Inget kraftverk i Kolningsån

Kanske någon minns att jag skrev ett inlägg om att Envikens Energi hade planer på att bygga ett nytt kraftverk i Kolningsån. Igår fick jag se en artikel i Falukuriren om att kraftbolaget fått avslag på sin ansökan. I artikeln kan man läsa att miljödomstolen anser att de negativa effekterna på fiskbestånden skulle bli att för stora och att bygga fiskvägar skulle bli en för stor kostnad. Vidare menar man att grunden till avslaget främst kommer från fiskeriverkets yttrande. Det väger mycket tugnt i dessa samanhang skriver FK. Till saken hör att jag vart kontaktad av fiskeriverket när de gjorde sin utredning av Kolningsån. Utredaren hade hittat mig via bloggen och ville veta vad jag hade för synpunkter på kraftverksbygget och dess negativa effekter på just Kolningsån. Det är kul att se att både jag och bloggen gjort lite nytta när det kommer till fiskevårdande åtgärder.

Det är fortfarande sparsamt med aktivitet här och det kommer så vara ett tag framöver. Jag har dock inga planer på att lägga ner bloggen. Men just den här årstiden är det av naturliga skäl brist på material att skriva om. Till helgen blir det älgjakt igen så kanske kommer ett inlägg från det nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Jag läste också det där i tidningen ,kul att dom tog "rätt" beslut.

Skitjakt på dej. /Micke.S

2009-12-04 @ 16:41:06
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Daniel

Ett steg i rätt riktning.. =)

2009-12-04 @ 21:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0