma till ett nytt ställe och fiska även om jag föredrar lite mindre vatten, jag gillar närheten i fisket och det är alltid trevligt att kunna fiska av hela strömmen. Men visst har det sin tjusning att stå vid kanten av en ström som dånar fram men en otrolig kraft.

Imorgon får det nog bli fiskeledigt då jag MÅSTE! göra lite markservice på hemmaplan, tvättkorgen är för länge sen överfull och det kan ju vara trevligt med lite rena kläder.

Kräftfiske

Idag var det dags för årets kräftfiske. Detta skedde på hemlig plats och kommer aldrig att avslöjas till någon. Efter att jag tillbringat hela förmiddagen och halva eftermiddagen med flugfiske åkte jag till Jesper för att göra i ordning burar. Ja det vart mest Jesper som betade burar, jag var ju lite sliten efter dagens fiske i stekande solsken. När allt var klart bar det iväg vid sjutiden för den första iläggningen. I en båt som sjöfartsverket skulle klassa som livsfarlig fick Stefan ge sig ut med burar och lägga på noga utvalda ställen. Under tiden satt jag och Jesper skönt i solen med varsin öl. Lite senare anlände en otålig Lina för att hjälpa till med att plocka kräftor ur burarna när de väl är tillbaka vid land. Efter lite solande och småprat var det dags att vitja första gången. Stefan fick den stora äran att bege sig ut i båten igen. När de första burarna anländer sitter vi spänt och väntar, det ser att ha blivit bra med kräftor, inte en enda bur är tom. Vi börjar plocka ur kräftor medan Stefan hämtar en ny omgång. Vi får plocka som bara den, det är mycket kräftor och det dröjer inte innan nästa omgång är på väg. Detta resulterar i många nyp i fingrarna men det kan det vara värt. När väl alla burar är tömda, nya beten isatta och tillbaka i vattnet är det bara att vänta ett par timmar innan det är dags att vitja igen. Nu har det hunnit bli mörkt och vi tänder en brasa och plockar fram lite matsäck, man blir helt klart hungrig och jag har inte ätit på många timmar nu.

Under tiden vi sitter framför brasan tänker jag på hur lyckligt lottad man är som har den här möjligheten att komma ut i naturen, vare sig det gäller flugfiske eller som idag kräftfiske. Jag skulle inte klara många dagar med att bo t.ex. Stockholm, kungsträdgården räknas inte som skog. I kolmörker är det nu dags att ge sig ut igen för att ta in burarna. Denna gång är det inte lika mycket kräftor som första gången, men det är inte dåligt i alla fall, endast är bur är tom. Nu återstår det att tömma burarna och ta ur allt bete.

Efter en lång och trevlig kväll åker vi hemåt med bilen full av kräftor. I skrivande stund vet jag inte hur många det är men vi uppskattade det till omkring 400 kanske fler, det lär visa sig imorgon när det är dags att koka dom små gynnarna. Med den mängden kräftor kommer det att ta en bra stund att koka. Sen hoppas vi på en mycket trevlig kräftskiva. Det var allt för den här gången, nu ska jag sova känner att jag är lite trött efter en händelserik dag. Jag avslutar med några bilder från kvällen. Tyvärr är bilderna inte av någon högre kvalitet, då jag nu mera bara har min mobilkamera att fota med.

Här sitter vi skönt i solen
Den omnämnda båten!
Jag plockar kräftor
En suddig bild på några kräftor
Stefan myser vid elden

Paul Arden

Läste ett repotage om Pual Arden i senaste Allt om Flugfiske. Den mannen är helt enkelt inte klok. Han ägnar 300 till 330 dagar om året till fiske. Tänk om man hade tid till det. Paul Arden är född i England men har ingen bostad där, ingen annanstans heller för den delen. Han bor nämligen i två jeepar, en på Nya Zeeland och en i USA. Han tillbringar stor del av sin tid på Nya Zeeland och när det blir vinter där flyttar han till USA. Han är väl en av världens bästa flugfiskare, han kastar längst i hela världen. Förr brukade han ge kastkurser men har tröttnat på det, "det är bara tråkigt". Han startade på 1990-talet sajten sexyloops.com Där kan man läsa om en hel del om hans fiske. Man kan följa honom dag för dag, underhållande läsning måste jag säga. Han har naturligtvis inget kontor utan skriver från en laptop med mobilt bredband på motorhuven.

Jag har ibland ifrågasatt mig själv; fiskar jag för mycket? Svaret på den frågan blir enkel att besvara när jag har läst den här artikeln... NEJ! Nog för att jag inte gjort mycket annat än fiskat sen april så kommer jag inte i närheten av Paul Arden. Det vore trevligt att kunna åka världen runt och bara fiska på nya platser hela tiden. Paul lever på reklamintänkterna från sajten. Tyvärr kommer nog inte den här bloggen att dra in så många spänn skulle jag tro. Antar att det bara är den där jackpotvinsten på lotto som återstår. Jag har i alla fall två mål jag måste uppfylla innan jag dör, det ena är fiske på Nya Zeeland och det andra är fiske på den ryska tundran. Det borde gå att uppnå utan en fet lottovinst.

Kallare vatten

Idag har jag varit och fiskat i strömmande vatten igen. Det har fått stå tillbaka lite då jag har fiskat regnbåge ett tag nu. Men jag vill hinna med lite mera strömfiske innan det är slut den 31:a augusti. Jag betämde mig för att åka till Tänger, ett av mina favoritställen. Jag började med att fiska harr på torrfluga och det högg redan i andra kastet på en gul superpuppa. Harren verkade vara på gång och jag fick 10 minuter senare en fin har på ca 35 cm. Trots att det nappade bra på torrt ville jag prova att fiska med nymf. Det fick bli ett olivfärgat haröra, storlek 12. Efter en stunds fiskande har jag haft ett par hugg men de är ganska försiktiga och fisken hugger inte fast. Jag fortsätter nedtröms och bestämmer mig för att testa en förtyngd muddler. Jag får hugg även på denna men jag tror inte att det är öring, huggen är alldeles för svaga och försiktiga. När jag kommer till ett lite lugnare och djupare parti av strömmen provar jag att fiska hem muddlern med snabba korta ryck i ett försök att locka en aborre till hugg. Mycket riktigt visar sig denna teknik funka och det sitter ett par aborrar efter en stunds fiskande.

Sista biten av strömmen har jag tänkt att ägna till att försöka få en öring igen, jag tacklar upp med en brun Zonker Beadhead. Hela sista sträckan fiskas av utan ett enda hugg och jag står och funderar över att åka hem. Men på vägen uppstöms hittade jag en fluga hängande i ett träd, det är en lila nymf av något slag. Jag knyter på den i ett sista försök att ta en harr till innan jag ska åka hem. Jag kastar ett par gånger, och rätt var det är så smäller det till ordentligt, det här är definitivt inte harr. Just på det här stället är strömmen som starkast och det finns mycket för fisken att trassla in sig i. Efter ca 10 minuters drillande kan jag till min förtjusning håva en riktigt fin öring. Jag trodde aldrig att jag skulle få öring på den flugan, men det visade sig vara bra att prova olika mönster. Tack till dig som fiskade bort den! Den mättes hemma på diskbänken till 40 cm. Vad den väger vet jag inte, har fortfarande inte skaffat mig nån våg. Det här är den första öringen som tas upp den här sommaren. Imorrn ska den rökas och avnjutas på knäckbröd med en kall öl.

Här ligger den just efter håvning. En mycket vacker fisk. Det syns dock att den är inplanterad. Det naturliga beståndet av öring har en vackrare gul nyans av vad denna har.

Nattfiske

Idag har man åter igen bevisat för sig själv att man är helt galen när det gäller fisket. Jag och Martin fick för oss att vi skulle åka till en tjärn och prova om vi kunde få nån regnbåge. Efter jobbet halv elva på kvällen sticker vi iväg. Det var naturligtvis kolmörkt ute och regnet hängde i luften. Väl på plats hade det i alla fall slutat regna. Utrustade med pannlampor letar vi oss genom skogen ner mot tjärnen. Det visade sig vara en annorlunda upplevelse att kasta i mörker. Det gick bra men jag hade ingen aning om var flugan landade, snacka om blindfiske. Efter tio minuters kastande hugger en regnbåge på och jag rycker till i hela kroppen. Antagligen är det mörkret som gör det men det kom som en chock och jag är inte alls beredd på det.  Efter lite fumlande med linan känner jag att jag har för mycket slaklina. Det straffar sig naturligtvis på en gång, fisken har hunnit slita sig innan jag hinner göra så mycket. Stärkt av vetskapen att det går att få fisk i detta totala mörker fortsätter vi. Nu är det helt stjärnklart ute och det är en skön känsla att vara mitt ute i skogen. Vi fiskar ytterligare en timme utan att få någonting så vi går till slogboden och tänder en brasa. Att sitta vid en brasa mitt i natten och bara se på stjärnorna är hur avslappnande som helst. Vi sitter och småpratar en stund innan det är dags att åka hem. Den här gången finns inte den frustration över att inte ha fått fisk, inte ens över den jag tappat. Detta var ett skönt slut på dagen efter jobbet.

Student igen

Jaha då ska man bli student igen. Det kommer dock inte att bli på heltid utan bara en 10 poängskurs för att jag ska kunna ta ut min examen. Det visade sig som jag misstänkte att det var omöjligt för dom att ge mig hemtenta för de ynka 3 poäng jag saknar. Men om dom ska trilskas så kommer jag inte att avsluta den kursen, men det är nog lika mycket en förlust för dom som för mig, skolan får ju inga pengar när jag inte avslutar kursen. Nu ska jag i alla fall läsa en kurs som heter Vägar till skriftspråket och är inriktad på barns läs och skrivinlärning. Om jag nu kommer att jobba som lärare någon gång så kommer jag nog att ha nytta av den. Jag har märkt att det är många elever även på högstadiet som har stora läs och skrivsvårigheter. Eftersom det inte är obligatoriskt med läs och skrivinlärning på lärarprogrammet mot grundskolans senare år är det inte många lärare som har den komptensen att ta hand om dessa elever.  Hur som helst ska det bli lite kul att komma tillbaka till högskolen under en kort period, jag trivdes bra under mina år som student. Förhoppningsvis kan jag lära mig nåt jag kan ha nytta av om jag får egna barn.

Regnbåge

Under sommaren har jag ibland åkt ut till någon av de regnbågstjärnar jag brukar besöka. Jag vet att det är svårt att fiska regnbåge den här tiden på året men jag har inte kunnat låta bli. Hur det än är så är regnbågen en mycket rolig sportfisk, och när den är trög och svårfångad blir det bara roligare när man lyckas kroka en. Det svåra just nu är att komma på vad dom äter. Jag ägnade många timmar igår åt detta. Det såg ut som om dom käkade mindre nattsländor i eller precis under ytan.
Men ingen av mina nattsländeimitationer var av intresse för dom. Den enda reaktion jag fick var på en svart streamer med lång svans, men det var en ganska viljelös attack och den krokade aldrig fast. Nu har jag beställt en arsenal av regnbågsflugor från flugor.se hoppas att dom kan ge nån utdelning. Det återstår att se imorgon för då blir det ett nytt försök. Hade tänkt att göra ett försök idag men jag orkade helt enkelt inte. Det vanliga fenomenet med att inte kunna sova dagen innan första förmiddagsskftet slog till igen. Tror det vart två timmars sömn inatt så nu är det hög tid att sova.

Bättre slapp och fet...

Det är inte alltid det är bra att träna. Det har i alla fall en 27 åring fått erfara. Han greps nämligen av polisen då han konversat en stund med en kvinnlig polis. Hon tyckte att han var på tok för vältränad och tvingade honom att testa sig för olagliga preparat. Man kanske skulle stanna hemma från gymet idag. Det är klart att det är bra att polisen är aktiv mot doping men det får ju finnas gränser.

Läs hela artikeln på svd.se

Efterlyst

Jaha då var man efterlyst av Högskolan Dalarna. Det verkar som om dom desperat behöver examinera ut studenter ur systemet. Jag slutade på högskolan våren 2005 från lärarprogrammet. Detta gjorde jag utan ta ut min examen, jag saknar visserligen endast 3 poäng men min motivation var helt enkelt slut, jag ville inte plugga mer. Ska jag vara helt ärlig tvivlade jag också på om jag ville bli lärare. Sedan dess har jag jobbat ett år på en högstadieskola men då inte som lärare utan som friskvårdskonsulent. Nu jobbar jag på Ericsson där jag tjänar i runda slängar 8000 konor mer i månaden. Jag kan inte påstå att jag är så där jättesugen på att gå ner så mycket i lön för att jobba som lärare. Det är konstigt att jag med samma utbildningstid som t.ex en civilingenjör tjänar skandalöst dåligt med pengar om jag arbetar som lärare. Detta menar jag sänder en tydlig signal om vad samhället prioriterar. Man hör ständigt tjatet om den dåliga kvalitén på den svenska grundskolan, men man vill tydligen inte göra något åt problemet.

Som jag förstår det så får högskolan pengar för varje student som tar examen och det verkar som om många resonerar på samma sätt som jag. Jag vet att det är många som hoppar av utbildningen i förtid och börjar på andra utbilningatar. Trots alla fina ord från borgarna om att stärka lärares status så händer ingenting. Som jag ser så hänger statusen intimt ihop med lönen och det måste löna sig att studera vidare.

Nu har jag i alla fall anmält mig till "Rädda examen projektet" det ska bli intressant att se om dom kan tänka sig att tillgodose de krav jag kommer ställa för att ta de 3 poäng jag saknar eller om det kommer att bli som förra gången då man hävdar att det är omöjligt att komplettera genom en hemtenta eller en uppsats. I annat fall får jag väl ta ut en fil kand examen istället, fan vet men den är nog mer värd skulle jag tro.

Första inlägget från nya macen

Nu har jag äntligen skaffat mig en Mac, har varit sugen på en i många år men aldrig kommit mig för att köpa en. Nu ska man bara lära sig OS X vilket inte är det lättaste när man har varit en notorisk windowsanvändare. Mycket funkar ju på ungefär samma sätt men det märks att man har många kortkommandon i ryggmärgen som inte funkar. Det kommer nog ta ett ta ett tag att vänja sig vid det skulle jag tro.