Inte som planerat

Idag har jag varit ute och snurrat en hel del. Det började med att vi åkte upp till Siljansnäs för att fiska efter regnbåge. Eftersom det har varit riktigt bra fiske där innan känns det som om kommer få mycket fisk. Men när vi kommer dit är det inte en enda båt ute, det här verkar skumt. Vi pratar med en kille som håller på att ta upp sin båt om han har fiskat. Det har han. "Det är helt dött" säger han till oss. "Bara för några dagar sen var det kanonfiske, men nu händer det ingenting". Han har visserligen spinnfiskat och vi tänker att det är nog fluga dom vill ha. Vi gör i ordning ringarna och paddlar ut och börjar fiska. Vi provar allt möjligt, olika streamers, sjunklina mm. men utan resultat. Vi bestämmer oss för att prova nån annanstans. Vi funderar på om vi ska hitta nåt annat ställe i Siljan, men det blir tillslut så att vi tänker prova en öringstjärn vi aldrig varit vid.

Det var dock lättare sagt än gjort att hitta dit. Vi snurrar runt på en massa skogvägar innan vi tillslut har kommit fram. Vi får släpa oss igenom skogen med flytringar och spön för att komma till sjön. Inte heller här vakar det. Vi blindfiskar i en timme innan vi bestämmer att nu är det dags att åka nånstans vi vet det finns fisk. Det blir att vi åker till Krokforsen, ett av våra klubbvatten för att fiska lite harr. Den borde helt klart att kommit igång nu, resonerar vi på vägen samtidigt som vi spekulerar i vilka flugor det är som gäller.

Jag har bestämt mig för en klassisk fluga, ett haröra med guldhuvud, det borde funka. Redan i andra kastet visar sig det stämma när en mindre harr hugger. Det här blir första fisken för dagen och den första harren för i år. Klockan har hunnit bli halv åtta redan och jag känner jag behöver komma hem i tid, jag ska jobba imorrn igen. Men jag tänker i alla fall fiska mig igenom hela strömmen innan jag åker hem. Det blir 2 harrar till, fortfarande ganska små men det känns ändå skönt att det händer nåt. Harrfisket har inte kommit igång på riktigt än men nu dröjer det inte alls länge innan det blir riktigt bra.

[Edit] Tvärrr har jag inte tagit några bilder idag, ville inte har med kameran ut i flytringen och sen vart den kvar i bilen.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Har Honken nån e-post adress?

2008-05-12 @ 16:10:47
Postat av: Honken

Naturligtvis har jag det. [email protected]

2008-05-12 @ 23:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0