Trägen vinner

Efter en seg dag på jobbet fick man äntligen åka hem, byta om, plocka ihop fiskegrejerna och åka iväg. Vädret var fint, soligt men lite blåsigt inlednigsvis. Klockan 15:00 fick jag iväg dom första kasten. Undra vilken fluga som kan tänkas funka idag? Typiskt nog hade jag inga streamers som sjunker tillräckligt. Tillsammans med flytlina var detta ingen kanonkombination för dagen. En och en halv timma senare slutar det äntligen blåsa. Det är fortfarande bara 5 plusgrader med det känns ändå lite varmare. Många flugbyten har hinnit göras under tiden, men ändå ingen lycka. Tjärnen ligger nu som en spegel och nu början fisken vaka. Mitt hopp tänds på nytt. Nu jävlar ska det väl ändå bli nåt. Ytterligare en timme senare har jag serverat ett helt smörgåsbord av flugor men inget verkar duga åt dom. Jag fortsätter envist att kasta och fingrarna har för länge sen frusit till is. Nej nu ger jag upp. Sagt och gjort börjar jag plocka ihop och går lite sakta mot stigen på andra sidan. Ett vak... ett till... Hmm ska man inte testa lite på andra sidan också? Så får det bli. Jag går över till andra sidan och börjar återigen kasta mot ett par vak. Det verkar som om fisken tar mygg på ytan. Jag knyter på en myggimitation, väntar på ett vak. Där! kastar och får den perfekt. Igenting händer. Jag upprepar ett par gånger men inget verkar fungera. Gör ett nytt flugbyte till en nymf som mer liknar en brun maggot. Kastar ut och PANG! Där sitter den. Äntligen, vilken känsla efter långt slit får jag äntligen en fight. Det är ingen jättefisk men ack så härligt att känna den kämpa.

Återigen har man fått det bevisat; tålamod ger utdelning. En bild innan han fick simma tillbaka igen.

image7

Nu kan jag slappna av lite och bara njuta av utsikten en stund innan det är dags att bege sig hemåt igen.

image8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0