En perfekt dag

En perfekt dag på Hinsen...  Idag vart det fiske på Hinsen. Flugfisket fick vila lite idag och ge vika för lite trolling istället. Vädret var perfekt och vi trodde på ett riktigt bra fiske. I sjön Hinsen som ligger i närheten av Hillersboda ska det finnas riktigt grov öring. Man har fått stora öring upp mot 10 kilo. Med stora förväntningar fiskade vi ett par timmar utan resultat. Vi bestämde oss för att det var våra tomma magar som var problemet... att fiska på tom mage kan ju inte vara bra. Vi åkte in till Svärdsjö och provianterade med korv och lite folköl. Väl tillbaka gjorde vi upp en eld och grillade lite korv och åt med bröd och räksallad. Mätta och belåtna var det dags att köra igång igen. Efter ett par vändor rycker det till i mitt spö, först trodde jag wobblern var i botten men sen känner jag fisken som rycker och drar. När den börjar närma sig båten ser jag att det är en skaplig abborre, den väger ca 3 hg och skulle passa fint för stekpannan. Jag har dock inte tänkt att ta upp nåt annat än öring idag så den får simma tillbaka igen. Stärkta av vetskapen att det finns fisk och att den vill nappa styr vi mot en ö där Martin vet att man tagit stor öring tidigare. När våra drag passerar ön får Martin ett rejält hugg. Jag har två spön ute och börjar veva in mina så fort jag kan så jag kan hjälpa honom med håven. Den här gången är det nåt stort som sitter på kroken och vi hoppas båda att det är en öring. När fisken väl visar sig vid ytan ser vi lite till vår besvikelse att det inte är öring, men i alla fall en stor gädda. Den väger uppskattningsvis mellan 5 och 6 kilo. När jag ska håva den klantar jag till det och den åker ur håven och samtidigt lossnar wobblern och det var det sista vi såg av den gäddan.

Vi fortsätter fisket ett par timmar till men inte med mer än ett bottennapp till. Fast å andra sidan hur stor är sannolikheten att man får bottennapp med 3 spön på 3 olika ställen samtidigt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0