Yttrandefriheten måste värnas

Jag vet att den här bloggen allt som oftast handlar om flugfiske men vissa saker går en inte obemärkt förbi och bör kommenteras. Återigen har en konflikt blåst upp till enorma proportioner, jag talar om Muhammed som rondellhund. Att en landsortstidning kan skapa sånt rabalder världen över är enastående, i Pakistan bränner man Svenska flaggan och dockor av Fredrik Reinfelt. Hur ska vi ställa oss till det? Vi såg hur muslimer reagearde sist då Danmark var i blåsväder i samma ärende och nu är vi i samma situation. Ur mitt perspektiv finns det nu bara en sak att göra och det är att värna yttrandefriheten, vi kan inte göra inskränkningar i den oavsett vad islamska fundamentalister i Iran eller Pakistan anser. Låt dom skrika sig hesa. Hade Nerkes Allehanda publicerat Jesus som en rondellhund hade det inte blivit sånt väsen, nog finns det säkert dom som skulle tycka att det är ytterst opassande men jag tror inte att det fått såna här effekter. Man borde dock kunnat förutse reaktionerna på Nerkes Allehanda innan man publicerade detta men det ska egentligen inte ha nån betydelse.

Läs hela artikeln på svd.se

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jag håller med.
Anta att man tillåter allt att publiceras i ett samhålle. Säg sedan att man tillåter en grupp att lägga till ett undantag. Sedan lägger grupp två till ett undantag, grupp tre ett till undantag. Sedan visar det sig att vissa människor i grupp ett också bildar en grupp fyra som vill ha ett undantag etc. Vad blir då kvar av tryckfriheten???
Vår historia är fylld av hundratals år av krig, elände, korruption, våld, förtryck och allmän misär. Ut ur dessa tider har det kommit ett resultat:
Det ENDA som motverkar korruption är total informationsfrihet. Vi har lärt oss denna läxa genom historien även om inte alla andra har det.

2007-09-01 @ 04:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0