Isfiske efter regnbåge

[Falun 30/12 - 07]
Idag var det återigen en tur ut på isen. Jag och Martin hade inte någon vidare lycka sist vi försökte. Idag följde jag med Stefan till en tjärn för att prova på lite regnbåge. Nog för att jag visste att det fanns gott om fisk i tjärnen var inte på något sätt säker på att jag skulle få nåt. Det är en sak med flugfiske, det anser jag mig i alla fall ha ganska bra koll på vid det här laget. Men det är något annat med vinterfiske, jag har inte direkt haft det intresset innan men jag börjar tycka att det blir roligare och roligare för varje gång. Vädret kunde inte vara bättre, i alla fall inte för välbefinnandet, för fisket är det bättre med lite mer moln. Idag var det strålande solsken och temperaturen omkring noll grader. Vi borrade var sitt hål, angade med räka och satte igång. Medan vi sitter och småpratar känner jag något som försiktigt rycker i min lina sen smäller det bara till. Jag börjar dra in linan, det är inte mycket, här är det bara max två meter djupt. Jag lyckas få en slank och fin regnbåge som  kommer att bli dagens middag är det tänkt. Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle laga fiskgratäng till middag, så det var tur att jag fick en. Alltså efter redan ca: femton minuter har jag fått min första fisk och Stefan får också han en fisk bara några minuter senare. Efter en liten stund hugger nästa fisk i ett annat hål. Den lyckas slita sig men det gör inte särskillt mycket då detta skulle innebära att det är slutfiskat för min del. Man får nämligen bara ta upp två fiskar här. Att sätta tillbaka fisk på vintern är inte att rekommdera då fisken har mycket mindre chanser att överlva en återsättning. Jag är ändå rätt nöjd med att bara få vara ute och under en och en halv timme har jag ett flertal hugg men tappar även dem. När det börjar skymma ute hugger ytterligare en fisk i samma hål som jag fick den första och denna lyckas jag kroka och dra upp. Stefan har inte kännt något mer över huvudtaget. Nöjda med dagen packar vi ihop våra saker och åker hemöver, nu har det blivit mörkt ch det ska bli skönt att komma in i värmen. Nu återstår det bara att rensa fisk och laga den utlovade middagen Naturligtvis var kameran med och det togs ett par bilder.

image86
[HÄR HAR JAG DAGENS FÖRSTA REGNBÅGE]
image87
[ETT FÖRSÖK TILL EN MER KONSTNÄRLIG BILD]
image88
[STEFAN I ETT SISTA FÖRSÖK ATT FÅ EN FISK TILL]
image89
[MÖRKRET SÄNKER SIG ÖVER TJÄRNEN]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0