Efterlyst

Jaha då var man efterlyst av Högskolan Dalarna. Det verkar som om dom desperat behöver examinera ut studenter ur systemet. Jag slutade på högskolan våren 2005 från lärarprogrammet. Detta gjorde jag utan ta ut min examen, jag saknar visserligen endast 3 poäng men min motivation var helt enkelt slut, jag ville inte plugga mer. Ska jag vara helt ärlig tvivlade jag också på om jag ville bli lärare. Sedan dess har jag jobbat ett år på en högstadieskola men då inte som lärare utan som friskvårdskonsulent. Nu jobbar jag på Ericsson där jag tjänar i runda slängar 8000 konor mer i månaden. Jag kan inte påstå att jag är så där jättesugen på att gå ner så mycket i lön för att jobba som lärare. Det är konstigt att jag med samma utbildningstid som t.ex en civilingenjör tjänar skandalöst dåligt med pengar om jag arbetar som lärare. Detta menar jag sänder en tydlig signal om vad samhället prioriterar. Man hör ständigt tjatet om den dåliga kvalitén på den svenska grundskolan, men man vill tydligen inte göra något åt problemet.

Som jag förstår det så får högskolan pengar för varje student som tar examen och det verkar som om många resonerar på samma sätt som jag. Jag vet att det är många som hoppar av utbildningen i förtid och börjar på andra utbilningatar. Trots alla fina ord från borgarna om att stärka lärares status så händer ingenting. Som jag ser så hänger statusen intimt ihop med lönen och det måste löna sig att studera vidare.

Nu har jag i alla fall anmält mig till "Rädda examen projektet" det ska bli intressant att se om dom kan tänka sig att tillgodose de krav jag kommer ställa för att ta de 3 poäng jag saknar eller om det kommer att bli som förra gången då man hävdar att det är omöjligt att komplettera genom en hemtenta eller en uppsats. I annat fall får jag väl ta ut en fil kand examen istället, fan vet men den är nog mer värd skulle jag tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0